Това е може би най-сложната задача в областта на двигателитe. Митичният V10 конструктивно е толкова труден за балансиране, че само шепа инженери (и техните шефове) са се осмелявали да приемат предизвикателството. Но пък резултатите от тези храбри усилия са сред най-запомнящите се автомобили в историята. А и не само автомобили, както ще видите от тази история на V10 двигателя. Всъщност тя започва още през 30-те години на миналия век с някои локомотиви, но тук ще се съсредоточим върху V10 в модерния му вид.
21 мига от историята на V10 двигателя (ГАЛЕРИЯ):
1989: Формула 1
След като Formula 1 забранява турбокомпресорите, двигателите набъбват до 3.5 литра обем - и започват да пищят. Повечето отбори залагат на познатите V8 или V12. Но Honda, която снабдява McLaren, и Renault (доставчик на Williams) решават да заложат на V10. Те са по-къси и лесни за вграждане в болид от V12, и развиват по-високи обороти от V8. Рецептата се оказва успешна, скоро и други започват да правят 10-цилиндрови мотори - Mercedes, Yamaha, Peugeot, BMW, Toyota. През 1996 дори и Ferrari се отказва от емблематичния си V12. През 2003, когато още няма ограничения в правилника за оборотите (или за броя използвани двигатели в състезателен уикенд), Cosworth създава V10, който се развърта дсо 18,000 оборота в минута, произвежда 915 коня мощност и тежи едва 97 кг.
След като Formula 1 забранява турбокомпресорите, двигателите набъбват до 3.5 литра обем - и започват да пищят. Повечето отбори залагат на познатите V8 или V12. Но Honda, която снабдява McLaren, и Renault (доставчик на Williams) решават да заложат на V10. Те са по-къси и лесни за вграждане в болид от V12, и развиват по-високи обороти от V8. Рецептата се оказва успешна, скоро и други започват да правят 10-цилиндрови мотори - Mercedes, Yamaha, Peugeot, BMW, Toyota. През 1996 дори и Ferrari се отказва от емблематичния си V12. През 2003, когато още няма ограничения в правилника за оборотите (или за броя използвани двигатели в състезателен уикенд), Cosworth създава V10, който се развърта дсо 18,000 оборота в минута, произвежда 915 коня мощност и тежи едва 97 кг.


0