IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Нов проблем за индустрията - Китай пак ограничи достъпа до редкоземни метали

Причината е търговският спор със САЩ, но от решението ще пострада и Европа

Министерството на търговията на Китай обяви нови правила за износ на редкоземни метали. Това е резултат от засилващата се търговска война между азиатската държава и САЩ, но ще се отрази на автомобилната индустрия и в други региони.


производство


Проблемът е, че редкоземните метали са необходими за производството на магнити, използвани например за електродвигатели. Трудният достъп до тези суровини ще създаде сериозни затруднения на производителите на автомобили в Европа, които вече се борят с редица проблеми.

Китай въвежда нови лицензи

Новите правила, които влязоха в сила на 9 октомври, изискват от компаниите, изнасящи редкоземни метали, да получат лицензи за трансфер на технологии, използвани за добива, топене и преработка. Регламентите обхващат и ноу-хау по отношение на „сглобяването, настройката, поддръжката, ремонта и модернизацията на производствените линии’’. Беше обявено, че заявленията за износ за чуждестранни военни потребители изобщо няма да бъдат одобрени.

Говорител на китайското министерство на търговията обосновава това решение от съображения за сигурност. В официално изявление се посочва, че някои чуждестранни организации и физически лица използват редкоземни метали с произход от Китай за „пряка или непряка употреба в чувствителни области като военни операции’’.

Китай контролира пазара на редкоземни елементи

Китай е доминиращият играч на пазара на редкоземни елементи – материали, необходими в автомобилната, електронната и отбранителната промишленост. Според оценки на Геоложката служба на САЩ за 2024 световните находища на тези суровини възлизат на 110 милиона тона, от които 44 милиона тона се намират в Китай. Има 22 милиона тона в Бразилия и 21 милиона тона във Виетнам. Русия (10 милиона тона) и Индия (7 милиона тона) също разполагат със сериозни ресурси.

По-важното обаче е, че Китай е отговорен за около 90 процента от добива и преработката на тези суровини. Добивът на редкоземни елементи в тази страна обикновено се извършва без екологичен надзор.

Освен това Китай е патентовал повечето от производствените си процеси, което прави добива и обработката от компании от други страни много трудни. В резултат на това възникват на пръв поглед абсурдни процеси, като изпращане на руда, добита в други страни, в Китай, която е подложена на патентована рафинация.

Поредното ограничение влиза в сила

Това е поредната стъпка, с която Китай възпрепятства износа на редкоземни метали. През април Пекин въведе изискване за лиценз за износ на суровини, което наруши производството по целия свят.

Някои автомобилни производители в Европа и Япония предупредиха, че ще трябва да спрат производствените линии поради липса на предлагане. Накрая обаче през юли в Пекин се проведе среща с представители на Европейския съюз, след което Китай реши да ускори процеса на издаване на лицензи и спирането на фабриките не беше необходимо.

Как ще се развият нещата този път, не е известно. Ясно е обаче колко голяма ще бъде зависимостта на Европа от Китай, ако забраната за регистрация на автомобили с вътрешно горене влезе в сила. Редкоземните метали се използват не само за производството на електрически двигатели, но и за батерии и инфраструктура за зареждане.

Освен в електротехниката, те се използват и в електрониката (производство на компютри, смартфони), новата енергийна индустрия (вятърни турбини, слънчеви панели) и авиационната и военната индустрия.

0 от 500
  • #73
    0 rate up comment 4 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    Също така още по-интелигентен шеф, който иска да захрани тази пещ и още няколко като нея с четири фотобултаични панела по 500 вата и е останал изключително учуден от резултата че не се е получило. Напълно реалистично звучи 100% от антиелектрическите никове вярват и го подкрепят, като се опитват да вкарват в лудницата всеки който не вярва на тази.. АБСОЛЮТНО ИСТИНА, за която не трябва да мислиш а трябва да ВЯРВАШ ВЯРВАШ ВЯРВАШ ВЯРВАШ ВЯРВАШ
  • #72
    0 rate up comment 4 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    А след това стигаме и до инженерните познания на гост, който топи алуминий с неговатови пещи и залива целият град с разтопен алуминий . Една пещ С мощност само един мегават, защото гост не е уточнил Колко мегавата е , се произвеждат 2600 кг алуминий на час. Тоест малкото цехче произвежда по 20 тона за 8 часа, от които прави отливки от които се печелят жълти стотинки на бройка. СУПЕР ИНТЕЛИГЕНТЕН ИНЖЕНЕР!
  • #71
    0 rate up comment 4 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    И пак стигаме до проклятието на производството на синтетични горива с безплатна енергия. Ако енергията е безплатна кой ще е лудия да ходи да плаща за бензин на бензиностанциите?
  • #70
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Хаха ( преди 1 месец )
    Точно неграмотна,в този дъждовен ден с фотоволтаици няма да можеш да захраниш дори осветлението в един цех.
  • #69
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Хаха ( преди 1 месец )
    Тези китайци ще излязат много неумни,не слушат тротинетката и произвеждат метанол.Да изпратим дом ЕлектронКихот в Китай да ги консултира.
  • #68
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Гост ( преди 1 месец )
    Най малката пещ 30 киловата е за термообработка,тлупи.Тези за леене са мегаватови, умишлено не ти казвам колко е мощността и броят на пещите,защото ще почнеш да ми изчисляваш колко гигавата фотоволтаични панели ще трябва да засадим по покривите на цялия град.За синтетичните горива е без значение колко безплатна електроенергия ще вложиш,щом е безплатна.За съхранението на течни горива са достъчни евтини цистерни,не скъпи батерии с ограничен живот.
  • #67
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Не зная колко безмозъчен трябва да е някой, за да промени автоиндустрията, която беше златната кокошка на гАйропа с електрокари, които за да ги произведеш ти трябват суровини, които не притежаваш, а се намират точно в този, който е главен конкОрент.
  • #66
    0 rate up comment 3 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    Да сложим точката и на синтетичните и зелените горива. Колко kWh възобновяема енергия е необходимо за производството на литър зелен етанол като замените дървата в селския казан с електричество от фотоволтаици? Защото каза се е абсолютно същия - супер интелигентните инженери се опитвате с четири панела по 500 вата да за храните няколко пещи, като най-малката е 30 kW и после се оказвате изненадани от резултата. Ще останете изненадани и като разберете колко kWh са необходими за литър.
  • #65
    0 rate up comment 1 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    Добре де, нека 30 kW да е. Защо не го каза на Димов който вече 10 пъти повтаря че под мегават пещ няма? Защо не му каза че вашите пещи работят по осем часа? Защо не му каза че ти смятах че 100 киловата батерия Ще захранва пет пещи и оттам си спомням че вероятно мощността е била 20 киловата? Или и тези неща не си ги спомняш? А после мен обвинявате защо има по 100 коментара да ви задавам един и същ въпрос, вместо да отговорите веднага и да сложим ТОЧКАТА? ЗАЩО ОСТАВЯШ ДИМОВ ДА СЕ ИЗЛАГА?
  • #64
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Гост ( преди 1 месец )
    Гостите сме няколко,този от София е със средното образование.Много добре помня какво съм ти казал,най малката ни пещ е 30 киловата,ти се опита да ме подведеш с 20 и 35 киловата.На колко часа работят пещите,зависи за какво са и колко е голяма поръчката.Аз не работя в леярната,работя в механичния цех.