IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Ново гориво E20 от 2027 година? Колите ще харчат повече

Някои от по-старите автомобили може да имат и други проблеми след промяната

Горивото E10 със съдържание на етанол 10% замени горивото E5 в Eвропа през 2022 . В Германия обаче вече се провеждат тестове на гориво E20, което се въвежда и в други държави по света. И много шофьорите се страхуват, че новото гориво ще бъде едва ли не „смъртна присъда“ за по-старите автомобили. Освен това, според изследвания, разходът на гориво на E20 може да бъде с няколко процента по-висок от този на E10. Наистина ли има от какво да се страхувате?


е20


ETS II ще промени цените на горивата

Въвеждането на Европейската схема за търговия с емисии (ETS II) през 2027 ще промени из основи пазара на горива. Системата ще покрива транспорта и строителството, като ще налага такси за всеки тон емисии на CO2. Според прогнозите на анализаторите цената на сертификатите за емисии може да се увеличи от първоначалните 45 евро на тон през 2027 до 100 евро през 2030.

На практика това означава увеличения на бензиностанциите. Оценките на Европейската комисия говорят за увеличение на цените на бензина и дизела с 0.25 евро цента на литър до края на десетилетието. За средностатистически шофьор, който изминава 15 000 км на година, това ще бъде съществен разход.
В тази ситуация горивото E20 се появява като потенциално решение. Тъй като само изкопаемата част от горивото ще подлежи на такси за емисии на CO2, бензинът с 20% примес на биоетанол може да бъде по-евтин от традиционния E10 или E5.

По-високо изгаряне на цена на по-ниски емисии

Биоетанолът има по-ниска енергийна стойност от бензина – литър етанол съдържа около 34 процента по-малко енергия от литър бензин. В случая с E20 това означава увеличение на разхода на гориво с около 3-4 процента в сравнение с Е10 и дори 6-7 процента в сравнение с чистия бензин Е5.

За кола, която изгаря средно 7 литра на 100 километра с E10, преминаването към E20 би означавало разход от около 7,2-7,3 литра. С годишен пробег от 15 000 км това са допълнителни 30-45 литра гориво. Въпреки това, ако приемем по-ниска цена на E20, общите разходи за гориво могат да останат подобни или дори по-ниски.

Министерството на петрола и природния газ на Индия, където вече се използва E20, твърди, че спадът в ефективността не е драстичено и зависи от редица фактори - стил на шофиране, техническо състояние на автомобила, налягане в гумите или използване на климатик. Индия също така подчертава, че по-високото октаново число на етанола (108,5 срещу 91-95 за бензина) подобрява ускорението и намалява детонационното горене.

Подходящо ли е горивото E20 за по-стари автомобили?

Настоящият стандарт DIN EN 228 позволява максимум 10 процента етанол в бензина. Въвеждането на Е20 ще изисква промяна в регламентите както на равнището на ЕС, така и на национално равнище.

Volkswagen обяви, че ще провери съвместимостта на своите модели, произведени след 2015, с гориво E20. Други германски производител – като BMW и Mercedes, провеждат подобни анализи. Тестовете на автопарка се провеждат от 2023 в Манхайм, където избрани превозни средства на компанията зареждат експерименталния E20 и инженерите наблюдават въздействието върху двигателя, горивната система и емисиите.


е20


Собствениците на по-стари автомобили може да имат проблем. По-високите концентрации на етанол могат да ускорят разграждането на някои от уплътненията и гумените тръбопроводи в горивната система. Това важи особено за превозни средства от преди 2010, които не са проектирани за горива, съдържащи голямо количество биоетанол. Цената за подмяна на уплътнения обикновено не е голяма, но при някои модели може да се наложи подмяна на цялата горивна помпа или инжектори.

Бразилия използва гориво E27 с 27% съдържание на етанол от години, без големи технически проблеми. Същите компании - Toyota, Honda, Hyundai - които предупреждават за E20 в Европа, произвеждат автомобили там, които перфектно се справят с горивата с високо съдържание на етанол.

Индия въведе задължителен E20 през 2025., твърдейки, че през последните 11 години програмата за смес от етанол е довела до спестяване на внос на петрол на стойност 144 милиарда рупии, заменила е 24,5 милиона тона суров петрол и е намалила емисиите на CO2 със 73,6 милиона тона - еквивалентно на засаждането на 300 милиона дървета.

Поддръжниците на E20, включително германският автомобилен клуб ADAC, го виждат като решение, което позволява бързо намаляване на емисиите от съществуващия автопарк. Въвеждането на Е20 не изисква изграждането на нова инфраструктура - съществуващите бензиностанции могат да ги разпространяват с малки модификации.

Критиците, главно екологични организации, посочват конфликт между производството на биогорива и храните. Производството на етанол от царевица или захарна тръстика се конкурира за земеделска земя с хранителни култури. Освен това вносът на етанол от Бразилия или САЩ може косвено да допринесе за обезлесяването на Амазонка.

