Китайските търговци на автомобили масово застраховат автомобили преди реалната им продажба, за да увеличат изкуствено статистиката и да изпълнят плана. Това съобщава агенция Reuters, позовавайки се на десетки оплаквания на потребители и данни от популярни китайски платформи.

Марките BYD, Zeekr (собственост на Geely), Neta (Hozon Auto), Changan, Li Auto, както и чуждестранните Toyota, Volkswagen и Buick, са сред участниците в схемата. Дилърите сключват застраховка за автомобили, които все още не са продадени - често на чуждо име, и ги отчитат както продадени. Това позволява на компаниите да постигат планираните резултати и съответно да се класират по-напред по продажби.
Това поведение не само подвежда клиентите, но и изкривява пазарната статистика. Някои клиенти разбират, че колата вече е застрахована едва след покупката. Някои от тях отиват направо в съда. И в редица случаи съдилищата застават на страната на купувачите.
Ситуацията се влошава на фона на ценовата война в Китай, където повече от 100 марки се борят за оцеляване. В същото време дялът на колите с „нулев пробег“ - автомобили, които вече са обявени като продадени, но не са напуснали шоурума, нараства бързо.
Асоциацията на автомобилните производители на Китайската народна република вече осъди публикуването на рейтинги, базирани на застраховки, като ги нарече инструмент на „нелоялна конкуренция“. Но докато подобни практики продължават, доверието на купувачите на пазара намалява - въпреки нарастващото търсене на нови автомобили и технологии.


1