През първите десет месеца на 2025 почти всеки четвърти нов електрически автомобил в Германия не е продаван на клиент, а регистриран от самия производител или дилър. Според Федералната агенция по транспорта (KBA), броят на такива случаи е нараснал с над 50% за две години.

Централната асоциация на германската индустрия за автомобилни превозни средства (ZDK) нарича случващото се "ясно предупреждение" - в момента няма реално търсене на пазара. Президентът на ZDK - Томас Пекрун, подчертава, че пазарът на електрически автомобили не се основава на купувачи, а на изкуствени продажби, според които марките изпълняват плана на всяка цена.
Няколко седмици по-късно тези коли излизат на пазара като "малко употребявани" с големи отстъпки. Резултатът е рязък спад в остатъчната стойност. Ако преди три години електрическият автомобил запазваше около 58% от цената, сега е само 48,8%. За сравнение, при бензиновите модели балансът надхвърля 63%.
Ръстът на броя на такива регистрации засяга целия сектор: цените на употребяваните автомобили падат, лихвите за лизинг се повишават поради ниски остатъчни стойности, а дилърите са принудени да отписват отстъпките за сметка на маржовете. В същото време, според ZDK, основната причина за слабото реално търсене не е цената на автомобилите, а скъпата електроенергия и липсата на зарядна инфраструктура в дворовете и жилищните райони.
Въпреки разширяването на гамата от налични BEV автомобили, купувачите продължават да изпитват съмнения – което означава, че проблемът може само да се задълбочи.


0