IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Нов проблем за индустрията - Китай пак ограничи достъпа до редкоземни метали

Причината е търговският спор със САЩ, но от решението ще пострада и Европа

Министерството на търговията на Китай обяви нови правила за износ на редкоземни метали. Това е резултат от засилващата се търговска война между азиатската държава и САЩ, но ще се отрази на автомобилната индустрия и в други региони.


производство


Проблемът е, че редкоземните метали са необходими за производството на магнити, използвани например за електродвигатели. Трудният достъп до тези суровини ще създаде сериозни затруднения на производителите на автомобили в Европа, които вече се борят с редица проблеми.

Китай въвежда нови лицензи

Новите правила, които влязоха в сила на 9 октомври, изискват от компаниите, изнасящи редкоземни метали, да получат лицензи за трансфер на технологии, използвани за добива, топене и преработка. Регламентите обхващат и ноу-хау по отношение на „сглобяването, настройката, поддръжката, ремонта и модернизацията на производствените линии’’. Беше обявено, че заявленията за износ за чуждестранни военни потребители изобщо няма да бъдат одобрени.

Говорител на китайското министерство на търговията обосновава това решение от съображения за сигурност. В официално изявление се посочва, че някои чуждестранни организации и физически лица използват редкоземни метали с произход от Китай за „пряка или непряка употреба в чувствителни области като военни операции’’.

Китай контролира пазара на редкоземни елементи

Китай е доминиращият играч на пазара на редкоземни елементи – материали, необходими в автомобилната, електронната и отбранителната промишленост. Според оценки на Геоложката служба на САЩ за 2024 световните находища на тези суровини възлизат на 110 милиона тона, от които 44 милиона тона се намират в Китай. Има 22 милиона тона в Бразилия и 21 милиона тона във Виетнам. Русия (10 милиона тона) и Индия (7 милиона тона) също разполагат със сериозни ресурси.

По-важното обаче е, че Китай е отговорен за около 90 процента от добива и преработката на тези суровини. Добивът на редкоземни елементи в тази страна обикновено се извършва без екологичен надзор.

Освен това Китай е патентовал повечето от производствените си процеси, което прави добива и обработката от компании от други страни много трудни. В резултат на това възникват на пръв поглед абсурдни процеси, като изпращане на руда, добита в други страни, в Китай, която е подложена на патентована рафинация.

Поредното ограничение влиза в сила

Това е поредната стъпка, с която Китай възпрепятства износа на редкоземни метали. През април Пекин въведе изискване за лиценз за износ на суровини, което наруши производството по целия свят.

Някои автомобилни производители в Европа и Япония предупредиха, че ще трябва да спрат производствените линии поради липса на предлагане. Накрая обаче през юли в Пекин се проведе среща с представители на Европейския съюз, след което Китай реши да ускори процеса на издаване на лицензи и спирането на фабриките не беше необходимо.

Как ще се развият нещата този път, не е известно. Ясно е обаче колко голяма ще бъде зависимостта на Европа от Китай, ако забраната за регистрация на автомобили с вътрешно горене влезе в сила. Редкоземните метали се използват не само за производството на електрически двигатели, но и за батерии и инфраструктура за зареждане.

Освен в електротехниката, те се използват и в електрониката (производство на компютри, смартфони), новата енергийна индустрия (вятърни турбини, слънчеви панели) и авиационната и военната индустрия.

0 от 500
  • #43
    0 rate up comment 1 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    Пак ще те питам но заради функционалната неграмотност ще си задам въпроса като за второкласник. Правиш ли разлика между електронни горива - синтетично гориво произведено от водород произведен от електролиза на вода и въглероден диоксид уловен от въздуха DAC и ракията на дядо ти произведена в казана на село? Или за тебе е все етанол? Димов за кое от двете говореше или все още не правиш разлика, че са две различни неща?
  • #42
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Хаха ( преди 1 месец )
    Цена за 40 тона цистерна няма,но цената ще е надолу, тротинетке лъжлива.
  • #41
    0 rate up comment 2 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    Разбира се функционалната неграмотност няма работно време. Смяташ ли че е Димов за това говореше? Правиш ли разлика между синтетично гориво и био гориво? Или е същото като критични материали и технологии е равно на рядко земни метали. То метал и технология няма разлика в смисъла"Димов ( преди 3 часа )Китайска компания пусна през 2024 година в експлоатация завод за производство на зелен етанол ,произвеждан изцяло със зелена енергия и подписа договор за 750 000 тона доставки."
  • #40
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Хаха ( преди 1 месец )
    Цената е 3640 лв/тон или 3,64 лв/л, грешката ти е 3 пъти или 300% нещо нормално за неграмотна тротинетка.
  • #39
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Хаха ( преди 1 месец )
    Разходи се утре до селския казан за ракия на дърва в Пещера и ще разбереш как се произвежда спирт.Промишлените казани се захранват с газ или електроенергия и може да работят с безплатна слънчева или вятърна енергия.Цената 3600 лв/тон в бидон намерих в bf group.shop.Ако купиш на цистерна наливно цената пада.
  • #38
    0 rate up comment 1 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    Ето задавам ясен и конкретен въпрос. Смятате ли, че някога синтетичните горива ще имат бъдеще и са реална алтернатива на електромобилите, които са по-евтини от автомобил с ДВГ с пет минутно зареждане с евтина излишна възобновяема енергия?
  • #37
    0 rate up comment 2 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    Няма лошо. Нямам нищо против да се субсидират ПЕРСПЕКТИВНИ РЕШЕНИЯ. Смятате ли че бъдещето принадлежи на синтетичните горива за да се инвестират трилиони в тази технология, която ще предлага много по-ниска цена на километър и ще стане по-чисто в градовете, ако бъдат инвестирани тези трилиони? Не противоречи ли това на физичните закони както твърдя или трябва да спра да ви казвам истината защото ви дразни?
  • #36
    1 rate up comment 0 rate down comment
    РУК ( преди 1 месец )
    Казвам ти го съвсем добронамерено - спри да пишеш!Само демонстрираш колко си ограничен в мисленето и информираността си!Бъркаш си в носа и вадиш сополи,правиш точпченца и си мислиш,че си родил гениална идея,а то е просто топче от ***...
  • #35
    3 rate up comment 0 rate down comment
    РУК ( преди 1 месец )
    Нали много харесваш китайския подход и настояваш за държавна намеса и субсидиране. Защо безплатния, излишен ток за производство на е-горива и осигуряване на енергийна и транспортна независимост и рентабилност на всяка държава, част от националната сигурност на всяка държава, трябва да е задължително обременена с данъци и такси?Не може ли само крайния продукт е-брнзина и е-дизела да се обременени с такива.Ама нали искаш субсидии, ето ти вариант за такива?И кое е по-изгодно сега?
  • #34
    0 rate up comment 1 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    До ха-ха. Би ли описал Как си представяш производството на зелен етанол произведен от възобновяема енергия, за да ми оправиш вечерта! 10 лв е нещо като светия граал невъзможна цена, но смехът е здраве и ще те изслушам Как си го представяш?