IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Шефът на Renault: Eлектромобилите щe поскъпнат с 40% до 2030

Европейските лидери не правят нищо за субсидиите, инфраструктурата и достъпа до суровини и ресурси, казва Лука де Мео

В много европейски сайтове може да видите обяви за продажба на "по-евтини" или "достъпни" електрически автомобили. Така ли обаче е наистина? За главния изпълнителен директор на Renault Group Лука де Мео нещата са ясни: електромобилите рискуват да поскъпнат с 40% до 2030 година. Какво да очакваме?


Renault


Ако електрическите автомобили не се продават добре, причината е пределно ясна - високата им цена. Защото след няколко години проблемите, свързани с пробега или презареждането, очевидно са решени, макар и не навсякъде и не перфектно. От друга страна, едно нещо е константно или се променя твърде малко - тяхната цена. Особено за тези хора, които имат голямо семейство и все пак искат да си купят електромобил, който да отговаря на нуждите им.

Ще тръгнат ли нещата в правилната посока? За големия шеф на Renault Лука де Мео отговорът наистина не е очевиден, както самият той казва пред белгийското издание De Tijd. Силният човек на френската марка е съгласен, че автомобилният сектор е преживял историческа година на турбуленция през 2024-та година. Разбира се, имаше затваряния на фабрики в Европа през 90-те, както и в САЩ малко по-рано. Тези определено мрачни моменти обаче са нищо в сравнение с това, което автомобилната индустрия преживява сега.

Никаква помощ

Лука де Мео първо прави равносметка на сектора на електрическите автомобили. И нуждите, които трябваше да бъдат взети предвид. Европа, казва той, не е направила нищо, за да гарантира на своята индустрия достатъчен достъп до суровини и ресурси, особено в производството на батерии за електромобили. Очевидно лидерите смятаха, че светът и неговият икономически модел са замръзнали.


Renault


Явно обаче това беше без да се вземе предвид Китай и желанието му да стане лидер в сегмента, а не "малката ръка" в голямата работилница на света. Реалността днес е, че китайските доставчици на суровини продават на местните производители на цени малко над себестойността, докато чуждестранните производители плащат много над нея.

Според Лука де Мео, дори и сега да има скок, разгръщането на инфраструктурата за зареждане на електромобилите е недостатъчно. Всъщност, процесът трябва да е шест до седем пъти по-бърз, което изглежда колосално. Шефът на Renault обаче има решение: това трябва да бъде подкрепено от правителствата и финансовите институции, тъй като станциите за зареждане се превръщат в печеливш инструмент в мига, в който бъдат пуснати в експлоатация.

Задължителни партньорства

Лука де Мео посочва, че проблемът е в това, че на европейските пазари вече няма пари за финансиране на покупката на електромобили. И има защо: европейските регулации не са ориентирани към бизнеса и подкрепата на икономиката, което обезсърчава настоящите и потенциалните инвеститори.


Renault


За да бъде настигнат Китай, който, според него е най-малко 10 години напред, в модела на електрическите автомобили, Де Мео препоръчва увеличаване на партньорствата с азиатските производители. Неговата групировка води преговори с японски, китайски и южнокорейски производители, особено по отношение на батериите.

Той защитава нова и положителна визия за това, което се нарича "стратегическа държава". И има право: властите трябва да подкрепят стратегически сектори, да инициират развитието на идентифицирани екосистеми на бъдещето и да консолидират съществуващите позиции и ценности. Което не беше направено. Или само в периферията. Както самият той каза наскоро, трябва да построим Airbus на електрическия автомобил. Пътят, по който се върви обаче, не е този.

Скъпите разпоредби

А по-евтините електрически автомобили? Разбира се, има такива, които обаче са малки модели и не стават за всеки. Освен това цените им са в пъти по-високи отколкото градските автомобили с ДВГ преди няколко години.

За Де Мео въпросът е обществен: автомобилната индустрия ще се справи добре при единственото условие, че средната класа е добре. Покупателната способност на тази средна класа обаче се срина. И средната класа също се срива. Renault няма да може да реши този проблем. Не повече от всеки друг производител. Това, което индустрията може да направи, е да се опита да пусне конкурентни модели на пазарите.


Renault


Освен това Европа парадоксално продължава да забавя прехода към електрическите автомобили, който въпреки това смята да наложи от 1 януари 2035 година. Защо? Де Мео прави сметка: от осем до дванадесет нови европейски автомобилни разпоредби ще се добавят всяка година до 2030-та.

