Британската компания Yasa Motors счупи световния рекорд за най-мощен двигател спрямо собственото му тегло. Новият електромотор на англичаните, които са доставчици на марки като Koenigsegg, Lamborghini и Ferrari, развива 738 конски сили при собствено тегло от едва 13.1 килограма.
Това прави по 56 конски сили за всеки килограм тегло - нов световен рекорд, надхвърлил с над 2 кг досегашното най-добро съотношение, при австралийския
Equipmake HPM-400, който дава близо 54 коня за килограм (при обикновените електромотори съотношението е някъде около 20 к. с. за кг). Но HPM-400 е разработен специално за космически апарати и подводници, прави се от екзотични материали и струва много скъпо. Докато агрегатът на Yasa не разчита на сложни компоненти като кобалтово-железни ламинации и т. нар. litz-проводници. Електромоторът ще е на разумна цена и е подходящ за масово производство - всъщност британците се подготвят да правят по 50,000 бройки годишно във фабриката си в Оксфордшър.
"Доказахме, че човек не се нуждае от екзотични материали или експериментални производствени процеси, за да постигне рекордни резултати", коментира Тим Уулмър, основателят на Yasa. Засега обаче той не разкрива за каква употреба и за кои клиенти е предвиден новият електромотор.
Компанията Yasa (първоначално YASA - Yokeless and Segmented Armature) бе основана през 2009, за да развива технологията на т. нар. аксиален, или осев електромотор (axial flux motor), наричан също дисков или "палачинков" двигател. Това е електромотор, в който междината между ротора и статора, и съответно посоката на магнитния поток между тях, е успоредна на оста на въртене, а не радиална като масовите електромотори.
Технологията не е нова - първите разработки в тази посока и първият патент принадлежат на Никола Тесла от 1889 година. Подобна конструкция е по-компактна, по-лека и по-ефективна, но също и много по-сложна за производство. Едва в последните години с появата на нови производствени технологии, двигатели като тези на Yasa станаха възможни.
Компанията на Уулмър пусна първата си серия аксиални мотори през 2015 и отвори фабрика с капацитет 100,000 агрегата годишно през 2018. Големият пробив дойде година по-късно, когато Ferrari избра мотор на Yasa за хибридното SF90 Stradale. През 2021 компанията Yasa бе придобита от Mercedes-Benz. Тя доставя прословутите електромотори на Koenigsegg Regera, а също задвижването на Drive eO PP03 (първия електромобил, победил в Пайкс Пийк), Jaguar C-X75 и прототипа Lola Le Mans на Drayson Racing, който счупи световния рекорд за скорост за електромобил.