IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

ЕС удължава живота на старите автомобили и части

Новите правила улесняват ремонтите и слагат край на лесното бракуване

Може ли технически ефективен автомобил да бъде бракуван само поради разпоредбите? Европейският съюз иска да сложи край на този подход, като новите разпоредби имат за цел да улеснят ремонтите, да проверят състоянието на възстановените части и да сложат край на практиките за съкращаване на живота на едно превозно средство.


стари автомобили


Автомобилът, който трябва да се ремонтира, няма да бъде отпадък

Комисията по околна среда (ENVI) и по вътрешния пазар на Европейския парламент (IMCO) одобриха проект за нов регламент относно излезлите от употреба превозни средства. Гласуването в пленарна зала е насрочено за септември 2025, като то ще бъде последвано от преговори със Съвета на ЕС и Европейската комисия.

Една от ключовите промени се отнася до момента, в който превозното средство се счита за „отпадък“. В момента се случва автомобили, които все още могат да бъдат ремонтирани, да бъдат официално класифицирани като „отпадъци“ и това блокира тяхната регистрация, ремонт и продажба. Новите разпоредби имат за цел да противодействат на това.

Ако проектът влезе в сила, превозните средства, подходящи за по-нататъшна употреба, вече няма да бъдат бракувани само поради административни разпоредби в различните държави от ЕС. Това означава по-малко ненужно бракуване, по-голяма наличност на употребявани автомобили и повече работа за независимите сервизи.


стари автомобили


Възстановени части - подреден правен статут

Новите разпоредби също така въвеждат ясни правила за възстановените части. Досега основните им елементи - така наречените ядра, са третирани като отпадъци в много страни. Това възпрепятства логистиката, намалява рентабилността на регенерацията и блокира развитието на този пазарен сегмент.

Според предложените разпоредби регенерираните части - като алтернатори, стартери или турбокомпресори, трябва да придобият законен статут на елементи на кръговата икономика. Това означава, че компаниите за преработка ще могат законно да търгуват с употребявани компоненти без риск от нарушаване на екологичните разпоредби.

Край на блокиращите ремонти и нови изисквания за рециклиране на пластмаси

Предложените регламенти също така предвиждат забрана за използването на софтуер, който възпрепятства ремонта на превозни средства. Това се отнася в случаите, когато след актуализиране на компютърната система на автомобила не е възможно да се използват неоригинални части или да се извършват ремонти извън оторизиран сервизен център.


рециклиране


ЕС също така планира да въведе изискване за съдържание на рециклирана пластмаса в новите автомобили. От 2031 всяко ново превозно средство ще трябва да съдържа поне 20% от такава суровина, а през следващите години това ниво може да се увеличи до 25%. В ход са и анализи по отношение на подобни изисквания за стомана и алуминий.

За околната среда това е стъпка към истински затворен цикъл в автомобилната индустрия. За икономиката - възможност за поддържане на хиляди работни места в сектора на услугите и производството на части. А за собствениците на автомобили - по-малко изкуствено ограничаване на живота на автомобила.


0 от 500
  • #13
    11 rate up comment 0 rate down comment
    Пропов ( преди 4 месеца )
    Тез пък сега кво им стана, та изведнъж се очовечиха?! Сякаш нещо ги е стреснало и събудило ли кво? Абе квото и да е станало - добро дошло е и тъкмо навреме. Щото и най мазните им подмазвачи и угодници почнаха тихичко да прошепват - Абе туй дето го искате, пък ние го обещаваме, май няма как да стане.
  • #12
    7 rate up comment 1 rate down comment
    Кибик ( преди 4 месеца )
    А за кривите краставици ще се коригират ли тези бюрократи
  • #11
    14 rate up comment 1 rate down comment
    Ммммм ( преди 4 месеца )
    Преди месец обсъждаха регламент да не може автомобил да се ремонтира извън официалните сервизи, за дс се ползвали само отигинални части и ремонтите да били "качествени", а не гаражни, а сега обсъждат обратното. Явно никой си няма идея какво ще прави накрая.
  • #10
    7 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Има един тънък момент при който според един производител стартерът е една част и се сменя като такава, а според друг производител е възел от части, като ти дава възможност да смениш износените.
  • #9
    6 rate up comment 3 rate down comment
    Любо ( преди 4 месеца )
    Резервните части у нас са с ниско качество. По принцип рециклирането на някои неща се обезмисля поради цената. Това което е пластмаса всичко е изгоряло. Не са много нещата подлежащи на рециклиране. Оригиналните части са на безумни цени. Как се рециклират нещата от коли може да видите на видео в Индия, Пакистан и Афганистан. Пълен потрес. Блока на двигателя с чук на парчета и в топилня. Готови матрици, струг и правят спирачни дискове всякакви. Като цяло сбъркана политика на Брюксел.
  • #8
    13 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Страх лозе пази. Китайските модели засега не са осезаем съперник, но не трябва да им се оставя шанс. Съмнителни са ми от ЕС/ЕК. Докато не приемат и не видя точните текстове няма да се зарадвам.
  • #7
    6 rate up comment 13 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Това все едно го чета в НеНовините. На целото напъване досега да махнат старите замърсяващи околнта среда коли за да удовлетворат на китайското добро-платежно лоби налагайки електромобили, сега ново 12. Но с оригинални части за голф 3
  • #6
    32 rate up comment 1 rate down comment
    . ( преди 4 месеца )
    Напротив. Напълно съвпада с екологичните инициативи. Колкото по-рядко се произвежда една стока, толкова по-малък екологичен отпечатък има за нейното производство. Идеята купи-хвърли никога не е била добра идея нито за екологията, нито за икономиката, нито за потребителя. Измислена е за подобряване на печалбите на производителите, защото те печелят най-много от продажбата на нови автомобили, а след това и от продажба на части и консумативи - нови. Тази инициатива прекратява тези практики.
  • #5
    17 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Тази инициатива сама по себеси е добра, но влиза в конфликт с другите инициативи на същата тази Еврокомисия старите коли да отпадат поради увеличаване на данъци, технически изисквания (за отделените газове), и задължение да се ремонтират само в "оторизирани сервизи". С други думи за пореден път лявата ръка не знае какво прави дясната, което е задължителен атрибут на всяка голяма организация, хеле пък администрация и то (над)държавна.
  • #4
    17 rate up comment 3 rate down comment
    . ( преди 4 месеца )
    Защо да е нелепо? Ако се спре отделянето на въглеродни емисии, те с какво ще се борят за да усвояват милиарди? Това е като да повярваш че е доктор ще те излекува безплатно за да няма за какво да отидеш втори път при него.