fallback

BMW iX3: как в Мюнхен промениха философията си за електромобилите

Вторият електрически модел на баварците идва 7 години след първия - и му прилича единствено по име

Според една изтъркана мъдрост най-важни за изграждането на характера са първите седем години.             В случая с BMW минаха точно толкова между появата на първия масов електромобил на компанията, i3, и втория, IX3. В името ги разделя само една буква: но в реалния свят ги дели истинска пропаст.

С i3 BMW се опита да ни даде не просто електрическо задвижване, а един автомобил за изцяло нов начин на живот: по-скромен, по-възпитан, с истинска грижа за околната среда. Но се оказа, че никой не напира особено да сменя начина си на живот. За повечето купувачи на електромобили те бяха само средство да изпъкнат сред останалите, както и да стигат от 0 до 100 км/ч малко по-бързичко.            i3 се продава нелошо, и даже седем години след дебюта си още е в Топ 10 в Европа. Но то не успя да промени света. Затова сега в BMW си взеха бележка и сега започват втората си електрическа офанзива с доста по-различна философия. Повечето компании, когато се захванат с електромобили, се мъчат да ги направят колкото е възможно по-необичайни отвън - донякъде и за да замажат факта, че отвътре, като компоненти, са почти идентични с останалите. Подходът на BMW тук е точно обратният.            Ако не броим безбройните сини орнаменти, отвън този автомобил си е съвсем обикновено Х3. А също и отвътре. Даже конструкцията не е кой знае колко променена, за да стане от него електромобил. Батерията е залепена за пода и всъщност отнема малко от пътния просвет. Електромоторът е отзад, което значи, че сте ограничени само до задно предаване, без опция за xDrive. А под солидния преден капак има предимно празно място. Но и то не е пригодено да се използва за багаж.          Означава ли това, че от BMW са претупали цялата работа и само набързо са присадили електромотор и батерия на най-продавания си модел?

Всъщност не - ни най-малко. IX3 е много напредничав и добре обмислен автомобил. Просто големите промени в него са невидими за окото. Те се отнасят до батерията, eлектромотора, софтуера за управление на енергийните потоци и ефективността като цяло.     

Докато останалите производители разчитат на поддоставчици за електрическите компоненти, BMW си ги разработва сама. Синхронният електромотор е от ново поколение и си създава собствено магнитно поле - тоест не се нуждае от магнити и от толкова недостигащите напоследък редки земни елементи. Според германците коефициентът на полезно действие достига 93%, при едва 40% за модерните двигатели с вътрешно горене.

 

BMW iX3

286 к. с. максимална мощност

6.8 секунди 0-100 км/ч

460 км пробег (WLTP)

Енергийната плътност на батерията е увеличена с 30 на сто. Самата батерия е с използваем капацитет 74 киловата - по-малко от конкурентите, но е достатъчна за пробег от 460 километра по новия тестов цикъл WLTP. В изпитания iX3 измина дори 520 километра с едно зареждане, но за да постигнете подобно нещо, трябва да сте завършили търпение в манастира Шаолин. В нашия тест, с включено отопление, чести спирания, потегляния и ускорения - с две думи, доста неикономично каране - тази кола измина 203 километра и разполагаше със заряд за още 211. Допускаме, че при по-плавно шофиране спокойно ще направи и 450. И заслугата за това далеч не е само на батерията.             Повечето електромобили, които сме тествали, имат eдно леко досадно качество: извън града те принуждават да мислиш усилено. Какъв е обхватът? Как да го увеличиш? Да отпуснеш ли газта? Да изключиш ли климатика? С това BMW никога няма да ви се наложи да мислите за такива неща. Просто защото то мисли вместо вас.           Пробвахме да контролираме ръчно режимите на рекуперация, да изключим климатика и да караме по-бавно. Но пробегът всъщност се увеличи, когато отново включихме климатика, вдигнахме скоростта и оставихме компютъра да се грижи за всичко.

