IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Най-честите повреди при съвременните дизелови автомобили

При покупка на кола с пробег над 200 000 км рискът от проблеми с тези системи е голям

Съвременните дизелови двигатели са високотехнологични и ефективни, но за да отговорят на строгите екологични норми (като Евро 5 и Евро 6), те разчитат на сложни системи за контрол на емисиите. Именно тези системи, в комбинация със специфичния режим на експлоатация, често са източник на най-скъпите и чести повреди.


дизел


1. Проблеми със системите за контрол на емисиите

Това са трите основни елемента, които най-често създават проблеми, особено при градско шофиране и кратки разстояния:

А. DPF (Филтър за твърди частици)

Ролята на DPF е да улавя саждите и твърдите частици, образувани при горенето. За да се почисти, филтърът трябва периодично да се самоизгаря (регенерира) при висока температура, което обикновено изисква шофиране при по-високи обороти (2500 об/мин или повече) за продължителен период (15 до 20 минути).

Проблемът: При често градско шофиране или кратки разстояния, автомобилът не успява да достигне необходимата температура за регенерация. В резултат на това филтърът се запушва прекомерно.

Симптоми: Намалена мощност на двигателя, увеличен разход на гориво и преминаване на автомобила в авариен режим.

Б. EGR (Клапан за рециркулация на отработените газове)

EGR клапанът връща част от изгорелите газове обратно в горивната камера, за да намали температурата на горене и по този начин да редуцира вредните азотни оксиди (NOx).

Проблемът: Изгорелите газове съдържат сажди и маслени изпарения, които образуват нагар. Този нагар бързо запушва и блокира клапана, нарушавайки смесообразуването.

Симптоми: Неравномерна работа на двигателя, загуба на мощност и поява на грешка в електронния блок за управление.

2. Дефекти в горивната система

Дизеловите двигатели работят с изключително високо налягане, което прави елементите на горивната система чувствителни към качеството на горивото:

А. Инжектори (дюзи)

Дюзите впръскват горивото в цилиндрите под много високо налягане.

Проблемът: Лошото качество на дизела или наличието на минимални замърсители води до бързо износване или запушване на прецизните отвори на инжекторите.

Симптоми: Прекомерно димене, шумна работа на двигателя, неравномерно подаване на мощност и увеличен разход на гориво. Ремонтът им е скъп, а при някои по-стари системи (например помпи-дюзи) самите дюзи са трудно податливи на ремонт.

Б. Горивна помпа за високо налягане (ГНП)

Повредата на горивната помпа може да бъде изключително скъпа. Някои оценки сочат, че ремонтът на ГНП на дизелов автомобил може да струва около 60% по-скъпо от сходна повреда на бензинова кола.

3. Проблеми с турбокомпресора

Турбокомпресорът е ключов за високата мощност и ефективност на дизела, тъй като вкарва компресиран въздух в цилиндрите.

Проблемът: Турбината работи при много високи обороти и температури. Недостатъчното или некачествено смазване (например поради ниско ниво на маслото или лошо качество на маслото) може да доведе до изсъхване на лагерите и пълна повреда. Освен това, при турбините с променлива геометрия (чести при дизелите), тя може да заклини, което води до осезаема загуба на мощност и налага смяна на целия компресор.

4. Демпферен маховик

Двумасовият маховик абсорбира вибрациите на дизеловия двигател, осигурявайки плавна работа, но е скъп консуматив.

Проблемът: Агресивното шофиране, рязките ускорения на ниски обороти или честото каране на полусъединител увреждат пружините и водят до изтичане на грес и износване.

Симптоми: Характерно тракане при запалване и гасене на двигателя, вибрации при ускоряване, треперене на лоста на скоростите при ниска скорост, или тропане след смяна на скоростта. Тракащият звук често се чува най-отчетливо, когато двигателят е студен.

Превенция и поддръжка

Поддръжката е ключова за избягване на скъпите дизелови повреди. Редовната смяна на маслото с качествени продукти е от критично значение за турбокомпресора. За да се избегнат проблеми с DPF и EGR, се препоръчва периодично шофиране извън града при по-високи обороти, което позволява на системите да се самопочистват ефективно.


0 от 500
  • #11
    2 rate up comment 1 rate down comment
    до долния ( преди 1 месец )
    Цялата физика тоест съществува за да обслужва Химията. Нещо като цената да обслужва мъжа.
  • #10
    3 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    #8, пасатът ти е бил с примерно 400 кг по-лек. Освен това дизеловото гориво е по-ефективно и дизеловият двигател е с по-високо КПД, ама трови повече. Аз лично преди не щях да чуя за дизел (втора ръка) заради много по-скъпите счупвания. Ама сега и бензинът, и дизелът са еднакво скъпи и еднакво счупливи, тъй че по-добре бензин, че поне трови по-малко.
  • #9
    10 rate up comment 3 rate down comment
    Hvaliprats ( преди 1 месец )
    До 6: "Накрая дойде Мъск и показа че нито от немци нито от японци има смисъл.." Ха-ха, неграмотнико, ограмоти се: ако не бяха японците от Панасоник да му разработят батериите и преди това японците от Сони да комерсиализират литиево-йонните батерии, Мъск щеше да е на оловни акумулатори и пробег 100 км с 2-тонна батерия.
  • #8
    11 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 месец )
    Добре де карах ФВ 9 години 177 коня дизел 4х4 купуван чисто нов през 2014. Продадох го 2024-та. Сега карам БМВ 530 бензин хДрайв от 23-та мек хибрид. Пасата харчеше 9 градско, БМВ-то 11. Усреднения разход на Пасата беше 7/100 на БМВто 9.5. Обеснете ми къде е тези екология при 2 литра средно отгоре?
  • #7
    7 rate up comment 12 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Дизела в автоморгата, там му е мястото.
  • #6
    4 rate up comment 12 rate down comment
    до долния ( преди 1 месец )
    Накрая дойде Мъск и показа че нито от немци нито от японци има смисъл бо първи бяха ГМ и ев1 още 93-та.А бе Ю Ес Ей наи развитата Нация на Планетата.
  • #5
    15 rate up comment 4 rate down comment
    бачо Кольо ( преди 1 месец )
    Гоненето на все по високи екологични норми съсипа хубавите здрави дизели милионници-това е истината.Дизела е много добра технология,но я оскъпиха извънредно много,направиха я супер сложна,наблъскаха я с електроника и станаха трошляци.
  • #4
    7 rate up comment 12 rate down comment
    krassitch ( преди 1 месец )
    Парите които давам годишно за дизел, не са чак толкова много - може би, около 2300 лв.В същото време, давам много малко за ремонти.Ако шофирах високотехнологичен хибрид, бих давал например 1600 лв за гориво, обаче за скъпи ремонти, акумулатор,Каско, дране в специализиран сервиз, може би много повече пари...Производителят на супер хибрида има други интереси, и те не съвпадат с тези, на собственика на автомобила
  • #3
    5 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Вече тези технологии са отживелица в развития свят - всичк ое хибрид, хибрид с газ и ток.
  • #2
    8 rate up comment 6 rate down comment
    Хибридният ( преди 1 месец )
    До 1: Абсолютно! Но ей сега ще дойдат форумните многознайковци да обясняват как дизела имал 1% по-нисък разход на магистрала.