IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Правило за „60-те секунди“ предпазва двигателя

Неговото спазване е особено важно за мотори с турбокомпресор

Много шофьори веднага изключват двигателя след шофиране с висока скорост, особено на магистралата, без да позволяват на двигателя да „почива“. Това е един от най-опасните навици, особено когато се случва с двигатели с турбокомпресор, категорични са автомобилни механици.


оборотомер


Турбината работи при температури до 1000 градуса по Целзий и се върти със скорост до 250 000 об/мин. И изключването на двигателя в подобни случаи води до запушване на каналите, „маслен глад“ и в резултат на това до повреда, чието отстраняване е доста скъпо. За съвременните дизелови и бензинови автомобили това е сериозен риск.

За да избегнете това, достатъчно е да оставите двигателя да работи на празен ход за 60-90 секунди след интензивно шофиране. Това време е достатъчно, за да падне температурата и маслото да охлади ключовите компоненти. Особено важно е да следвате това правило след дълго шофиране с висока скорост или при активно изпреварване.

„Старт-стоп“ системите в съвременните автомобили обикновено не изключват двигателя, ако температурата на турбината надвишава безопасен праг. Въпреки това, когато шофирате в града, особено в задръствания, е полезно ръчно да деактивирате тази функция.

Също така е важно редовно да сменяте маслото на всеки 8000-9000 км и да използвате само смазка с одобрена спецификация - животът на турбината зависи от това. Не забравяйте за загряването на двигателя - през първите 5-10 минути след стартиране шофирайте спокойно - студеното масло не защитава добре частите.

Спазването на тези прости правила ще избегне скъпи ремонти и ще удължи експлоатационния живот на турбината до 300 000 км или повече.


0 от 500
  • #22
    7 rate up comment 1 rate down comment
    Хммм ( преди 3 месеца )
    В Германия има глоба ако си подгряваш колата на място повече от 3мин
  • #21
    5 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Само че за 60 секунди температурата на двигателя едва ли ще падне след шофиране непрекъснато 500км..
  • #20
    9 rate up comment 2 rate down comment
    Колю ( преди 4 месеца )
    По принцип препоръките са правилни. Подобно правило важи и при стартиране на двигателя. Трябва да се изчака да угаснат всички лампички на таблото и да се изчака поне още десет секунди за да е сигурно, че всичко е сработило особено в смазочни система. През зимата до 300 секунди.
  • #19
    8 rate up comment 19 rate down comment
    Бай Колю ( преди 4 месеца )
    Айде да посмалиш малко 250хиляди оборота в минута е фантасмагория. Да кажем 15-20хиляди е възможно.
  • #18
    16 rate up comment 3 rate down comment
    Ненчо ( преди 4 месеца )
    Това правило е добре да се прави при дълъг магистрален път и спиране за почивка.В доста случаи автомобила не се натоварва много и има достатъчно време двигателя да влезе в нормални успокоителни обороти до пристигане на адреса. Не е нужно да притеснявате хората които не са състезатели
  • #17
    5 rate up comment 8 rate down comment
    Баба Ви ( преди 4 месеца )
    Важно е да си пиян и дрогиран,когато управляваш МПС то!Ще Ви спрат?Поздрави на всички....
  • #16
    5 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Super. Pravilno
  • #15
    28 rate up comment 22 rate down comment
    Глупости ( преди 4 месеца )
    Това може би е вярно за коли с турбо пред 20-25 години. Как ще сменям масло на 8 хиляди километра щом производителя да предписание за 30 хиляди или когато компютъра изиска? Като карам по магистралата винаги влизам в град-Варна, София, Пловдив и т.н. Висиш на светофарите, движиш с 40-50 км/час. Влизайки от магистралата в бензиностанция, намаляваш скоростта поне километър по-рано и докато паркираш минават две-три минути. Никога в живия живот не караш със 140 и гасиш моментално двигателя
  • #14
    23 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Ами защо системата start-stop я монтират на коли с турбина , като се прецаква турбото при спиране и угасване на двигателя ?
  • #13
    13 rate up comment 5 rate down comment
    ... ( преди 4 месеца )
    Към 12 Хейтър- правилото е добре да се спазва за всички двигатели с турбо - бензин и дизел.