Сигурно сме ви го казвали и преди, но ние не сме от най-големите почитатели на така наречените зареждащи се хибриди. Главната причина те изобщо да съществуват са чиновниците в Брюксел. Тези хибриди са доста по-скъпи от стандартните модели, защото вместо една система за задвижване на практика имат две. Съмнително е и какъв е ефектът им върху чистотата на въздуха, защото опитът на Холандия например показа, че хората ги купуват заради тлъстите данъчни отстъпки, и след това никога не си правят труда да ги зареждат. Но главното ни възражение е, че като се мъчат да седнат на два стола, те обикновено се озовават на земята между тях.
"Plug-in" обикновено значи компромис: или много малък двигател, или много малка батерия. Или и двете. Но това BMW е голямото изключение от правилото.
Батерията тук е 24 киловатчаса - точно колкото на първия Nissan Leaf. От тях ефективно използвате около 21, но и това е предостатъчно.
От BMW твърдят, че хибридното X5 45e може да измине само на електричество до 97 километра. Убедихме се, че даже при смело настъпване и с включен климатик, 70 не са никакъв проблем.
А в същото време германците са се отказали и от другата неприятна страна на компромиса. Двигателят под капака вече има не четири, а шест цилиндъра. Комбинацията от двете ви осигурява почти 400 коня максимална мощност, и малко над пет секунди от 0 до 100 км/ч.
Естествено, на пазара има и много други бързи разновидности на X5. Проблемът е само, че тяхното могъщество проличава най-добре извън града. А се карат най-вече вътре в него. Където дори и стотиците коне не могат да заличат усещането за тромавост.
Даже новото Х5 М, което тествахме преди два месеца, и което е изумително инженерно постижение, в градски условия все още се усеща като 2.5-тонен тулуп, както е модерно да се казва. Каквито и чудеса да са правили инженерите с окачване, двигатели и така нататък, те не могат да заличат законите на Нютон.
Но тук сякаш могат.
Хибридът никога не би могъл да мери сили с М-моделите като скорост, динамика и поведение в завой. Но ги слага в малкото си джобче като субективно усещане в града. Незабавният въртящ момент на електромотора превръща тази грамада, иначе тежаща над два тона и половина, в нещо удивително пъргаво. Лекотата, с която потегля, е сравнима с тази на 800-килограмов хот хеч от 80-те години.
394 к.с. максимална мощност 600 Нм макс. въртящ момент 235 км/ч максимална скорост 5 часа зареждане от wallbox |
Естествено, никога не бихме избрали каквото и да било X5 пред М3 или М5, да речем. Но ако се нуждаете от просторен, комфортен и внушаващ сигурност автомобил, електричеството е огромен коз. Можете да карате само на ток при скорости до 135 км/ч. И ако го зареждате редовно, разходът в града наистина е около 2 на сто. Изобщо малко сме удивени, че ще го кажем, но това е най-хубавото Х5, което сме карали някога.
И при това още не сме стигнали до най-силната му страна - цената.
Обикновено плъг-ин хибридите идват със сериозна надценка в сравнение с конвенционалните модели. Затова и в страни, където няма държавни субсидии и облекчения, им е трудно да спечелят клиенти.
Какво става обаче тук? Това X5 45е струва на българския пазар 154 000 лева - съвсем малко над дизеловото 40d, което е с 60 коня по-слабо. По-мощното дизелово M50d е със същите коне, но е с почти 30 хиляди лева по-скъпо.
На всичкото отгоре хибридът е по-добре оборудван. Даже адаптивното пнемватично окачване, което във всички други модели е доста скъпа опция, тук е серийно. Както и алуминиевите релси на покрива, 19-цоловите лети джанти, кожените елементи и декорацията от тъмен алуминий в салона. Серийни са и 8-степенният автоматик, лайстните на праговете, хромираните ауспуси, електрическите спортни седалки и автоматичният тризонов климатик. В цената влиза и отопление за дюзите на чистачките.
Всички модерни електронни системи също са включени. Това Х5 може само да следва лентата на движение. Към адаптивния темпомат има система за разпознаване на знаците, която сама може да намалява скоростта - сбогом, електронни фишове! Но не се тревожете, може и да се изключва.
Има също асистент, който паркира вместо вас, и друг, с когото да си говорите. Кажете "гладен съм", и ще ви предложи адреси на ресторанти. Кажете "топло ми е", и ще усили климатика. Има я и запазената марка на BMW - управление с жестове.
Завъртян в кръг пръст усилва звука, палец надясно сменя станцията на радиото, и така нататък. Всъщност можете сами да определите кой жест за какво да служи.
Разбира се, тази кола си има и своите минуси. Монтирането на батерията е изяло 50 литра от багажника и той е само 500 - което също никак не е малко. Губите обаче опцията за трети ред седалки. Резервоарът е намален в сравнение с бензиновите и дизеловите модели, но пак е солидните 69 литра.
150 000 лева е колосална сума за онези, които си спомнят колко струваха автомобилите преди 20 или даже 10 години. Но в днешните условия е направо разпродажба. И за това има много добра причина: от 1 януари влязоха в сила новите тавани за производителите. За да ги покрие и да избегне глобите, BMW трябва да продаде колкото е възможно повече електрически и електрифицирани модели. За целта компанията е склонна дори да ореже част от печалбата си.
Въобще това X5 45е е нещо изумително рядко: живо доказателство, че понякога компромисът може да се окаже по-добър от крайностите.
Още снимки от теста на BMW X5 45e вижте в галерията: