IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Скрита функция на двигателя пести гориво

Принудителната работа на празен ход с включена предавка е много полезна при спускане

Много съвременни автомобили са оборудвани с „невидими“ системи, които работят във фонов режим и остават почти незабележими за водача. Една от тези функции е принудителната работа на празен ход. Въпреки че тази технология съществува отдавна, нейното предназначение и принцип на действие все още са малко известни на повечето шофьори. А именно тази функция помага за намаляване на разхода на гориво, особено при движение по инерция.


движение по инерция


Нека си представим проста ситуация - кола се движи надолу по склон. Собствениците на автомобили с автоматична скоростна кутия може да се изкушат да преместят селектора в неутрално положение, но това не трябва да се прави, тъй като може да навреди на трансмисията. За автомобили с механични предавки ситуацията е по-проста - водачът сам решава как да продължи движението си – да остане на скорост или да пусне по инерция.

Ако включите неутрална предавка, двигателят ще работи на празен ход - точно както при стоене на място, и ще консумира около 0,7-0,9 литра гориво на час. Но ако колата се движи с включена предавка, особено при спускане, тогава коляновият вал на двигателя вече не се върти поради гориво, а под действието на самите колела. При такива условия електрониката спира да доставя гориво и консумацията му всъщност се намалява до нула.

Най-просто казано, когато коляновият вал се върти поради инерцията на автомобила, вместо да изгаря гориво, горивните инжектори спират да работят напълно. Двигателят работи с кинетичната енергия на автомобила, което ви позволява значително да спестите гориво.

В същото време оборотите на двигателя се запазват, но горивото изобщо не се подава към цилиндрите. Противно на общоприетото схващане, тази технология не е нова – използвана е още през 70-те години на миналия век. Тя обаче придоби реална ефективност едва с появата на инжектори и електронни блокове за управление.

За да се активира системата, трябва да бъдат изпълнени няколко условия:

• колата трябва да се движи с включена предавка (или в режим "D", ако говорим за автоматик);

• педалът на газта трябва да бъде напълно освободен;

• Оборотите на двигателя трябва да са по-високи от нормалните на празен ход.

Веднага след като тези параметри съвпадат, електрониката незабавно изключва подаването на гориво. Коляновият вал обаче продължава да се върти поради въртящия момент, предаван от колелата през трансмисията. Възниква един вид ефект на инерционно въртене - цилиндрите просто изпомпват въздух, без да изгарят гориво.

Този ефект е особено забележим при спускане от планината - колата се движи, двигателят работи, но горивото не се изразходва. Изглежда дреболия, но въпреки това, в градски условия и на магистрали с разлики във височината, този метод може да осигури осезаеми спестявания.

Веднага след като оборотите паднат до около 1500 об/мин, системата постепенно възобновява подаването на гориво, за да избегне спиране на двигателя. И ако водачът натисне газта отново, двигателят преминава в нормална работа.

Спускането по планински път по такъв начин е не само икономично, но и безопасно. Двигателят помага за спирането, намалявайки напрежението върху спирачната система. За разлика от шофирането в неутрално положение, където контролът над автомобила отслабва, в този случай водачът може бързо да ускори без допълнителни манипулации. И докато принудителният празен ход работи, горивото изобщо не се изразходва.


0 от 500
  • #4
    5 rate up comment 0 rate down comment
    Ха ха ха! ( преди 4 месеца )
    Шекерчу пак откри топлата вода! )))
  • #3
    5 rate up comment 6 rate down comment
    бачо Кольо ( преди 4 месеца )
    Мили мамини умници,това се нарича ППХ-принудителен празен ход и го имаше още при Лада 1500S с "озонов"карбуратор!
  • #2
    15 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Редакцията, вземете се скрийте с вашите скрити функции. Това което сте описали не е никаква скрита функция, а е известно като моторна спирачка. Знанят го само тези, които някога са карали кат. С. За разните му карачи само е неизвестно..
  • #1
    20 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Нещата се промениха през годините. Старите шофьори навремето особено преди 1989г са ги учили по надолнище да карат на свободна. Това си беше масова практика. Даже на руските коли масово им гасяха и двигателя и така се спускаха по дългите надолнища и по планинските проходи уж да пестят гориво. Докато по младите шофьори които са взели книжки след 2000г. са научени винаги да се кара на скорост. И всъщност това е правилния начин! Няма значение дали колата е стара, нова, автоматик или ръчка.