Звучи изненадващо, но е логично. Компютърът ползва и навигацията, и данни от радарите и камерите, за да избере най-ефективния режим на рекуперация. Когато наближавате кръстовище, или влизате в населено място, той я засилва и намалява скоростта. Същото се случва и когато засече по-бавен автомобил пред вас. А когато се движите с постоянна висока скорост или се спускате, компютърът може да прецени, че е по-ефективно изобщо да я изключи.             Режимът "В" на скоростния лост е всъщност по-скоро за градски условия и за онези хора, които искат да карат само с един педал. Когато натискате газта, колата се движи, когато я отпуснете - спира. Отоплението на купето - един от най-сериозните врагове на батерията - тук е овладяно с инсталирането на термопомпа от ново поколение. Консумацията на климатика е съвсем умерена.

Резултатът от това е, че при нормално шофиране тази кола може да ви закара от София до Бургас с едно зареждане - стига да не бързате много. Освен това е способна да се зарежда с прав ток при 150 киловата, което ви дава 100 километра пробег само за десет минути. Остава само някой да построи подобни зарядни станции и в България.             По-ефективната и малка батерия се отразява добре и на цената: iX3 започва от 129 000 лева, с над 30 хилядарки под Аudi e-Tron, което има по-малък пробег. И с над 60 000 под Теsla Model X.

Всичко това е чудесно, разбира се. Но всъщност най-необикновеното нещо в тази кола е... колко е обикновена. Тя не само изглежда, но и се усеща и се кара като нормално BMW. Воланът е бърз и директен. Батерията добавя половин тон към теглото, но пък центърът на тежестта е със 7.5 сантиметра по-ниско, отколкото при стандартното Х3, така че и пътното поведение впечатлява. 286-те коня не са никак малко сами по себе си, но тук към тях се добавя и незабавният въртящ момент на електромотора.             Задното предаване осигурява точно онова динамично поведение, което окачваме от едно BMW. В същото време не би трябвало да е проблем и на хлъзгав път, заради новата система ARB, която ускорява над три пъти реакциите на тракшън контрола. По вина на глобалното затопляне не успяхме да я пробваме пълноценно, но при новата Серия 1 работи доста добре.

Даже и офроуд способностите не са пострадали чак толкова - просветът наистина е намален, но до 19 сантиметра, което надминава повечето конкуренти. Все пак не ви съветваме да атакувате каменисти пътеки с литиево-йонна батерия под вас.             Интериорът е идентичен с този на Х3 - което значи качествен, удобен и доста интуитивен. Получавате жестови команди, гласов асистент и съвсем лесна интеграция на смартфон. Получавате и 510 литра багажник.

Изобщо, това вече не е опит за революция и радикална промяна в начина ни на живот. Това е просто BMW: кола, създадена да доставя удоволствие.  

Още снимки от теста на BMW iX3 вижте в ГАЛЕРИЯТА:

fallback
  • #6
    анонимен ( преди 3 години )
    Браво!
  • #5
    анонимен ( преди 3 години )
    На мен пък точно ми харсева, че изглежда като нормална кола, но точно затова няма да има успех. Таргета са богати еко жендъри, а те искат да им личи от сто километра, че карат био веган кола на ток.
  • #4
    Гочето с голфа ( преди 3 години )
    Малко ми е странно да сравнявате тази скромна количка, с Е-tron и Модел Х.Тя е в категорията на Модел Y и Мach-E. По скъпа и с по-малко възможности от тях обаче.Както и да е, поне тенекиите и седалкте са и премиум.
  • #3
    анонимен ( преди 3 години )
    Изглежда като пригодена на ток кола. Но всъщност са решили с малко разходи да направят електромобил.
  • #2
    peposhi ( преди 3 години )
    Много малко са хората, които ще похарчат 130000лв за автомобил, които не предлага нищо повече освен една емблема на решетката, отколкото автомобил за 90000лв...БМВ не се целят в масови продажби, а продажби насочени кум определена клиентела...
  • #1
    анонимен ( преди 3 години )
    Малко са малки решетките.
fallback
Последни