IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Правило за „60-те секунди“ предпазва двигателя

Неговото спазване е особено важно за мотори с турбокомпресор

Много шофьори веднага изключват двигателя след шофиране с висока скорост, особено на магистралата, без да позволяват на двигателя да „почива“. Това е един от най-опасните навици, особено когато се случва с двигатели с турбокомпресор, категорични са автомобилни механици.


оборотомер


Турбината работи при температури до 1000 градуса по Целзий и се върти със скорост до 250 000 об/мин. И изключването на двигателя в подобни случаи води до запушване на каналите, „маслен глад“ и в резултат на това до повреда, чието отстраняване е доста скъпо. За съвременните дизелови и бензинови автомобили това е сериозен риск.

За да избегнете това, достатъчно е да оставите двигателя да работи на празен ход за 60-90 секунди след интензивно шофиране. Това време е достатъчно, за да падне температурата и маслото да охлади ключовите компоненти. Особено важно е да следвате това правило след дълго шофиране с висока скорост или при активно изпреварване.

„Старт-стоп“ системите в съвременните автомобили обикновено не изключват двигателя, ако температурата на турбината надвишава безопасен праг. Въпреки това, когато шофирате в града, особено в задръствания, е полезно ръчно да деактивирате тази функция.

Също така е важно редовно да сменяте маслото на всеки 8000-9000 км и да използвате само смазка с одобрена спецификация - животът на турбината зависи от това. Не забравяйте за загряването на двигателя - през първите 5-10 минути след стартиране шофирайте спокойно - студеното масло не защитава добре частите.

Спазването на тези прости правила ще избегне скъпи ремонти и ще удължи експлоатационния живот на турбината до 300 000 км или повече.


0 от 500
  • #12
    1 rate up comment 22 rate down comment
    Хейтър ( преди 4 месеца )
    Може би трябваше да се напише че това правило е по скоро за бензинови двигатели с турбокомпресор.
  • #11
    6 rate up comment 6 rate down comment
    Дедо Пеци ( преди 4 месеца )
    Като спра трябва да оставят двигателя да се успокои малко след високата скорост, а като го изгасят вече си почива.
  • #10
    10 rate up comment 12 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    И на всеки 8000-9000 км да сменям маслото ...
  • #9
    13 rate up comment 8 rate down comment
    Големи икономии ( преди 4 месеца )
    с новите ДВГ - караш, ама като стигнеш чакаш 2мин. на халост да работи. Язък за спестеното! То и на тръгване е подобно. Да маслото поохлажда двигателя щото има масло охладител, който пък се охлажда от антифриза, той пък от радиатор и перка. Да не си мисли някой че голяма магия ще стане от този цикъл на cool down, но все пак има файда. Гледайте колко бързо ви загрява двигателя и аналогично очаквайте толкова бързо да изстине.
  • #8
    13 rate up comment 29 rate down comment
    Коко ( преди 4 месеца )
    Пълни глупости. Проверено на практика на два автомобила купени нови от магазина, единия на 230 х. км. другия на 130 х. км. Никакви проблеми.
  • #7
    14 rate up comment 2 rate down comment
    ... ( преди 4 месеца )
    и думата friction ли баннахте??!!
  • #6
    31 rate up comment 1 rate down comment
    ... ( преди 4 месеца )
    Захариев - ти ли си пак? "е достатъчно, за да падне температурата и маслото да охлади ключовите компоненти" Не е точно така. Правилото да се изчака преди да се спре двигателя е за да може турбото да намали оборотите си и да се избегне т.н. "сухо ***" между оста на турбото и отворите, в които то лагерува. 60-90 сек - който колкото иска. Аз лично изчаквам около 30 сек. и спирам двигателя.
  • #5
    22 rate up comment 25 rate down comment
    Жеко ( преди 4 месеца )
    Г-да, явно авторът на статията е преписал отнякъде, защото в написаното няма никаква логика. Турбокомпресорите се правят от силно легирана стомана, която издържа работа на много високи температури и температурни разлики, така че няма проблем колата да се кара на различни режими. Относно "масления глад"-турбокомпресорите се захранват от системата на коляновия вал и не мисля ,че човек ще паркира със 120 км/ч и изведнъж ще спре двигателя. Важното е да се чете преди да се пише.
  • #4
    28 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Ами скапани са, да. Има си аксиоми в конструирането на ДВГ-та и като се наложи да ги заобикалят се получават такива извращения, каквито наблюдаваме последните 10, ако не и 15, години. Но, явно на производителите им е по-важно да не противоречат на политиците, а може и да подкрепят налагането на ограничения, тъй като повече части, по-висока цена, по-големи печалби.
  • #3
    49 rate up comment 8 rate down comment
    Пропов ( преди 4 месеца )
    Всеки който си има малко хабер от техника, би трябвало да ги знае или поне да ги приеме тия неща, защото са наистина важни. За льоловците, дето нямат никакво отношение и уважение към техниката (и собствените си пари вложени в автомобила) остава да ревът колко били скапани колите.