Китайските производители и техните достъпни превозни средства, включително електрически, тепърва започват да навлизат в Европа, като перспективите пред тях изглеждат много обещаващи. Мнозина дори смятат, че техните модели ще „изядат“ пазара на електрически автомобили в Европа, както вече го направиха в родината си. Според един от шефовете на BMW обаче това няма да се случи по две обективни причини.

„Китайците произвеждат наистина добри коли, а ниските цени и стимулите за електрически превозни средства ги правят много успешни на местно ниво. Те обаче няма да постигнат същия успех в Европа, защото данъците и тарифите повишават цената им“, коментира Йохен Голер, ръководител продажби в BMW, пред британското издание Autocar.
Германецът припомни пристигането на японски и южнокорейски марки в Европа и не отрече очевидното – китайските автомобили очевидно ще намалят пазарния дял на западните и на азиатските производители в Европа. Той обаче посочи два фактора, които ще се очертаят като основни предизвикателства за постигане на същия успех, както в Китай, където превозните средства с нова енергия (електрически и PHEV) вече представляват половината от пазара, а местните производители играят водеща роля.
От една страна, изпълнителният директор на баварската марка се позовава на покачващите се цени, с които китайските марки се сблъскват на Стария континент. Китайските производители се радват на силна подкрепа и субсидии от правителството на страната си, а нарастващата вътрешна конкуренция ги е тласнала към свръхпроизводство и ценова война, която ги „принуждава“ да предлагат изключително ниски цени.
Освен това производствените разходи там са по-ниски от тези, които BYD, Xpeng, Chery или CATL, ще постигнат, когато започнат производство в Европа. Макар че е вярно, че дори когато изнасят от Китай, много марки предлагат много атрактивни цени в Европа, предимствата на тези производители не важат в същата степен.
Вторият фактор, споменат от шефа на продажбите на BMW, е свързан с предпочитанията на европейските потребители. Вярно е, че настоящите китайски автомобили са направени повече с мисъл за европейските шофьори, но те все още са далеч от репутацията или качество на возене от моделите на BMW, Volkswagen, Audi, Mercedes, Volvo и други.
Освен това, според Голер, предпочитанията на клиентите се различават. Китайските купувачи искат „смартфони на колела“, докато европейците не са толкова фокусирани върху дигитализацията. Това не означава, че BMW се отказва от най-съвременните технологии. Както видяхме на наскоро представения Neue Klasse с новия iX3, германците вдигнаха летвата във всяко едно отношение, включително в технологиите.


8