IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Нов проблем за индустрията - Китай пак ограничи достъпа до редкоземни метали

Причината е търговският спор със САЩ, но от решението ще пострада и Европа

Министерството на търговията на Китай обяви нови правила за износ на редкоземни метали. Това е резултат от засилващата се търговска война между азиатската държава и САЩ, но ще се отрази на автомобилната индустрия и в други региони.


производство


Проблемът е, че редкоземните метали са необходими за производството на магнити, използвани например за електродвигатели. Трудният достъп до тези суровини ще създаде сериозни затруднения на производителите на автомобили в Европа, които вече се борят с редица проблеми.

Китай въвежда нови лицензи

Новите правила, които влязоха в сила на 9 октомври, изискват от компаниите, изнасящи редкоземни метали, да получат лицензи за трансфер на технологии, използвани за добива, топене и преработка. Регламентите обхващат и ноу-хау по отношение на „сглобяването, настройката, поддръжката, ремонта и модернизацията на производствените линии’’. Беше обявено, че заявленията за износ за чуждестранни военни потребители изобщо няма да бъдат одобрени.

Говорител на китайското министерство на търговията обосновава това решение от съображения за сигурност. В официално изявление се посочва, че някои чуждестранни организации и физически лица използват редкоземни метали с произход от Китай за „пряка или непряка употреба в чувствителни области като военни операции’’.

Китай контролира пазара на редкоземни елементи

Китай е доминиращият играч на пазара на редкоземни елементи – материали, необходими в автомобилната, електронната и отбранителната промишленост. Според оценки на Геоложката служба на САЩ за 2024 световните находища на тези суровини възлизат на 110 милиона тона, от които 44 милиона тона се намират в Китай. Има 22 милиона тона в Бразилия и 21 милиона тона във Виетнам. Русия (10 милиона тона) и Индия (7 милиона тона) също разполагат със сериозни ресурси.

По-важното обаче е, че Китай е отговорен за около 90 процента от добива и преработката на тези суровини. Добивът на редкоземни елементи в тази страна обикновено се извършва без екологичен надзор.

Освен това Китай е патентовал повечето от производствените си процеси, което прави добива и обработката от компании от други страни много трудни. В резултат на това възникват на пръв поглед абсурдни процеси, като изпращане на руда, добита в други страни, в Китай, която е подложена на патентована рафинация.

Поредното ограничение влиза в сила

Това е поредната стъпка, с която Китай възпрепятства износа на редкоземни метали. През април Пекин въведе изискване за лиценз за износ на суровини, което наруши производството по целия свят.

Някои автомобилни производители в Европа и Япония предупредиха, че ще трябва да спрат производствените линии поради липса на предлагане. Накрая обаче през юли в Пекин се проведе среща с представители на Европейския съюз, след което Китай реши да ускори процеса на издаване на лицензи и спирането на фабриките не беше необходимо.

Как ще се развият нещата този път, не е известно. Ясно е обаче колко голяма ще бъде зависимостта на Европа от Китай, ако забраната за регистрация на автомобили с вътрешно горене влезе в сила. Редкоземните метали се използват не само за производството на електрически двигатели, но и за батерии и инфраструктура за зареждане.

Освен в електротехниката, те се използват и в електрониката (производство на компютри, смартфони), новата енергийна индустрия (вятърни турбини, слънчеви панели) и авиационната и военната индустрия.

0 от 500
  • #83
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Хаха ( преди 1 месец )
    Елементарно, Уотсън Електроне.Когато си купуваш електроенергията от свободния пазар е скъпа.Когато сам си я произвеждаш като китайските производители на метанол, електроенергията е безплатна.
  • #82
    0 rate up comment 4 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    А вие понеже сте много умни нито си задавате въпроса колко енергия е необходима за производството на литър зелен етанол, нито пък си правите труда да отговорите на въпроса след като някой друг Виго е задал, след като съм и не се сещате. За разлика от вашите лъжи, при мен дори не се налага да помня числа. Това са си физични закони които ще важат и след 100 години и ЧИСЛАТА МОГАТ ДА БЪДАТ СМЕТНАТИ ОТНОВО. Въпросът е имате ли капацитета да потърсите информацията и да отговорите? НЕ МОЖЕТЕ!
  • #81
    0 rate up comment 4 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    Чакай сега да видя дали правилно съм разбрал защото съм прекалено глупав и трудно ви следя мисълта. Електромобилите нямат бъдеще защото енергията е изключително скъпа. Два пъти е затворена една и съща леярна за една година защото енергията е прекалено скъпа. Европа се деиндустриализира защото енергията е прекалено скъпа. Но с тази безплатна и излишна енергия смятате да произвеждате синтетични горива които да запазят ДВГ? ИЗКЛЮЧИТЕЛНА ЛОГИКА! САМО СЛЕПЕЦ НЕ МОЖЕ ДА Я ВИДИ И РАЗБЕРЕ!!!
  • #80
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Хаха ( преди 1 месец )
    Ключовата дума в изречението е безплатна енергия дон ЕлектронКихоте което означава,че електроенергията струва нула лева.Всяко число умножено по нула,дава резултат нула,смотльо.
  • #79
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Хаха ( преди 1 месец )
    Чукча писател,не читател.След като леярната е затворила,шефа на Гост я продава смотльо.Новият собственик я затваря за втори път, Дон ЕлектронКихоте чети,не си измисляй.
  • #78
    0 rate up comment 4 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    Да се върнем на гледната ми ТОЧКА по въпроса по темата - решението наречено зелен етанол, което вместо дърва в казана, ползва електрически нагревател. КОЛКО ЕНЕРГИЯ се изразходва за производството на литър гориво, независимо от цената на тази енергия? Отговора ще сложи ТОЧКА на синтетичните горива, и ще събори и тази ваша опорна ТОЧКА.
  • #77
    0 rate up comment 4 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    "Хаха ( преди 24 минути )Точно неграмотна,в този дъждовен ден с фотоволтаици няма да можеш да захраниш дори осветлението в един цех."А иначе си напълно прав, в момента слънцето не произвежда почти нищо само 1200 мегавата, като с тях могат да се топят само по 3 милиона килограма на час, А в батериите се зареждат още 200 мегавата, за още половин милион килограма на час. Не стигат дори и за малкия цех, нали?
  • #76
    0 rate up comment 4 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    Освен това оцеляват металургичните и другите енергоенти производства, които си инсталират собствени фотоволтаици и батерии. Точно както Ще оцелеят автомобилните производители, които имат технологии и вериги за доставки за електромобили. Светът се променя и преминава към електричество, независимо колко антиелектрически Дон кихотовци се борят срещу вятърните перки и фотоволтаичните панели. То сега с една тролферма лесно се прави цяла армия антиелектрически никове. Лошото е че не помнят какво лъжат
  • #75
    0 rate up comment 4 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    Нали само веднъж я затвориха? Защо шефа ти, който наричаш богатият чичко пак е отварял леярната? Нали внасяше по 100 200 тона алуминиеви отливки на ден от Китай за да ги обработвате в малкия цех, защото било по-евтино? Или вече забрави всички лъжи, които изброи до тук? За разлика от тебе аз много добре следя "мисълта" ти. Не се бъркам, че 500 км са много повече отколкото 650 км пробег който дава производителя на електрическия автобус
  • #74
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Хаха ( преди 1 месец )
    Дон ЕлектронКихоте,ако имаше сметка в леярната,нямаше вече два пъти да я затварят.В цяла Европа се закриват мощности и се местят в Китай заради евтината енергия.