IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Нов проблем за индустрията - Китай пак ограничи достъпа до редкоземни метали

Причината е търговският спор със САЩ, но от решението ще пострада и Европа

Министерството на търговията на Китай обяви нови правила за износ на редкоземни метали. Това е резултат от засилващата се търговска война между азиатската държава и САЩ, но ще се отрази на автомобилната индустрия и в други региони.


производство


Проблемът е, че редкоземните метали са необходими за производството на магнити, използвани например за електродвигатели. Трудният достъп до тези суровини ще създаде сериозни затруднения на производителите на автомобили в Европа, които вече се борят с редица проблеми.

Китай въвежда нови лицензи

Новите правила, които влязоха в сила на 9 октомври, изискват от компаниите, изнасящи редкоземни метали, да получат лицензи за трансфер на технологии, използвани за добива, топене и преработка. Регламентите обхващат и ноу-хау по отношение на „сглобяването, настройката, поддръжката, ремонта и модернизацията на производствените линии’’. Беше обявено, че заявленията за износ за чуждестранни военни потребители изобщо няма да бъдат одобрени.

Говорител на китайското министерство на търговията обосновава това решение от съображения за сигурност. В официално изявление се посочва, че някои чуждестранни организации и физически лица използват редкоземни метали с произход от Китай за „пряка или непряка употреба в чувствителни области като военни операции’’.

Китай контролира пазара на редкоземни елементи

Китай е доминиращият играч на пазара на редкоземни елементи – материали, необходими в автомобилната, електронната и отбранителната промишленост. Според оценки на Геоложката служба на САЩ за 2024 световните находища на тези суровини възлизат на 110 милиона тона, от които 44 милиона тона се намират в Китай. Има 22 милиона тона в Бразилия и 21 милиона тона във Виетнам. Русия (10 милиона тона) и Индия (7 милиона тона) също разполагат със сериозни ресурси.

По-важното обаче е, че Китай е отговорен за около 90 процента от добива и преработката на тези суровини. Добивът на редкоземни елементи в тази страна обикновено се извършва без екологичен надзор.

Освен това Китай е патентовал повечето от производствените си процеси, което прави добива и обработката от компании от други страни много трудни. В резултат на това възникват на пръв поглед абсурдни процеси, като изпращане на руда, добита в други страни, в Китай, която е подложена на патентована рафинация.

Поредното ограничение влиза в сила

Това е поредната стъпка, с която Китай възпрепятства износа на редкоземни метали. През април Пекин въведе изискване за лиценз за износ на суровини, което наруши производството по целия свят.

Някои автомобилни производители в Европа и Япония предупредиха, че ще трябва да спрат производствените линии поради липса на предлагане. Накрая обаче през юли в Пекин се проведе среща с представители на Европейския съюз, след което Китай реши да ускори процеса на издаване на лицензи и спирането на фабриките не беше необходимо.

Как ще се развият нещата този път, не е известно. Ясно е обаче колко голяма ще бъде зависимостта на Европа от Китай, ако забраната за регистрация на автомобили с вътрешно горене влезе в сила. Редкоземните метали се използват не само за производството на електрически двигатели, но и за батерии и инфраструктура за зареждане.

Освен в електротехниката, те се използват и в електрониката (производство на компютри, смартфони), новата енергийна индустрия (вятърни турбини, слънчеви панели) и авиационната и военната индустрия.

0 от 500
  • #113
    0 rate up comment 4 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    Инвестиция от 1 милион за един мегават фотоволтаична централа, осигурява 1 200 000 kWh безплатен ток за производството на 400 000 литра гориво, които при разход 10 на 100 осигуряват 4 милиона километра пробег на година. Същото количество енергия осигурява 6 милиона километра пробег на електромобили при разход 20kWh/100. Хайде познай кое е бъдещето?
  • #112
    0 rate up comment 4 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    Да кажеш нещо за изчисленията за зеления етанол, който е най-евтиното био гориво? Всяко синтетично е в пъти по-скъпо, но вие ВЯРВАТЕ, че това ще е спасението на ДВГ, защото въображението ви не се ограничава от физичните закони, икономиката и математиката.
  • #111
    0 rate up comment 3 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    То напоследък всичките ви коментари са иронични. Казвате истината, сякаш е ирония ама знаете, че е вярно. Повтаря те моите думи за да изглеждате умни. Даже понякога след като ги кажете се опитвате да спорите с мен сякаш съм му казал нещо различно. Няма с какво да ме изненадаш. Предвиждам ви номерцата още преди вие самите да сте си ги помислили.
  • #110
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Хаха ( преди 1 месец )
    Толкова си елементарен,с мисленето на нивото на амеба,че даже не схвана иронията.
  • #109
    0 rate up comment 3 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    Любопитно кой Ник ще изкараш, като повториш моите твърдения, че който иска евтин и безплатен ток си инсталирах фотоволта и ти върху леярната а не се оплаква и не фалира. И го пишеш така все едно някога съм твърдял обратното
  • #108
    0 rate up comment 3 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    И понеже за разлика от вас не говоря само празни приказки - това всичко автоматично е свързано с темата на статията - китайците пият мляко, защото са си купили крава. Видяли са бъдещето преди 10 20 30 години и целенасочено са инвестирали в бъдеще технологии с голям потенциал. Европа е вървяла и върви по пътя на най-малкото съпротивление - където задуха вятъра. Ако не знаеш къде си тръгнал, отиваш там, където те завее вятъра. В случая където те заведат китайците, ако ти дадат да пиеш мляко
  • #107
    0 rate up comment 3 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    За съжаление е така - когато не можеш да си направиш сметката, нито можеш да знаеш кога ти излиза, нито кога не излиза. Особено пък ако не можеш да предвидиш Какво ще се случва през следващите години, за да взимаш днешните решения с Хоризонт поне 10 години напред, защото не си купуваш къща когато дойде време да инсталираш фотоволтаици или да зареждаш в гаража. Това е било решение което е трябвало да направиш преди да купиш панелката на осмия етаж, за да не хвърляш разклонители в градинката
  • #106
    0 rate up comment 3 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    Ти имаш ли крава? Как я качваш до осмият етаж на панелката? Или не пиеш мляко? Защо си мислиш че е по-евтино да си купиш крава отколкото мляко? Да не ми препоръчваш да си купя крава, за да си спестя 100 мл мляко на ден за кафето? По антиелектрическата логика си заслужава да си купя крава за да пестя 40 стотинки на ден и да стана милионер. Постоянно ми задавате въпроса Защо не съм си купил електромобил, за да пестя от трите лева които давам на ден за гориво?
  • #105
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Хаха ( преди 1 месец )
    Имаш крава, пиеш мляко безплатно.Нямаш крава,даваш 4 лева/литър.Имаш фотоволтаици,имаш безплатна електроенергия.Нямаш фотоволтаик,плащаш скъп ток на зарядна станция тротитро ле!
  • #104
    0 rate up comment 3 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    Забрави бременната тротинетка, лъжата за 20-те милиона, лудницата и другите валидни аргументи които доказват че електромобилите, както их възобновяемата енергия от фотоволтаици и батерии няма бъдеще. Давай, можеш още. Докато аз давам математически изчисления на всички ваши идеи за да докажа колко са абсурдни, вие продължавайте да се аргументирате с подобни аргументи и единствените математически операции да са минуси върху мненията и да броите колко коментара са станали.