Нов колективен иск е заведен срещу Toyota, като в него се претендира за обезщетение от 5,7 млрд долара, като обвинението е, че компанията провежда престъпна операция за прикриване на сериозни пропуски в безопасността на водородния седан Mirai. Жалбата също така включва обвинение в "организирана измама" срещу автомобилния производител.

Представена от Ingber Law Group в Окръжния съд на САЩ за Централния окръг на Калифорния от името на трима ищци, жалбата съдържа цели 142 страници. Тя е по закона RICO (Закон за влияние от страната рекетиращи и корумпирани организации) и включва широк набор от обвинения срещу Toyota.
Първоначално написан за преследване на мафиотски босове, законът RICO сега се използва, за да обвини Toyota, че участва в организирана престъпност. В иска се твърди, че автомобилният производител, заедно с финансовото си подразделение и няколко дилърства в Калифорния, са координирали да продават и финансират превозни средства, които експертите описват като "тиктакащи водородни бомби".

Според жалбата, компанията и нейните партньори са скрили множество неизправности в Mirai, включително риск от изтичане на водород в близост до горещи компоненти на двигателя, което би могло да представлява опасност от експлозия. Освен това, в иска се твърди, че Mirai може да претърпи внезапна загуба на мощност, ускорение и повреди при спиране.
Освен заради техническите проблеми, обвинението критикува Toyota Motor Credit Corporation за това, което нарича "агресивна тактика за събиране на финансови средства", заедно с разочарованието от оскъдната и ненадеждна инфраструктура за зареждане с водород в Калифорния.

Трима собственици на Mirai са посочени като ищци, като всеки от които твърди, че механици на дилърствата са ги посъветвали да предприемат съдебни действия след повтарящи се проблеми с автомобила. Те са им казали, че в колите "тиктакат водородни бомби".
"Това дело не е за обикновен дефект, а за организирана измама - обясни един от адвокатите на ищците Джейсън М. Ингбър. - Toyota проектира, финансира и контролира водородната мрежа на Калифорния, след което използва този контрол, за да скрие пропуски в безопасността и финансови щети за потребителите."

В жалбата се цитира и конкретна станция за зареждане с водород в Торънс, Калифорния, за която се твърди, че е оставила най-малко 75 Mirai постоянно неработещи след разпределяне на замърсено гориво. Твърде се още, че Toyota е успяла "гениално да прикрие катастрофални дефекти в безопасността, така че тяхната измамна схема да остане неразкрита".


1