Китай иска да въведе специални разрешителни за износ на своите електрически автомобили в чужбина. Системата за сертифициране на износителите има за цел да защити местните марки от проблеми, които биха могли да засегнат репутацията на китайските производители, например в Европа.

Лошият достъп до обслужване и проблемите с доставката на части ефективно пречат на много европейски купувачи да посещават шоурумите на китайски марки. Проблемът вече е забелязан от властите в страната, които планират да затегнат регулациите за износ на китайски електрически автомобили от следващата година. Промените имат за цел да ограничат нелоялната конкуренция, засягаща имиджа на китайските марки извън страната.
Пекин подготвя нови разпоредби за износ на автомобили
От 2019 насам китайските власти се опитват да улеснят износа на автомобили, като подкрепят различни видове посредници, което помогна за справяне със свръхпроизводството и изкуствено увеличи БВП на Китай. Китайците обаче забелязват, че агресивната политика на износителите може да им донесе повече вреда, отколкото полза.
Още през юни Джу Хуаронг, председател на китайския държавен производител на автомобили Changan, призова властите в Пекин да затегнат регулациите, предупреждавайки, че настоящата практика може да "навреди значително на китайските марки" на външните пазари.
Китайски превозни средства вече само с пълна поддръжка
В резултат на агресивните действия на посредници, които активно търсят нови възможности за износ за китайски електротехници, автомобилите на китайски марки днес се озовават в ръцете на неопитни вносители, които не им предоставят нужното ниво на следпродажбено обслужване. В резултат на това, независимо дали в случай на сблъсък или незначителен дефект, купувачите на такива автомобили често не могат да разчитат на адекватно ниво на подкрепа.
В ерата на социалните медии и милионите вирусни посегателства, безразсъдната политика може да донесе гигантски загуби на имиджа на китайските производители, особено в Европа, където позицията на местните производители е много силна. Достатъчно е да се каже, че много купувачи на автомобили в ЕС все още гледат на автомобилите, произведени в Китай, през призмата на нискокачествени китайски продукти отпреди 5 или 10 години, а скъсването с имиджа на "китайския боклук" генерира специфични финансови тежести за китайците.
Интересното е, че новите разпоредби ще се прилагат само за автомобили от сегмента NEV, т.е. "Nev Energy Vehicle" - оборудвани с електрическо или хибридно задвижване. Следователно стратегията е насочена към защита и изграждане на положителен имидж на китайските електрически автомобили на външните пазари.
Проблем за BMW, Tesla и Volkswagen?
Самите производители на автомобили вече ще трябва да кандидатстват за "лицензи за износ" за посредници, издадени от 1 януари. Според експертите решението може да има и втора цел под формата на желание да се повлияе на експортната политика и да се "усложни живота" - например чрез удължаване на процедурите за получаване на сертификати, за западните автомобилни гиганти, произвеждащи автомобили в Китай.
Представители на индустриалната услуга Automotive News отбелязват, че фабриките в Китай, от които електрическите автомобили сега се изнасят по целия свят, са собственост на компании като BMW, Volkswagen Group или дори Tesla. Фабриката в Шанхай, например, в момента произвежда Tesla Model 3 и Tesla Model Y, които се изнасят по целия свят.
В началото на годината Volkswagen обяви планове за разширяване на износа от Китай за други азиатски пазари, Южна Америка и Близкия изток. В момента Cupra Tavascan, който става все по-популярен, идва в Европа от Китай. В случая с BMW фабриките на китайския партньор - Great Wall Motor - произвеждат Mini Cooper и Mini Aceman, внесени на Стария континент.
Миналата година износът на електрически автомобили от Китай (китайски марки) достигна 1,65 милиона единици. Тазгодишните данни показват, че след първите седем месеца китайските производители на електрифицирани превозни средства са изнесли автомобили на стойност над 19 милиарда долара. Интересното е, че въпреки налагането на наказателни мита от Европейската комисия, Европа в момента е основният експортен пазар за китайски електрически автомобили.


0