Е-метанол, HVO, е-горива, биогориво… всички тези термини се отнасят до едно нещо: течност, която не се произвежда от петрол или газ. Тези горива са интересни, тъй като ни позволяват да продължим да използваме съвременните технологии, особено в морския и авиационния сектор, без да прибягваме до изкопаем продукт, който неизбежно замърсява, тъй като отделя огромни количества CO2 в атмосферата, докато преди това е бил внимателно съхраняван в земята. Докато производството на така наречените "зелени" горива постепенно се развива обаче, то се бори да набере мащаб по обем.

Голямата логистична компания Maersk обяви наскоро, че е подписала мащабна инвестиция от 10 милиарда евро с Испания за производството на стотици хиляди тонове зелен метанол, благодарение на благоприятното слънчево греене, което прави възможно производството на зелена електроенергия, съществен компонент на чистия метанол. Другата съставка обаче си остава CO2, а неговото улавяне е особено енергоемко и сложно (и следователно неефективно, освен директното улавяне на изхода на голям завод). И засега изглежда много трудно да се произведе чисто синтетично гориво (метанол или друго) в количества, еквивалентни на тези на сегашните барели петрол.
Вместо да произвеждат гориво от зелена електроенергия и CO2, уловен от въздуха, други са избрали по-традиционния път: органична материя. Растителни отпадъци, хартия, водорасли - всичко се използва за производство на газ или гориво чрез ферментация. В Германия една компания вече разпространява "почти" напълно чисто гориво, но на висока цена, поне засега.

Става въпрос за Klima Kraftstoffe GmbH, която започна да продава само на една бензиностанция край Бремен нов вид гориво - Klima Benzin 95, съдържащо 95% зелен метанол, произведен от горски и хартиени отпадъци. Този бензин, който има само 5% петрол, обаче е доста скъп - 2,30 евро (4,50 лева) и засега се разпространява в малки количества. Цена, която е почти „разумна“, предвид ниските обеми на производство и специфичните характеристики на горивото. Дистрибуторът му обаче твърди, че може да се използва във всеки съвременен автомобил без модификации.
Немската компания, която произвежда това гориво от "хартиени отпадъци", предлага и дизел HVO100 (който постепенно нахлува в Германия), също получен от органични материали. При безоловното гориво метанолът, получен чрез ферментация на суровини, след това се трансформира в бензин по сравнително конвенционален процес (метанол в бензин или MTG). На тази цена можете да си купите малко спокойствие, тъй като при употреба няма да забележите никаква разлика с класическия безоловен бензин.


5