Това означава, че една четвърт от бюджета на групата за научноизследователска и развойна дейност ще бъде мобилизиран за адаптиране на автомобилите към тези нови разпоредби. И още: спазването им ще увеличи разходите за производство на автомобил с 40%, реалност, която няма вероятност да свали цените, дори масово се да се премине към LFP (литиево-желязо-фосфатни) батерии.

Следователно, бъдещето съвсем не е розово, добавя Де Мео. И е време Европа да осъзнае своите грешки около досадните и често ексцентрични разпоредби. Във всеки случай едно е ясно: ако Европа не разбере, потребителите ще запазят своя автомобил с ДВГ или ще се втурнат към най-новите хибриди.

0 от 500
  • #15
    0 rate up comment 5 rate down comment
    Голям мащаб ( преди 3 дни )
    Всеки може да провери колко може да му струва тока без субсидии Батерия Dyness DH200F с капацитет 215kWh и мощност 100 kW струва 66 000 евро. Ако свържеш към нея 180kW фотоволтаични панели за 50 000 лв, можеш да захранваш 100 киловата зарядни станции , която сама ще си произвежда над 200 000kWh годишно. Ще струва по-малко от 200 000 лв включително зарядните. При левче за киловатчас за първата година и 1 милион километра годишно, си връща инвестицията за първата година. След това безплатно.
  • #14
    1 rate up comment 6 rate down comment
    До Гост ( преди 3 дни )
    Пак си се вторачил в запетаките и не виждаш общата картина. Пак се опитваш да си обясниш на света с това което виждаш от терасата си. Тази година електромобилите пред блока са намалили, следователно модата на електромобилите в цял свят отминава! Сбъднаха ли ти се прогнозите за срив на продажбите на електромобили в световен мащаб за 2024? Нали през 2025 нямаше да бъде продаден нито един електромобил по твоите прогнози? Ще видим в края на годината!
  • #13
    1 rate up comment 5 rate down comment
    До 11 ( преди 3 дни )
    Колко даваш на година за гориво?
  • #12
    1 rate up comment 6 rate down comment
    До тинтири ( преди 3 дни )
    От колко години говоря, че който владее производството на евтина енергия и батерии за да я съхранява ще владее света? А ти водород та водород и синтетични горива.
  • #11
    7 rate up comment 2 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 3 дни )
    До 8: Значи казваш 5,2 кВч батерия струва 2 бимки и това очевидно по някаква логика е далавера... колко ли тогава ще струва замяната на 50 киловата батерия на електрокошника като даде фира? :) Ай честито ти евтино :D
  • #10
    2 rate up comment 5 rate down comment
    До тинтири ( преди 3 дни )
    Коя е по-печелившата стратегия? Европейската или китайската?
  • #9
    7 rate up comment 2 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 3 дни )
    Така е другарЕ! Вместо да се борим срещу държавната намеса на китайците, ние ще натискаме нашата държава да дава и тя - комунизма в крайна сметка се оказва прекрасно нещо и най-добре да си работел с държавата - майната му на свободния пазар?!!
  • #8
    2 rate up comment 7 rate down comment
    Копи пейст ( преди 3 дни )
    Към антиелектриците. Има ли от вас още някой който да ВЯРВА, че бъдещето не е електрическо и не принадлежи на батериите? Има ли още някой който вярва във водорода или синтетичните горива, като метод за съхранение на енергия? Дори по цена на дребно, 5,2kWh батерия с 6000 цикъла вече струва около 2000 лв, което прави около 35 стотинки за цикъл. Под 1,50 за 100 км съхранени от слънцето по обяд и заредени по което и да е време от денонощието през следващите 16 г. Колко ви струва горивото на година
  • #7
    4 rate up comment 6 rate down comment
    Копи пейст ( преди 3 дни )
    Електроенергийните пазари на Стария континент преживяха рекордни периоди на отрицателни цени миналата година, след като бързият ръст на вятърната и слънчевата енергия увеличи производството. Германия отбеляза 468 часа, с 60% повече в сравнение с година по-рано, сочат данни на Epex Spot. Във Франция часовете с цени под нулата са нараснали над два пъти до 356.
  • #6
    4 rate up comment 6 rate down comment
    Копи пейст ( преди 3 дни )
    Спрямо стойността от 274.30 лв. за MWh ( 140.25 евро за MWh) за 31 декември 2024 г.,цената на търгуваната електроенергияс ден за доставка 1 януари 2025 г. се понижава до 172.18 лв. за MWh ( намаление с 37.2 %) по данни на БНЕБ или 88.04 евро за MWh.Няма как да не се отбележат в пъти по-ниските цени в сегмента ден напред, отчетени за 1 януари за Германия от 0.95 евро/MWh и Полша 1.53 евро/MWh."