Какъв е най-добрият начин гражданите да бъдат насърчени да купуват електрически автомобили? Най-вероятно това е въвеждането на добре функционираща държавна програма за субсидии. Това се опитват да направят властите в Италия, където електромобил вече може да бъде закупен на по-ниска цена от велосипед от висок клас.

Италианското правителство въведе значителни субсидии за закупуване на електрически градски автомобил, всичко това, за да стимулира продажбите на един от най-слабите пазари на BEV в Европа. В страната дялът на електрическите превозни средства през август е бил 5,2%, докато средният за Европейския съюз е 15,8%. Общата стойност на правителствената програма е 597 милиона евро, но не всеки може да кандидатства за субсидия от 11 000 евро.
От решаващо значение е да се изпълнят две условия. Благодарение на държавните субсидии цената на Dacia Spring, например, е намалена от 17 900 евро на 4900 евро, докато Leapmotor T03 ще струва 4900 евро. Това става възможно, защото Leapmotor намалява каталожната цена на T03 с 3000 евро - до 15 900 хиляди евро, а след това добавя 11 000 евро държавна такса. Същото прави и Dacia със Spring, като и в двата случая тези 11 000 се поемат от държавата.
И двата модела се произвеждат в Китай и след това се изнасят в Европа. И Spring, и T03 се вписват идеално в рамките на държавната субсидия, но не са единствените автомобили, които италианците могат за закупят. Техен пряк конкурент е Fiat 500e, произведен в Торино, който ще може да бъде закупен крайна сметка за 990 евро вместо за 23 900 евро. Условието обаче е да се вземе заем с лихвен процент от 12,9.
Основната цел на проекта на италианското правителство е постепенно да се премахнат автомобилите с високи емисии, които са на поне 10 години. Важно е, че за да се възползвате от надценката от 11 000 евро, трябва да бракувате автомобил, който отговаря на стандарта Евро 5 или по-стар, а самата помощ е насочена към по-малко заможни семейства, чийто годишен доход не надвишава 30 000 евро и които живеят в градове с повече от 50 000 жители. От друга страна, семействата с доходи между 30 и 40 хиляди евро годишно могат да получат субсидия от 9000 евро.
Програмата на стойност 597 милиона евро ще започне през октомври и ще продължи до юни следващата година. Смята се, че това може да доведе до около 60 000 нови регистрации на електрически автомобили, което е огромна възможност за развитието на италианския пазар на BEV.


4