BMW най-после представи официално дългоочаквания си нов електрически флагман. Той ще се нарича не iNext, както бе познат концептуалният модел, а само iX, и производството му ще започне още идната година. "Това е еталонът, който очертава нашето бъдеще като компания", заяви при премиерата главният изпълнителен директор на BMW Оливер Ципсе.
Производството на iX започва още през 2021 година. Автомобилът ще разполага и с множество системи за автономно шофиране, но детайли за тях ще научим по-късно
Както се очакваше, окончателният дизайн е доста далеч от ръбатите и спорни форми на прототипа. Необикновено изтънените предни и задни светлини са запазени, но не са вече чак толкова агресивни. Като цяло силуетът е максимално заоблен - "като добре огладен камък", както се изрази главният дизайнер на BMW Адриан ван Хойдонк.
Коефициентът на въздушно съпротивление е 0.25 - рекорд за автомобил в SUV сегмента
Дръжките на вратите са интегрирани в корпуса, очертанията са максимално изчистени и iX постига коефициент на въздушно съпротивление от едва 0.25 - рекорд за автомобил с SUV пропорции. iX е с височината на X6, но с размери на колелата като при X7.
Най-тънките светлини, използвани някога от BMW. Това е възможно благодарение на напредъка на светодиодната технология
Още по-изчистен е интериорът. "Вдъхновихме се от модерната архитектура - искахме да създадем нещо като уютно ателие, с удобни седалки, голям екран и почти нищо друго", обяснява ван Хойдонк. iX е най-сложният автомобил, създаван някога от BMW, но целта на дизайнерите е тази сложност да не достига до собственика и колата да е изключително лесна за ползване.
Интериорът - максимално изчистен и с драстично намалени, но не изцяло премахнати бутони
iX ползва иновативни извити дисплеи със сензорни функции. Този за приборите е 12.3 инча, а този на информационната система е рекордните на BMW 14.9 инча. Повечето бутони са изчезнали, но не всички. Част са вградени като сензори в дървената декорация зад скоростния лост. Отпадането на централния тунел е освободило много пространство на задния ред.
В дървената декорация всъщност са вградени и част от бутоните за управление на функциите. Използваната дървесина е изцяло рециклирана
iX е и първият автомобил на баварците с шестоъгълен волан, който в бъдеще ще се появи и в други модели. Като опция се предлага панорамен стъклен покрив от специален полимер, който може да се затъмнява електрохроматично с едно натискане на бутон. Освен това от BMW обещават и радикално различно преживяване за меломаните с новата опционална аудиосистема от Bowers & Wilkins с 30 говорителя, активно шумопотискане и Surround eфект. За подсилване на въздействието на музиката в предните седалки са вградени магнитни вибратори.
Задвижването е поверено на два електромотора, чиято комбинирана максимална мощност ще надхвърля 500 конски сили и ще ускорява автомобила от 0 до 100 км/ч за под 5 секунди - точните числа ще бъдат оповестени по-късно. BMW обещава потребление на енергия под 21 киловатчаса за 100 км по тестовия цикъл WLTP.
Високоволтовата батерия с капацитет над 100 киловатчаса осигурява обхват от над 600 километра с едно зареждане. Освен това iX ще е способно да се зарежда при 200 киловата, при което за попълването на батерията от 10% до 80% заряд ще са нужни само 40 минути. Десетминутно зареждане добавя 120 километра пробег.
Част от премиерата бе и носителят на "Оскар" Кристоф Валц, който пристигна в централата на компанията с личното си класическо BMW CS, за да разгледа новия автомобил. Актьорът се впечатли от чисто декоративната предна решетка и от факта, че емблемата на капака се повдига, за да се налее под нея течност за чистачките. Под самия капак са технологиите, позволяващи автономно шофиране.
Кристоф Валц в новото BMW iX
iX e и доста устойчиво произведен - без използването на каквито и да било редки земни елементи, и с рекордно висок процент на рециклируеми компоненти в батерията.
Още снимки на BMW iX в други цветови комбинации вижте в ГАЛЕРИЯТА: