Преходът към електрически автопарк далеч не върви на една скорост в целия свят. Докато в ЕС няма да можем да купуваме нови бензинови или дизелови автомобили от 2035 г., в САЩ е поставена цел половината от новите коли, продадени до 2030 г., да бъдат с нулеви емисии . Сега правителството на Джо Байдън е на път да отстъпи и от това.
Според New York Times и Washington Post през пролетта администрацията на Белия дом и Агенцията за опазване на околната среда на САЩ (EPA) възнамеряват да променят разпоредбите относно емисиите. Така ще облекчат задължителните квоти на производителите относно електрическите превозни средства.
Причините не са една и две. Продажбите на електрички в САЩ започват да показват признаци на забавяне. В същото време се увеличават проблемите с разширяване мрежата на станции за зареждане. В година на избори - администрацията на Байдън може да преосмисли стратегията. Според източници на New York Times - „вместо да изискват от производителите на автомобили да увеличат експоненциално продажбите на електрически превозни средства“ до 2030 г., сега те ще „имат повече време да се адаптират“ към нулеви емисии.
Зад тази рязка промяна на курса има няколко фактора. Както споменахме, купувачите не са толкова активни заради скъпите цени на електрическите автомобили. В САЩ има относителен недостиг на зарядни станции. Трети фактор е натиск на производителите и профсъюзите в автомобилната индустрия. Последните подкрепиха Байдън през 2020 г., но сега се страхуват за работните си места.
Страничните ветрове около преизбирането на президента също не помагат, тъй като той върви по тънко въже, опитвайки се да балансира два важни приоритета: борбата с изменението на климата и защитата на трудовите права. От своя страна бившият президент Доналд Тръмп се възползва от възможността да атакува електрическите автомобили, като гарантира, че те „не работят“. Милиардерът се обърна към работниците, че политиките на Байдън „са луди“ и той ще премахне всякакви планове за въвеждане на електрички още в първия си ден обратно в Белия дом.
Миналата пролет EPA излезе в разпоредби за емисиите, че 67% от новите автомобили и леки търговски превозни средства ще бъдат изцяло електрически през 2032 г.. За сравнение – те са 7,6% през 2023 г. Това би се превърнало в радикална трансформация на автомобилния пазар в САЩ. Въпреки че миналата година в САЩ бяха продадени рекордните 1,2 милиона електрически превозни автомобила , прогнозите за 2024 г. са много различни. Правителството на Байдън отпуска помощ до 7000 долара на кола, но в момента само 18 електрически модела отговорят на критериите. За сравнение миналата година тяхната бройка беше 24. А мярката минаваше за една от звездните на Байдън.
В изявление Джон Бозела, президент и главен изпълнителен директор на Алианса за автомобилни иновации (който представлява 42 автомобилни компании, които произвеждат по-голямата част от новите превозни средства, продавани в САЩ), каза, че страната трябва да намали скоростта на прехода към електрически превозни средства.
„Трябва да дадем шанс на пазара и веригите за доставки да наваксат изоставането, да запазим способността на клиентите да избират, да позволим на обществените такси да бъдат достъпни и да позволим на промишлените кредити и Закона за намаляване на инфлацията да си свършат работата.“, каза той.
Въпреки различията в автомобилните политики между САЩ и Европа, има няколко еднакви опасения относно навлизането на електрическите коли – цени, лиса на инфраструктура. И ако удължаването на сроковете се случи в Америка, може да го очакваме и на Стария континент.
Както финансовият директор на Porsche (една от марките, които са инвестирали най-много в разработването на електронни горива) Луц Мешке каза преди месец - „има много дискусии за края на двигателя с вътрешно горене“. Мениджърът посочи, че европейският план за забрана на продажбата на нови автомобили с ДВГ до 2035 г. „може да бъде отложен“. Европейските власти и без това предвиждат клауза за преразглеждане през 2026 г.