Има и опасения, че по-евтиният E20 ще забави прехода към електрически автомобили. Ако шофьорите могат да продължат да карат автомобили с вътрешно горене по-евтино благодарение на биогоривата, мотивацията за закупуване на по-скъп електрически автомобил ще намалее.

Кога да очакваме бензин E20 на нашите бензиностанции?

Реалистичната дата за въвеждане на E20 в България е най-рано 2027-2028. Първо трябва да бъдат изменени директивите на ЕС за горивата, а след това националните разпоредби относно биогоривата. Производителите на автомобили се нуждаят от време, за да тестват и издадат хомологация за своите модели.


0 от 500
  • #14
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Име* ( преди 1 месец )
    Казвате че ще се вдигне цената с 25 цента,ще гори повече и ще има икономия!!!!!! Я по леко с публиката ако обичате интервю
  • #13
    7 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Поредната тъпотия на екоталибаните! Търговията с емисии е измама и с нищо не допринася за екологията, а единствено наказва обикновените граждани с високи цени на всичко в Европа, за да може шепа политици да крадат! Време е да тоягите навсякъде и комунделите европейски в затвора!
  • #12
    10 rate up comment 3 rate down comment
    . ( преди 3 месеца )
    За съжаление, в нашата РЕАЛНОСТ за обработката, производството на тор и производството на био дизел се отделя СО2. А след като бъде изгорено, това "био" гориво отделя точно толкова въглероден диоксид колкото преди това е абсорбирало. Тоест въглеродният му отпечатък е положителен, за разлика от вашата реалност в която поема въглеродния отпечатък на транспорта, енергетиката, промишлеността, отоплението и дори дишането на хората и не връща нищо в атмосферата. ВНИМАВАЙТЕ С ЛЕДНИКОВИЯ ПЕРИОД!
  • #11
    4 rate up comment 5 rate down comment
    . ( преди 3 месеца )
    Изключително се радвам че в паралелната реалност на антиелектриците вече сте постигнали въглеродната неутралност и България на практика е с отрицателен въглероден отпечатък. ТОВА Е ИСТИНАТА И САМО ИСТИНАТА, ВАШАТА ИСТИНА ЗА ВАШАТА РЕАЛНОСТ!
  • #10
    2 rate up comment 6 rate down comment
    . ( преди 3 месеца )
    "А сега с 10 пъти повече площ каква част от въглеродния отпечатък намаляваме? АБСОЛЮТНО НИКАКВА!" Да видя дали правилно съм те разбрал. "ако имаше поне две мозъчни гънки, щеше да знае, че с тези проценти, които иска да са фотоволтаици, рапицата абсорбира цели 10% от СИВ отделян от България в годината." Тоест 10% от засятата рапица абсорбира 10% от въглеродният отпечатък на цяла България, а всичката рапица абсорбира 100% от въглеродния отпечатък на България и България е въглеродно неутрална?
  • #9
    3 rate up comment 5 rate down comment
    . ( преди 3 месеца )
    . ( преди 11 часа )Казано на по-простичък език за хора които са скарани с математиката, само 10% от засятата с рапица площ в България, ще може да осигури всички енергийни нужди без да работят никакви други електрически централи, плюс нуждата от всякакви горива. Смятате ли че някога ще бъдат изградени толкова много фотоволтаици и на кого ще продават енергията? Това означава нулев въглероден отпечатък на България. А сега с 10 пъти повече площ каква част от въглеродния отпечатък намаляваме? АБСОЛ ...
  • #8
    9 rate up comment 1 rate down comment
    Антиелектрика ( преди 3 месеца )
    Не е лошо да се помисли от сайта, за ограничаване по някакъв начин на долните лъжи и жалка пропаганда на мозъчния евнух, чрез налагане на ограничаване на броя мнения за един ден. Той днес толкова изплиска легена, че даже започна да отрича фотосинтезата, защото ако имаше поне две мозъчни гънки, щеше да знае, че с тези проценти, които иска да са фотоволтаици, рапицата абсорбира цели 10% от СО2 отделян от България в годината. Сега ще *** още 100 поста безмозъчни простотии и лъжи!
  • #7
    10 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    не съм видял нито една публична сграда чийто покрив да има веи защо ли друго си е земеделски райони да покриваш със силиций
  • #6
    3 rate up comment 11 rate down comment
    . ( преди 3 месеца )
    И за да не си говорим с мнения и вярвания да се върнем на ФАКТИТЕ. 4% от обработваемата площ , което е над 1% от площта на България са засети с рапица, които са достатъчни само за био добавката в дизеловото гориво. Ако този 1% от България бъде покрит с фотоволтаици, ще могат да се произвеждат 389 тераватчаса електрическа енергия, при положение, че цяла България потребява 30TWh, А за целия транспорт ако се електрифицира ще има нужда от 10 TWh. Някой ще сподели ли МНЕНИЕТО си за тези ФАКТИ?
  • #5
    11 rate up comment 1 rate down comment
    До 3 ( преди 3 месеца )
    Биоетанол може да се произвежда и от отпадъци - никой не знае колко храна ср изхвърля годишно от ресторанти и магазини ;)