IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Този двигател тежи само 13 кг... и развива 738 коня!

Защо Koenigsegg, Lamborghini и Ferrari залагат на аксиалните електромотори

Британската компания Yasa Motors счупи световния рекорд за най-мощен двигател спрямо собственото му тегло. Новият електромотор на англичаните, които са доставчици на марки като Koenigsegg, Lamborghini и Ferrari, развива 738 конски сили при собствено тегло от едва 13.1 килограма. 
  

     
Yasa, електромотор, рекорд
  
          
Това прави по 56 конски сили за всеки килограм тегло - нов световен рекорд, надхвърлил с над 2 кг досегашното най-добро съотношение, при австралийския 
Equipmake HPM-400, който дава близо 54 коня за килограм (при обикновените електромотори съотношението е някъде около 20 к. с. за кг). Но HPM-400 е разработен специално за космически апарати и подводници, прави се от екзотични материали и струва много скъпо. Докато агрегатът на Yasa не разчита на сложни компоненти като кобалтово-железни ламинации и т. нар. litz-проводници. Електромоторът ще е на разумна цена и е подходящ за масово производство - всъщност британците се подготвят да правят по 50,000 бройки годишно във фабриката си в Оксфордшър.

"Доказахме, че човек не се нуждае от екзотични материали или експериментални производствени процеси, за да постигне рекордни резултати", коментира Тим Уулмър, основателят на Yasa. Засега обаче той не разкрива за каква употреба и за кои клиенти е предвиден новият електромотор. 

Компанията Yasa (първоначално YASA - Yokeless and Segmented Armature) бе основана през 2009, за да развива технологията на т. нар. аксиален, или осев електромотор (axial flux motor), наричан също дисков или "палачинков" двигател. Това е електромотор, в който междината между ротора и статора, и съответно посоката на магнитния поток между тях, е успоредна на оста на въртене, а не радиална като масовите електромотори.
  
    
Yasa, електромотор, рекорд
  
         
Технологията не е нова - първите разработки в тази посока и първият патент принадлежат на Никола Тесла от 1889 година. Подобна конструкция е по-компактна, по-лека и по-ефективна, но също и много по-сложна за производство. Едва в последните години с появата на нови производствени технологии, двигатели като тези на Yasa станаха възможни. 

Компанията на Уулмър пусна първата си серия аксиални мотори през 2015 и отвори фабрика с капацитет 100,000 агрегата годишно през 2018. Големият пробив дойде година по-късно, когато Ferrari избра мотор на Yasa за хибридното SF90 Stradale. През 2021 компанията Yasa бе придобита от Mercedes-Benz. Тя доставя прословутите електромотори на Koenigsegg Regera, а също задвижването на Drive eO PP03 (първия електромобил, победил в Пайкс Пийк), Jaguar C-X75 и прототипа Lola Le Mans на Drayson Racing, който счупи световния рекорд за скорост за електромобил. 
  
       

0 от 500
  • #6
    9 rate up comment 1 rate down comment
    Хаха ( преди 1 месец )
    Не ги бърка колко тежат, докато не затънат.
  • #5
    5 rate up comment 8 rate down comment
    Muenchen05 ( преди 1 месец )
    Супер е, че има развитие на технологиите!Масовите електричните всъщност не ги бърка толкова много кое колко тежи:1. Висок въртящ момент от 0 обороти (страхотна надлъжна динамика, дори при маса на автомобила от над 2т.)2. Рекуперация (тоест част от енергията се печели отново)Затова масовите електромобили залагат предимно на ел. мотори с високо КПД, и по малко на такива с възможно най добро съотношение маса/мощност.Но за всяка технология си има приложение!
  • #4
    8 rate up comment 14 rate down comment
    Хахахаха ( преди 1 месец )
    Пичове, карайте си каретите с конете и не са занимавайте с електрички. Още не сте се развили до това състояние.
  • #3
    6 rate up comment 12 rate down comment
    до 4 ( преди 1 месец )
    За целите, за които се използва този ЕМ, не е нужна голяма батерия. Може даже изобщо без батерия, със суперкондензатори като Sian
  • #2
    19 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    За електромотора разбрахме.Колко тона тежат батериите?
  • #1
    8 rate up comment 8 rate down comment
    ХаХа ( преди 1 месец )
    Водорода може да се смеси с метан в газопровода и да се транспортира където трябва.