IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Нов проблем за индустрията - Китай пак ограничи достъпа до редкоземни метали

Причината е търговският спор със САЩ, но от решението ще пострада и Европа

Министерството на търговията на Китай обяви нови правила за износ на редкоземни метали. Това е резултат от засилващата се търговска война между азиатската държава и САЩ, но ще се отрази на автомобилната индустрия и в други региони.


производство


Проблемът е, че редкоземните метали са необходими за производството на магнити, използвани например за електродвигатели. Трудният достъп до тези суровини ще създаде сериозни затруднения на производителите на автомобили в Европа, които вече се борят с редица проблеми.

Китай въвежда нови лицензи

Новите правила, които влязоха в сила на 9 октомври, изискват от компаниите, изнасящи редкоземни метали, да получат лицензи за трансфер на технологии, използвани за добива, топене и преработка. Регламентите обхващат и ноу-хау по отношение на „сглобяването, настройката, поддръжката, ремонта и модернизацията на производствените линии’’. Беше обявено, че заявленията за износ за чуждестранни военни потребители изобщо няма да бъдат одобрени.

Говорител на китайското министерство на търговията обосновава това решение от съображения за сигурност. В официално изявление се посочва, че някои чуждестранни организации и физически лица използват редкоземни метали с произход от Китай за „пряка или непряка употреба в чувствителни области като военни операции’’.

Китай контролира пазара на редкоземни елементи

Китай е доминиращият играч на пазара на редкоземни елементи – материали, необходими в автомобилната, електронната и отбранителната промишленост. Според оценки на Геоложката служба на САЩ за 2024 световните находища на тези суровини възлизат на 110 милиона тона, от които 44 милиона тона се намират в Китай. Има 22 милиона тона в Бразилия и 21 милиона тона във Виетнам. Русия (10 милиона тона) и Индия (7 милиона тона) също разполагат със сериозни ресурси.

По-важното обаче е, че Китай е отговорен за около 90 процента от добива и преработката на тези суровини. Добивът на редкоземни елементи в тази страна обикновено се извършва без екологичен надзор.

Освен това Китай е патентовал повечето от производствените си процеси, което прави добива и обработката от компании от други страни много трудни. В резултат на това възникват на пръв поглед абсурдни процеси, като изпращане на руда, добита в други страни, в Китай, която е подложена на патентована рафинация.

Поредното ограничение влиза в сила

Това е поредната стъпка, с която Китай възпрепятства износа на редкоземни метали. През април Пекин въведе изискване за лиценз за износ на суровини, което наруши производството по целия свят.

Някои автомобилни производители в Европа и Япония предупредиха, че ще трябва да спрат производствените линии поради липса на предлагане. Накрая обаче през юли в Пекин се проведе среща с представители на Европейския съюз, след което Китай реши да ускори процеса на издаване на лицензи и спирането на фабриките не беше необходимо.

Как ще се развият нещата този път, не е известно. Ясно е обаче колко голяма ще бъде зависимостта на Европа от Китай, ако забраната за регистрация на автомобили с вътрешно горене влезе в сила. Редкоземните метали се използват не само за производството на електрически двигатели, но и за батерии и инфраструктура за зареждане.

Освен в електротехниката, те се използват и в електрониката (производство на компютри, смартфони), новата енергийна индустрия (вятърни турбини, слънчеви панели) и авиационната и военната индустрия.

