IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Нов проблем за индустрията - Китай пак ограничи достъпа до редкоземни метали

Причината е търговският спор със САЩ, но от решението ще пострада и Европа

Министерството на търговията на Китай обяви нови правила за износ на редкоземни метали. Това е резултат от засилващата се търговска война между азиатската държава и САЩ, но ще се отрази на автомобилната индустрия и в други региони.


производство


Проблемът е, че редкоземните метали са необходими за производството на магнити, използвани например за електродвигатели. Трудният достъп до тези суровини ще създаде сериозни затруднения на производителите на автомобили в Европа, които вече се борят с редица проблеми.

Китай въвежда нови лицензи

Новите правила, които влязоха в сила на 9 октомври, изискват от компаниите, изнасящи редкоземни метали, да получат лицензи за трансфер на технологии, използвани за добива, топене и преработка. Регламентите обхващат и ноу-хау по отношение на „сглобяването, настройката, поддръжката, ремонта и модернизацията на производствените линии’’. Беше обявено, че заявленията за износ за чуждестранни военни потребители изобщо няма да бъдат одобрени.

Говорител на китайското министерство на търговията обосновава това решение от съображения за сигурност. В официално изявление се посочва, че някои чуждестранни организации и физически лица използват редкоземни метали с произход от Китай за „пряка или непряка употреба в чувствителни области като военни операции’’.

Китай контролира пазара на редкоземни елементи

Китай е доминиращият играч на пазара на редкоземни елементи – материали, необходими в автомобилната, електронната и отбранителната промишленост. Според оценки на Геоложката служба на САЩ за 2024 световните находища на тези суровини възлизат на 110 милиона тона, от които 44 милиона тона се намират в Китай. Има 22 милиона тона в Бразилия и 21 милиона тона във Виетнам. Русия (10 милиона тона) и Индия (7 милиона тона) също разполагат със сериозни ресурси.

По-важното обаче е, че Китай е отговорен за около 90 процента от добива и преработката на тези суровини. Добивът на редкоземни елементи в тази страна обикновено се извършва без екологичен надзор.

Освен това Китай е патентовал повечето от производствените си процеси, което прави добива и обработката от компании от други страни много трудни. В резултат на това възникват на пръв поглед абсурдни процеси, като изпращане на руда, добита в други страни, в Китай, която е подложена на патентована рафинация.

Поредното ограничение влиза в сила

Това е поредната стъпка, с която Китай възпрепятства износа на редкоземни метали. През април Пекин въведе изискване за лиценз за износ на суровини, което наруши производството по целия свят.

Някои автомобилни производители в Европа и Япония предупредиха, че ще трябва да спрат производствените линии поради липса на предлагане. Накрая обаче през юли в Пекин се проведе среща с представители на Европейския съюз, след което Китай реши да ускори процеса на издаване на лицензи и спирането на фабриките не беше необходимо.

Как ще се развият нещата този път, не е известно. Ясно е обаче колко голяма ще бъде зависимостта на Европа от Китай, ако забраната за регистрация на автомобили с вътрешно горене влезе в сила. Редкоземните метали се използват не само за производството на електрически двигатели, но и за батерии и инфраструктура за зареждане.

Освен в електротехниката, те се използват и в електрониката (производство на компютри, смартфони), новата енергийна индустрия (вятърни турбини, слънчеви панели) и авиационната и военната индустрия.

0 от 500
  • #33
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Хаха ( преди 1 месец )
    10 лв/л е цената на спирта в аптеките, тротинетке лъжлива,0,1 л. е левче.Цената на тон е 3640 лв или 3,64 лв/л.Произведен с безплатна слънчева или вятърна енергия цената ще падне още и от икономия на мащаба.
  • #32
    0 rate up comment 2 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    ВЕЧЕ не е работещо решение, при положение че СЪХРАНЕНИЕТО НА ИЗЛИШНАТА ЕНЕРГИЯ В БАТЕРИИ е икономически по-изгодно, отколкото да си купиш безплатна енергия от борсата, която става по-скъпа от собствено произведената само като си платиш данъците и таксите. И това включително в мегаватов мащаб който ти стига и за захранване на най-мощните съществуващи пещи в световен мащаб. Една единствена батерия и един единствен фотоволтаичен парк могат да захранят тази най-мощна пещ в света, кажете мощността?
  • #31
    0 rate up comment 2 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    Но да се върнем на темата на статията и да не обръщаме внимание на агресивните психопати. Не чух предложение за РЕШЕНИЯ НА ПРОБЛЕМА споменат в статията. РАБОТЕЩИ решения, а не събиране на енергия от Етера, изобретяване на телепортацията и други подобни абсурдни идеи противоречащи на физичните закони и без икономическа обосновка. Да изградиш 10 пъти повече фотоволтаични мощности, само за да захраниш за води за трилиони, които да произвеждат зелен етанол на 10 лв литър, не е работещо решение.
  • #30
    0 rate up comment 2 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    Ето и на Димов бие шамари ама той не се усеща че термопомпите вече съществуват. Фотоволтаиците вече съществуват. Енергийните кооперативи и енергийните общности вече съществуват, но той излиза на терасата поглежда и казва че щом той не знае за съществуването на такива неща, значи никой де по света е невъзможно да съществуват. Ако някой му говори за строеж на АЕЦ той го пита колко атомни централи притежава в мазето и ако не притежава няма право да говори за атомни централи. АГРЕСИВЕН ПСИХОПАТ
  • #29
    0 rate up comment 2 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    Така е. Винаги има алтернативи на батериите. Интересна обаче, Защо в България всички се натискат да инсталират батерии за съхранение на енергия, вместо да инвестират в зелен етанол, А даже и водород за да съхраняват излишната енергия? Защо игнорират вашите алтернативи, а света върви точно натам накъдето говоря аз от години? Вие се подигравахте на мен преди години, а днес реалността ви се подиграва на подигравките и всеки ден ви бие шамар след шамар.
  • #28
    4 rate up comment 1 rate down comment
    РУК ( преди 1 месец )
    Точко,Европа има слънце,вятър и вълни,с чийто помощ може да се прави изключително много безплатен,излишен ток.От този ток могат да се правят е-гориво с които да се захранват всички налични коли и Европа да продължи да си произвежда коли с ДВГ които очевидно се търсят и при наличието на алтернативни горива ще се търсят.Това,че Китай за да наложи монопол натиска света да е на батерии,не значи,че е единствената посока за да търсим алтернатива на движение в същата посока,а не алтернативна посока!
  • #27
    5 rate up comment 1 rate down comment
    Хаха ( преди 1 месец )
    В Европа точко отдавна се произвеждат етанол и биодизел,които се влагат в бензина и дизела,като процента непрекъснато се увеличава.Булмаркет изнася с тонове в Европа с влакови цистерни.
  • #26
    3 rate up comment 3 rate down comment
    Димов ( преди 1 месец )
    В Китай се изпълняват 173 проекта за 53 млн тона, захранвани от слънцето и вятъра. Навсякъде по света никнат като гъби производствени мощности за производството на синтетични горива,драги електрици.
  • #25
    5 rate up comment 2 rate down comment
    Хаха ( преди 1 месец )
    А тротинетката отрича производството на етанол като безсмислено.Ето любимите му чайници го опровергават.
  • #24
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Димов ( преди 1 месец )
    Купувачи са Маерск 500 000 тона и Лойдс 250 000 тона.