IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Шефът на Renault: Eлектромобилите щe поскъпнат с 40% до 2030

Европейските лидери не правят нищо за субсидиите, инфраструктурата и достъпа до суровини и ресурси, казва Лука де Мео

В много европейски сайтове може да видите обяви за продажба на "по-евтини" или "достъпни" електрически автомобили. Така ли обаче е наистина? За главния изпълнителен директор на Renault Group Лука де Мео нещата са ясни: електромобилите рискуват да поскъпнат с 40% до 2030 година. Какво да очакваме?


Renault


Ако електрическите автомобили не се продават добре, причината е пределно ясна - високата им цена. Защото след няколко години проблемите, свързани с пробега или презареждането, очевидно са решени, макар и не навсякъде и не перфектно. От друга страна, едно нещо е константно или се променя твърде малко - тяхната цена. Особено за тези хора, които имат голямо семейство и все пак искат да си купят електромобил, който да отговаря на нуждите им.

Ще тръгнат ли нещата в правилната посока? За големия шеф на Renault Лука де Мео отговорът наистина не е очевиден, както самият той казва пред белгийското издание De Tijd. Силният човек на френската марка е съгласен, че автомобилният сектор е преживял историческа година на турбуленция през 2024-та година. Разбира се, имаше затваряния на фабрики в Европа през 90-те, както и в САЩ малко по-рано. Тези определено мрачни моменти обаче са нищо в сравнение с това, което автомобилната индустрия преживява сега.

Никаква помощ

Лука де Мео първо прави равносметка на сектора на електрическите автомобили. И нуждите, които трябваше да бъдат взети предвид. Европа, казва той, не е направила нищо, за да гарантира на своята индустрия достатъчен достъп до суровини и ресурси, особено в производството на батерии за електромобили. Очевидно лидерите смятаха, че светът и неговият икономически модел са замръзнали.


Renault


Явно обаче това беше без да се вземе предвид Китай и желанието му да стане лидер в сегмента, а не "малката ръка" в голямата работилница на света. Реалността днес е, че китайските доставчици на суровини продават на местните производители на цени малко над себестойността, докато чуждестранните производители плащат много над нея.

Според Лука де Мео, дори и сега да има скок, разгръщането на инфраструктурата за зареждане на електромобилите е недостатъчно. Всъщност, процесът трябва да е шест до седем пъти по-бърз, което изглежда колосално. Шефът на Renault обаче има решение: това трябва да бъде подкрепено от правителствата и финансовите институции, тъй като станциите за зареждане се превръщат в печеливш инструмент в мига, в който бъдат пуснати в експлоатация.

Задължителни партньорства

Лука де Мео посочва, че проблемът е в това, че на европейските пазари вече няма пари за финансиране на покупката на електромобили. И има защо: европейските регулации не са ориентирани към бизнеса и подкрепата на икономиката, което обезсърчава настоящите и потенциалните инвеститори.


Renault


За да бъде настигнат Китай, който, според него е най-малко 10 години напред, в модела на електрическите автомобили, Де Мео препоръчва увеличаване на партньорствата с азиатските производители. Неговата групировка води преговори с японски, китайски и южнокорейски производители, особено по отношение на батериите.

Той защитава нова и положителна визия за това, което се нарича "стратегическа държава". И има право: властите трябва да подкрепят стратегически сектори, да инициират развитието на идентифицирани екосистеми на бъдещето и да консолидират съществуващите позиции и ценности. Което не беше направено. Или само в периферията. Както самият той каза наскоро, трябва да построим Airbus на електрическия автомобил. Пътят, по който се върви обаче, не е този.

Скъпите разпоредби

А по-евтините електрически автомобили? Разбира се, има такива, които обаче са малки модели и не стават за всеки. Освен това цените им са в пъти по-високи отколкото градските автомобили с ДВГ преди няколко години.

За Де Мео въпросът е обществен: автомобилната индустрия ще се справи добре при единственото условие, че средната класа е добре. Покупателната способност на тази средна класа обаче се срина. И средната класа също се срива. Renault няма да може да реши този проблем. Не повече от всеки друг производител. Това, което индустрията може да направи, е да се опита да пусне конкурентни модели на пазарите.


