Много шофьори веднага изключват двигателя след шофиране с висока скорост, особено на магистралата, без да позволяват на двигателя да „почива“. Това е един от най-опасните навици, особено когато се случва с двигатели с турбокомпресор, категорични са автомобилни механици.

Турбината работи при температури до 1000 градуса по Целзий и се върти със скорост до 250 000 об/мин. И изключването на двигателя в подобни случаи води до запушване на каналите, „маслен глад“ и в резултат на това до повреда, чието отстраняване е доста скъпо. За съвременните дизелови и бензинови автомобили това е сериозен риск.
За да избегнете това, достатъчно е да оставите двигателя да работи на празен ход за 60-90 секунди след интензивно шофиране. Това време е достатъчно, за да падне температурата и маслото да охлади ключовите компоненти. Особено важно е да следвате това правило след дълго шофиране с висока скорост или при активно изпреварване.
„Старт-стоп“ системите в съвременните автомобили обикновено не изключват двигателя, ако температурата на турбината надвишава безопасен праг. Въпреки това, когато шофирате в града, особено в задръствания, е полезно ръчно да деактивирате тази функция.
Също така е важно редовно да сменяте маслото на всеки 8000-9000 км и да използвате само смазка с одобрена спецификация - животът на турбината зависи от това. Не забравяйте за загряването на двигателя - през първите 5-10 минути след стартиране шофирайте спокойно - студеното масло не защитава добре частите.
Спазването на тези прости правила ще избегне скъпи ремонти и ще удължи експлоатационния живот на турбината до 300 000 км или повече.


1