IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Защо дизеловите автомобили ще поскъпнат през 2026

Новите правила в ЕС правят производството им икономически неизгодно

Доскоро дизеловите автомобили се смятаха за най-добрият избор за тези, които карат много: те са икономични, издръжливи и имат дълъг ресурс. Вече обаче става очевидно, че ерата на дизела приключва по-бързо от очакваното, като само преди дни ви съобщихме за огромния спад на продажбите на модели с такова гориво.


дизел


Фактите сочат, че Европа променя стандартите, намалява производството, а данъчната политика прави дизеловите автомобили по-малко привлекателни. Всичко това може да доведе до забележимо увеличение на цените още през 2026, като това вероятно ще засегне и вторични пазар, който в страни като България е силно развит.

Новите екостандарти Евро 7 променят правилата на играта

В ЕС влизат в сила по-строги стандарти за емисии Евро 7. Производителите ще трябва да инвестират милиарди в модернизацията на дизеловите двигатели и това автоматично ще повиши цената им. Някои марки изоставят изцяло новите дизелови двигатели - Renault, Peugeot и Ford, например, намаляват дизеловите си предложения момента.

„Изискванията на Евро 7 всъщност означават, че производството на дизелови двигатели става икономически нерентабилно. Очакваме значително намаление на дизеловите модели след 2025‘’, се казва в доклада на ACEA (Европейска асоциация на производителите на автомобили).

Увеличаване на данъците върху дизеловото гориво в ЕС

Много европейски държави вече въведоха или планират да въведат допълнителни данъци върху дизеловите автомобили. В Германия и Франция, например, данъчните стимули за дизела са премахнати, а някои градове определят екологични такси за автомобили с високи емисии. Това прави дизела по-скъп както за закупуване, така и за експлоатация, което означава, че предлагането на такива автомобили на вторичния пазар ще бъде намалено.


дизел


Забрана за влизане на дизелови автомобили в градовете

Повечето от големите градове в ЕС (Берлин, Париж, Брюксел, Милано) вече са въвели или планират да въведат ограничения за влизане на дизелови автомобили от стари екологични класове. Това насърчава собствениците да продават автомобили по-бързо или да се въздържат от закупуване на дизелови модели. В резултат на това предлагането на вторичния пазар ще намалее, докато търсенето в по-слабо икономическите държави ще остане високо.

Преход на производителите към електрически и хибридни модели

Световните автомобилни производители драстично намаляват дела на дизела в своите моделни линии. Volvo, Mercedes-Benz и дори Volkswagen вече обявиха планове за постепенно премахване на дизеловите двигатели в повечето модели след 2026.

Това означава, че след 2-3 години предлагането на дизелови автомобили ще бъде значително намалено и те постепенно ще се превърнат в недостиг - а недостигът винаги означава увеличение на цените.


дизел


Какво очакват експертите

Според доклад на анализатори на ACEA и AutoScout24, през 2025-2026 г. дялът на дизеловите автомобили на първичния пазар на ЕС ще намалее с още 20-30%. Затова, ако планирате да закупите дизелов автомобил в дългосрочен план, 2025 година може да е последният шанс да го направите на „разумна’’ цена. Освен това пазарът постепенно ще се промени - дизелът ще остане, но ще се превърне в по-нишов продукт, който не е достъпен за всички.


0 от 500
  • #10
    5 rate up comment 3 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    Как те познавам? Ампутирани сте от логика и мислене. Всеки който твърди, че повечето продадени бройки електромобили за годината означават срив на продажбите, значи е антиелектрик. Всеки който твърди че всички ще се пуснат да си продават старите дизели и това означава намалено предлагане, значи е антиелектрик. Всеки който твърди че когато една стока е заляла пазара и никой не я търси, това ще вдигне нейната цена е пак антиелектрик. Ника ОТ ТРОЛФЕРМАТА който го е написал НЯМА НИКАКВО ЗНАЧЕНИЕ
  • #9
    5 rate up comment 5 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    Шекерчо, мислиш ти че като написа този пасквил наречен статия, ще промениш икономическите закони и цената на дизелите втора употреба Ще се вдигне? Като напишеш 20-30 заяждания с 10-15 нека, смяташ ли че няма да ти кажа че лъжеш?
  • #8
    5 rate up comment 5 rate down comment
    Хаха ( преди 1 месец )
    Цените на дизелиите се вдигат,но Точко не бърза да си купи електричка.
  • #7
    7 rate up comment 3 rate down comment
    Захарин Петров ( преди 1 месец )
    Нещо, което не се търси защото е скъпо за закупуване и е заплашено да остане без вторичен пазар щяло да поскъпне. Браво. браво.За държави от третия свят като нашата, пълна с ценители на дизела осма ръка -пърдаци дизели на 20 години бол. И тук няма да поскъпне.
  • #6
    5 rate up comment 6 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    Яйцеклетката се е разкрещяла дръжте яйцеклетката в първия коментар. Абе яицеклетчо, не разбра ли че си такъв защото нямаш топки? Нямаш топки дори да пишеш със собствения синик или поне анонимен. Шекерчо се заяжда, като написано поредната глупава статия, че всички ще тръгнат да си продават дизеловите автомобили и по тази причина предлагането щяло да намалее! Такава логика имате само антиелектриците антимислители и ЗАТОВА НИКОЙ НЕ МОЖЕ ДА ВИ РАЗБЕРЕ. При вас просто НЯМА ЛОГИКА
  • #5
    6 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    От 5-6 години има слухове, че ЕС ще забранява дизела. Това води до страха в покупката на такива автомобили. Отделно се говори и за по-високи данъци. Ти си купи кола за 130 000 лева дизел, па да забранят, па вари продавай.
  • #4
    12 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Продажбите на дизели много са намалели, но причината е, че човек и да иска да си купи такава кола, просто няма. Дизел предлагат само Мерцедес, БМВ и ФВ. А ако не щеш германско (на тия една стотинка не трябва да им се дава, те докараха пазара на коли на това дередже с електрическите си амбиции и лобирането за забрана на ДВГ през 2035), няма друго (Шкода не се брои и тях трябва да ги наказваме като част от провалилата се електрическа завера). И никой не забранява дизели, има забрани за под ЕВРО 5.
  • #3
    6 rate up comment 15 rate down comment
    Много празна статия ( преди 1 месец )
    Кое ще поскъпне като няма търсене това определя цената не дали са останали два модела с дизел на втора ръка дизелова кола е много по евтина от бензиновата защото никой не я търси дизела е много по скъп и капризен за подръжка единствено по големите кубатури са запазват някаква стойност!
  • #2
    25 rate up comment 8 rate down comment
    Гост ( преди 1 месец )
    Автомобилите с двг ще поскъпват,защото иначе няма да има желаещи да си купят скъпи електрокари.
  • #1
    9 rate up comment 15 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    Дизелите не поскъпват, а електрическите коли поевтиняват. Статистически е доказано. Никой не забранява дизелите, хората сами решават да купуват електрички. Статистически е доказано. Ето на мен, никой не ми е забранил да карам дизел. Карам си го с кеф и ви хуля, че не карате електрички. Защото сте *** антилектрически яйцеклетки, че не си купувате електрички. А аз съм мега умен и рационален, че карам дизел.