IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Нов проблем за индустрията - Китай пак ограничи достъпа до редкоземни метали

Причината е търговският спор със САЩ, но от решението ще пострада и Европа

Министерството на търговията на Китай обяви нови правила за износ на редкоземни метали. Това е резултат от засилващата се търговска война между азиатската държава и САЩ, но ще се отрази на автомобилната индустрия и в други региони.


производство


Проблемът е, че редкоземните метали са необходими за производството на магнити, използвани например за електродвигатели. Трудният достъп до тези суровини ще създаде сериозни затруднения на производителите на автомобили в Европа, които вече се борят с редица проблеми.

Китай въвежда нови лицензи

Новите правила, които влязоха в сила на 9 октомври, изискват от компаниите, изнасящи редкоземни метали, да получат лицензи за трансфер на технологии, използвани за добива, топене и преработка. Регламентите обхващат и ноу-хау по отношение на „сглобяването, настройката, поддръжката, ремонта и модернизацията на производствените линии’’. Беше обявено, че заявленията за износ за чуждестранни военни потребители изобщо няма да бъдат одобрени.

Говорител на китайското министерство на търговията обосновава това решение от съображения за сигурност. В официално изявление се посочва, че някои чуждестранни организации и физически лица използват редкоземни метали с произход от Китай за „пряка или непряка употреба в чувствителни области като военни операции’’.

Китай контролира пазара на редкоземни елементи

Китай е доминиращият играч на пазара на редкоземни елементи – материали, необходими в автомобилната, електронната и отбранителната промишленост. Според оценки на Геоложката служба на САЩ за 2024 световните находища на тези суровини възлизат на 110 милиона тона, от които 44 милиона тона се намират в Китай. Има 22 милиона тона в Бразилия и 21 милиона тона във Виетнам. Русия (10 милиона тона) и Индия (7 милиона тона) също разполагат със сериозни ресурси.

По-важното обаче е, че Китай е отговорен за около 90 процента от добива и преработката на тези суровини. Добивът на редкоземни елементи в тази страна обикновено се извършва без екологичен надзор.

Освен това Китай е патентовал повечето от производствените си процеси, което прави добива и обработката от компании от други страни много трудни. В резултат на това възникват на пръв поглед абсурдни процеси, като изпращане на руда, добита в други страни, в Китай, която е подложена на патентована рафинация.

Поредното ограничение влиза в сила

Това е поредната стъпка, с която Китай възпрепятства износа на редкоземни метали. През април Пекин въведе изискване за лиценз за износ на суровини, което наруши производството по целия свят.

Някои автомобилни производители в Европа и Япония предупредиха, че ще трябва да спрат производствените линии поради липса на предлагане. Накрая обаче през юли в Пекин се проведе среща с представители на Европейския съюз, след което Китай реши да ускори процеса на издаване на лицензи и спирането на фабриките не беше необходимо.

Как ще се развият нещата този път, не е известно. Ясно е обаче колко голяма ще бъде зависимостта на Европа от Китай, ако забраната за регистрация на автомобили с вътрешно горене влезе в сила. Редкоземните метали се използват не само за производството на електрически двигатели, но и за батерии и инфраструктура за зареждане.

Освен в електротехниката, те се използват и в електрониката (производство на компютри, смартфони), новата енергийна индустрия (вятърни турбини, слънчеви панели) и авиационната и военната индустрия.

0 от 500
  • #53
    0 rate up comment 2 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    Като например оставям гост да ти каже колко е мощността на пещта. 20 киловата е провокативната мощност, защото знам че правилния отговор който е давал гост е 35 kW и като ме поправи ще потвърди мощността?
  • #52
    0 rate up comment 2 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    А каква е разликата между синтетичния бензин и синтетичния етанол? Синтетичният зелен етанол е в пъти по-евтин за производство от синтетичният бензин, защото изисква по-малко енергия и процеса за производство е много по-*** и евтин. ДВГ може да работи на етанол, така че ако въобще света премине към синтетично гориво е по-вероятно да е на синтетичен етанол отколкото на синтетичен бензин. Виждаш ли разликата? Аз не обвинявам останалите какво не знаят, А задавам въпроси дали съм ги разбрал правил
  • #51
    0 rate up comment 2 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    А за разлика от тебе, аз правя разлика между гориво произведено от възобновяеми източници като синтетичния бензин и синтетичния етанол, както и правя разлика между спирт произведен с възобновяемо електричество и спирт произведен с възобновяем източник на енергия - дърва. И двете са екологично чисти според зелените антиелектрици. И нито при изгарянето на етанола, нито при изгарянето на дървата се отделят вредни вещества.
  • #50
    0 rate up comment 2 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    До Димов. Тоест отговори на въпроса какво си имал предвид "Димов ( преди 15 часа )Китайска компания пусна през 2024 година в експлоатация завод за производство на зелен етанол ,произвеждан изцяло със зелена енергия и подписа договор за 750 000 тона доставки." Значи са заменили дървата на селския казан с електрически нагревател захранван от фотоволтаици и са направили зелената революция според тебе, която ще отмени електрификацията?
  • #49
    2 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    То редкоземни има и в европа, ама докато се разработят и започнат добива и преработка ще минат поне няколко години. И ще му трябват поне в началото субсидии, както правят в Китай.
  • #48
    1 rate up comment 1 rate down comment
    до 40 ( преди 1 месец )
    Ти между пъти и порядък разлика правиш ли тъ пак?
  • #47
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Димов ( преди 1 месец )
    Китайският производител произвежда етанол,не произвежда синтетични горива.Разликата е като Ямбол и Стамбул, Ямбол е под 100 х., Истанбул е над 20 милиона.
  • #46
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Димов ( преди 1 месец )
    За пореден път доказваш колко си *** и некомпетентен,слагаш знак за равенство между етанол и синтетично гориво. Синтетичният бензин се произвежда от уловен от въздуха въглероден двуокис и водород от електролиза на вода.Докато етанола се произвежда от ферментацията на въглехидрати.Само невежа като тебе може да предложи да произвежда етанол от водород и въглероден двуокис.Нищо вече не ме учудва щом смяташ,че с пещ 20 квт могат да се леят промишлени количества метал.
  • #45
    0 rate up comment 2 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    Като сте тръгнали да говорите за цени, знаете ли Колко струва само улавянето на един тон въглероден диоксид от въздуха и колко енергия е необходимо за неговото улавяне?
  • #44
    0 rate up comment 1 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    Всеки който може да направи разликата, знае и за парадокса на синтетичните горива. Има смисъл да ги произвеждаш само когато цената на електроенергията е евтина. Но когато цената на електроенергията е ниска, тогава пък е по-смислено да караш директно на ток. И ако преди години не беше ясно кога електромобилите ще могат да зареждат за 5 мин., това вече е факт. А цените на електромобилите ще станат по-ниски от цената на автомобил с ДВГ много по-скоро, отколкото ще падне цената на синтетичните гори