Renault


Освен това Европа парадоксално продължава да забавя прехода към електрическите автомобили, който въпреки това смята да наложи от 1 януари 2035 година. Защо? Де Мео прави сметка: от осем до дванадесет нови европейски автомобилни разпоредби ще се добавят всяка година до 2030-та.

Това означава, че една четвърт от бюджета на групата за научноизследователска и развойна дейност ще бъде мобилизиран за адаптиране на автомобилите към тези нови разпоредби. И още: спазването им ще увеличи разходите за производство на автомобил с 40%, реалност, която няма вероятност да свали цените, дори масово се да се премине към LFP (литиево-желязо-фосфатни) батерии.

Следователно, бъдещето съвсем не е розово, добавя Де Мео. И е време Европа да осъзнае своите грешки около досадните и често ексцентрични разпоредби. Във всеки случай едно е ясно: ако Европа не разбере, потребителите ще запазят своя автомобил с ДВГ или ще се втурнат към най-новите хибриди.

0 от 500
  • #35
    0 rate up comment 1 rate down comment
    СМОГ ( преди 18 часа )
    Няма смисъл от заводи, европейците. Достатъчно са в Азия и Щатите. Милиони нови коли има. Гледайте си кефа, правете чист ток (от 2024 ВЕИ вече е над 50% в енергийния микс на ЕС) и карайте мегаватови бегачки без ауспух. Вашата беше 20-ти век. Сега сме 21-ви, таман втората четвърт. Кой кара на оцет, олио и пелети?
  • #34
    1 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 ден )
    Що мълчиш, бе Митьо, а?! И само цъкаш минуси! Ха-ха-ха, познато ли ти звучи? Няма такъв клоун.
  • #33
    1 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 ден )
    Ха-ха, Митьо пак копира някакви статистики, този път за "безплатния" ток в Германия, обаче удобно пропуска факта, че през 2023г Германия е била нетен вносител на електроенергия. Демек, Мите, да ти го обЯсним по-просто: Германия е трябвало да внесе повече електро енергия, отколото да изнесе, щото явно тая безплатната не им стига на германците. И за 2024г нещата не са се променили драстично, така че не забравяй да ни "пейстнеш" данните като излязат един ден.
  • #32
    7 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 ден )
    ЕС лесно опровергава г-н ДиМео: започна и приключи разследване за субсидирани цени на китайските електромобили, след което наложи допълнителни мита до 32% върху вече съществуващите от 10%. Оттук-нататък, всичко останало са оправдания. Колкоб изостанало и неиновативно трябва да ти е производството, ако не можеш да си конкYрентрн с 40% преднина? Тесла как произвежда значително по-добра кола за по-малко пари в Европа?
  • #31
    3 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 ден )
    Трудно е да се открие смисъл. - Тошихиро Мибе, шеф на Хонда, за японското автомобилостроене
  • #30
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Johnny Bravo ( преди 1 ден )
    Скоро ше копат за суровини на друга планета, щото е много авторитетно
  • #29
    3 rate up comment 4 rate down comment
    До 27 ( преди 1 ден )
    Пропуснал си новата статия - най-продаваният автомобил в света за втора година не е хибрид!
  • #28
    3 rate up comment 4 rate down comment
    До 24 ( преди 1 ден )
    ТЕЦ на въглища отделя над 1 тон въглероден диоксид за производство на 1MWh. От примера в коментар 25, тази батерия за половината от живота си при спестяване на 19MWh енергия произведена от въглища , ще спести над 20 тона въглеродни емисии плюс още няколко тона азотен диоксид, серни окиси и фини прахови частици. Наистина ли твърдиш, че за нейното производство са били отделени повече?
  • #27
    6 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 ден )
    Щом клиентите се насочват към хибридите отново Тойота е далновидна.
  • #26
    2 rate up comment 4 rate down comment
    До 24 ( преди 1 ден )
    Може ли да дадеш практически пример за да аргументираш тезата си? Примерно гост, който кара само по 8 000 км на година, за 10 години ще отдели около 12 тона въглероден диоксид, което засяга еколозите. Още няколко тона истински гадости, защото въглеродния диоксид не е вреден за хората в градовете. Какви ще са вредите за околната среда Или хората, ако автомобилите с ДВГ , печките и тецовете бъдат заменени с електромобили и ВЕИ мощности с батерии за съхранение и далекопроводи за споделяне?