Производителите на автомобили от Китай непрекъснато търсят нови начини да направят износа на превозни средства за Европа много по-евтин. В същото време, както е известно, ЕС наложи мита на вноса на електромобили от Китай, за да защити европейската автомобилна индустрия, като се аргументира с правителствата подкрепа, която получават компаниите от азиатската държава.

За най-големия китайски производител – BYD, митата са допълнителни 17% към основните 10%, което прави общо 27%. Базираният в Шънджън производител е третиран по-снизходително от други, което предполага, че е финансирал голяма част от развитието си със собствени средства. Въпреки преференциалната тарифа, BYD все още търси нови начини за по-евтин внос на автомобили на Стария континент.
BYD пробва друг начин за по-евтин внос на автомобили в Европа
Китайският производител има фабрика в Тайланд и възнамерява да я използва за намаляване на митата. Порталът CnEVPost информира, че първата партида от над 900 единици ще бъде изпратена в Европа и ще отиде във Великобритания, Германия и Белгия. Досега заводът създава превозни средства за вътрешния пазар и от 4 юли 2024, като около 90 000 електромобила и plug-in хибриди са напуснали производствената линия. Общият годишен капацитет е 150 000 единици.
Тъй като Европейският съюз няма особено важни търговски отношения с Тайланд, той прилага вносни мита за Тайланд в размер на 7%. BYD иска да използва тази разпоредба, в която е посочено, че е възможно да се увеличи митническата ставка с още 10%. А това означава, че в най-лошия случай ще плати мито от 17%, а в най-добрия случай – 7%.
Ще паднат ли цените на китайските автомобили в Европа?
Разбира се, ЕС има възможност да оспори по-ниските лихви и да ги повиши дори до нивото на китайските. Това обаче не е лесна задача, тъй като е необходимо да се подготви обосновка. Възможни промени в размера на митото няма да бъдат въведени за една нощ, така че BYD може - поне за известно време, да внася своите превозни средства на Стария континент по-евтино.
Много малко вероятно е BYD да използва по-ниските тарифи, за да намали цените на автомобилите в европейските шоуруми. Въпреки че това би било много добра новина, автомобилите, произведени във фабриката в Тайланд, ще отиде на тези пазари, където ще се продадат веднага.
От друга страна, автомобилната индустрия в момента се развива с невероятни темпове, а разширяването на производителите от Средното кралство принуждава цялата индустрия да инвестира и развива своята моделна гама, за което са необходими финансови ресурси. Не можем да отхвърлим и най-лошия сценарий, при който Европейският съюз ще повиши митата след известно време и тогава BYD ще трябва да коригира цените на автомобилите. Увеличенията със сигурност няма да се харесат на потребителите.


3