В много европейски сайтове може да видите обяви за продажба на "по-евтини" или "достъпни" електрически автомобили. Така ли обаче е наистина? За главния изпълнителен директор на Renault Group Лука де Мео нещата са ясни: електромобилите рискуват да поскъпнат с 40% до 2030 година. Какво да очакваме?
Ако електрическите автомобили не се продават добре, причината е пределно ясна - високата им цена. Защото след няколко години проблемите, свързани с пробега или презареждането, очевидно са решени, макар и не навсякъде и не перфектно. От друга страна, едно нещо е константно или се променя твърде малко - тяхната цена. Особено за тези хора, които имат голямо семейство и все пак искат да си купят електромобил, който да отговаря на нуждите им.
Ще тръгнат ли нещата в правилната посока? За големия шеф на Renault Лука де Мео отговорът наистина не е очевиден, както самият той казва пред белгийското издание De Tijd. Силният човек на френската марка е съгласен, че автомобилният сектор е преживял историческа година на турбуленция през 2024-та година. Разбира се, имаше затваряния на фабрики в Европа през 90-те, както и в САЩ малко по-рано. Тези определено мрачни моменти обаче са нищо в сравнение с това, което автомобилната индустрия преживява сега.
Никаква помощ
Лука де Мео първо прави равносметка на сектора на електрическите автомобили. И нуждите, които трябваше да бъдат взети предвид. Европа, казва той, не е направила нищо, за да гарантира на своята индустрия достатъчен достъп до суровини и ресурси, особено в производството на батерии за електромобили. Очевидно лидерите смятаха, че светът и неговият икономически модел са замръзнали.
Явно обаче това беше без да се вземе предвид Китай и желанието му да стане лидер в сегмента, а не "малката ръка" в голямата работилница на света. Реалността днес е, че китайските доставчици на суровини продават на местните производители на цени малко над себестойността, докато чуждестранните производители плащат много над нея.
Според Лука де Мео, дори и сега да има скок, разгръщането на инфраструктурата за зареждане на електромобилите е недостатъчно. Всъщност, процесът трябва да е шест до седем пъти по-бърз, което изглежда колосално. Шефът на Renault обаче има решение: това трябва да бъде подкрепено от правителствата и финансовите институции, тъй като станциите за зареждане се превръщат в печеливш инструмент в мига, в който бъдат пуснати в експлоатация.
Задължителни партньорства
Лука де Мео посочва, че проблемът е в това, че на европейските пазари вече няма пари за финансиране на покупката на електромобили. И има защо: европейските регулации не са ориентирани към бизнеса и подкрепата на икономиката, което обезсърчава настоящите и потенциалните инвеститори.
За да бъде настигнат Китай, който, според него е най-малко 10 години напред, в модела на електрическите автомобили, Де Мео препоръчва увеличаване на партньорствата с азиатските производители. Неговата групировка води преговори с японски, китайски и южнокорейски производители, особено по отношение на батериите.
Той защитава нова и положителна визия за това, което се нарича "стратегическа държава". И има право: властите трябва да подкрепят стратегически сектори, да инициират развитието на идентифицирани екосистеми на бъдещето и да консолидират съществуващите позиции и ценности. Което не беше направено. Или само в периферията. Както самият той каза наскоро, трябва да построим Airbus на електрическия автомобил. Пътят, по който се върви обаче, не е този.
Скъпите разпоредби
А по-евтините електрически автомобили? Разбира се, има такива, които обаче са малки модели и не стават за всеки. Освен това цените им са в пъти по-високи отколкото градските автомобили с ДВГ преди няколко години.
За Де Мео въпросът е обществен: автомобилната индустрия ще се справи добре при единственото условие, че средната класа е добре. Покупателната способност на тази средна класа обаче се срина. И средната класа също се срива. Renault няма да може да реши този проблем. Не повече от всеки друг производител. Това, което индустрията може да направи, е да се опита да пусне конкурентни модели на пазарите.
Освен това Европа парадоксално продължава да забавя прехода към електрическите автомобили, който въпреки това смята да наложи от 1 януари 2035 година. Защо? Де Мео прави сметка: от осем до дванадесет нови европейски автомобилни разпоредби ще се добавят всяка година до 2030-та.
Това означава, че една четвърт от бюджета на групата за научноизследователска и развойна дейност ще бъде мобилизиран за адаптиране на автомобилите към тези нови разпоредби. И още: спазването им ще увеличи разходите за производство на автомобил с 40%, реалност, която няма вероятност да свали цените, дори масово се да се премине към LFP (литиево-желязо-фосфатни) батерии.
Следователно, бъдещето съвсем не е розово, добавя Де Мео. И е време Европа да осъзнае своите грешки около досадните и често ексцентрични разпоредби. Във всеки случай едно е ясно: ако Европа не разбере, потребителите ще запазят своя автомобил с ДВГ или ще се втурнат към най-новите хибриди.