0 от 500
  • #13
    5 rate up comment 2 rate down comment
    Мда ( преди 1 месец )
    Пишеш това "създаване на собствени вериги за доставки на критични материали" , а трябва да четем това "създаване на собствени вериги за производство на алтернативи на критични материали" ?! И после се сърдиш, че оставаш неразбран. Ами ти сам не разбираш какво си написал и ти се налага да изпишеш 20 коментара за да изясняваш какво си искал да кажеш, въпреки, че си казал нещо съвсем различно от това което твърдиш, че си искал да кажеш
  • #12
    3 rate up comment 3 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    Дали някъде съм споменал Европа да добива редкоземни метали? Или както винаги твърдя точно обратното - Европа да направи така че да не се нуждае от тези редкоземни метали, като има собствени алтернативни технологии с налични в Европа материали, като например натриево-йонните батерии за които си имаме всичко, А напоследък и достатъчно излишък от енергия? Ако Европа си произвежда собствени батерии и фотоволтаици, както и асинхронни двигатели с Европейски суровини, няма да се нуждае от редкоземни
  • #11
    3 rate up comment 3 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    Така се случва, когато събеседниците ми не разбират смисъла на думите и си самовнушават, че съм казал неща които не съм казвал. Сега поне не трябва да се връщам пет години назад за да обяснявам за 50% ръст или че към желязото не се добавя въглерод както твърдяхте, а се премахва за да се получи стомана. Просто трябва да върнеш един коментар назад и да видиш дали съм казал това " ти твърдиш, че Европа трябва сама да организира доставка на тези редкоземни метали." Погледни си и въпроса в #6
  • #10
    4 rate up comment 2 rate down comment
    Мда ( преди 1 месец )
    Остави, остави ... изложи се, започна се с глупостите и хилядите коментари. Скучно от сега. Не можеш да се защитиш тезата и затова развиваш още хиляда тези
  • #9
    4 rate up comment 2 rate down comment
    Мда ( преди 1 месец )
    Първи я ми коментар е 6. Редкоземни метали са дефинирани, няма защо аз или ти да ги дефинираме. Хайде да не започваш пак с размиването на темата като всеки път. Статията е за редкоземни метали, те се наричат редкоземни защото са редки, ти твърдиш, че Европа трябва сама да организира доставка на тези редкоземни метали. Аз те питам как според теб Европа може да направи това, от всичко на всичко 4-5 държави в които ги има. За уран и фотоволтаици нито съм говорил, нито в статията се говори
  • #8
    2 rate up comment 5 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    Пак питам какво лошо виждаш в тези идеи, които ще направят Европа независима от суровини и енергия от враждебни държави? Дори без да гледаме нюанса дали те са враждебни срещу Европа или само Европа е Враждебна срещу тях без те да имат враждебни намерения? Да търсиш чуждестранни пазари и да ги заливаш с евтина стока не е враждебно намерение, а възползване от ситуацията за технологичната импотентност и икономическото късогледство на тези региони
  • #7
    1 rate up comment 4 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    Дефинирай критични технологии и материали, за да ти отговоря? Като например за провокацията ти от първия коментар написан от фалшивата точка - натриево йонните батерии? Или пък технологиите за двигатели без неодим? Европейско производство на фотоволтаици и батерии, защото са изключително енергоемки производства които могат да усвояват свръх излишъка на възобновяема енергия, като същевременно си произведен достатъчно за да заместим друга критична суровина - руския газ и атомни горива?
  • #6
    5 rate up comment 1 rate down comment
    Мда ( преди 1 месец )
    Хайде да разясниш как Европа може да създаде "собствени вериги за доставки на критични материали" като находищата за тези материали са основно в 4 държави, доста неприятелски настроени към Европа. За разлика от РУК аз няма директно да ти кажа какви глупости говориш, а ще ти дам шанс да си развиеш тезата и да се докажеш / изложиш. Правя пуканки и чакам
  • #5
    1 rate up comment 4 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    Фалшивата имитатор имитирал мислене. А след няколко години ще повтаря те днешните ми думи като свои и ще обяснявате Защо Европа е толкова зле и какво не са направили днес, въпреки че днес сте категорично против субсидиране на обучение на кадри и създаване на собствени вериги за доставки на критични материали и технологии. Така и не се научихте, че това са ДЪЛГИ ПРОЦЕСИ, КОИТО ТРЯБВА ДА СЕ ПЛАНИРАТ ДЕСЕТИЛЕТИЯ ПРЕДИ ДА ИМ ДОЙДЕ ВРЕМЕТО. но за да планираш бъдещето, първо трябва да знаеш какво е
  • #4
    2 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Тесла умре без батерии.