IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Европа работи по нови правила за рециклирането на стари коли

Производителите са притеснени, че изискванията могат да застрашат сигурността на автомобилите

Когато един автомобил е бракуван, производителите се опитват да дадат нов живот на неговите компоненти. Европа работи все по-усилено, за да насърчи този тип подход (кръговата икономика). И сега има предложение на Европейската комисия за преразглеждане на правилата за излезлите от употреба превозни средства (ELV), които понастоящем се разглеждат от Европейския парламент и Съвета на Европейския съюз.


бракувани автомобили


Асоциацията, представляваща производителите (ACEA), публикува изявление, с което потвърждава, че рециклираната пластмаса в автомобилите може да бъде възможност, но призовава за европейска регулация, която насърчава използването му по реалистични начини, като се вземат предвид свързаните с техническите и екологичните предизвикателства.

Според ACEA рециклираната пластмаса трябва да има същите свойства като оригиналния материал, за да гарантира безопасността и качеството на превозните средства, тъй като в някои случаи може да увеличи теглото на компонентите, което да доведе до по-висок разход на гориво и следователно до по-високи емисии.

Върху какво работи Европа

През юли 2023 Европейската комисия предложи нов закон за излезлите от употреба превозни средства, който да ги направи по-лесни за разграждане и рециклиране, намаляване на отпадъците и увеличаване на използването на рециклирана пластмаса с цел подкрепа на кръговата икономика.

Предложението в момента се разглежда от Европейския парламент и Съвета и ако бъде одобрено, ще въведе общи правила за всички европейски държави и ще даде възможност на производителите в управлението на превозните средства, след като те вече не могат да се използват.

Основните цели на предложението са:

- Промени в конструкцията на превозните средства: насърчаване на проектирането на превозни средства, които улесняват отстраняването и рециклирането на материали, компоненти и части.

- Рециклирано съдържание на пластмаса: да се изисква най-малко 25% от пластмасата, използвана при производството на превозно средство, да идва от рециклирани материали, от които 25% от излезли от употреба превозни средства.

- Възстановяване на материали: подобряване на възстановяването на критични суровини, пластмаси, стомана и алуминий.

- Разширена отговорност на производителя: да направи производителите финансово отговорни за превозните средства, след като станат отпадъци, като се осигури финансиране за задължителни операции за обработка на превозни средства в края на жизнения цикъл.

- Проследимост на превозните средства: предотвратяване на изчезването на превозните средства чрез по-строги проверки, оперативна съвместимост на националните системи за регистрация и забрана на износа на употребявани превозни средства, които не са подходящи за движение.

- Удължаване на правилата: постепенно разширяване на правилата на ЕС за включване на нови категории превозни средства, като мотоциклети, камиони и автобуси, като се гарантира адекватно третиране в края на жизнения цикъл.

Позиция на производителите

В изявлението си ACEA повторя подкрепата си за прехода към по-кръгова икономика, но призовава новите европейски правила за превозните средства в края на живота да бъдат "реалистични, балансирани и жизнеспособни". Индустрията се опасява, че твърде строгите стандарти могат да подкопаят безопасността на превозните средства, издръжливостта и иновациите.

"Автомобилите остават средно от 9 до 17 години и трябва да бъдат безопасни, високопроизводителни и в една все по-електризирана, дълготрайна индустрия", се казва в документа, в който ACEA също предупреждава да не се затваря пазарът само за рециклирани материали от европейски произход.


0 от 500
  • #3
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Петърчо, пиши не спирай. В автобуса чета на глас глупостите, които пишеш и всички много се смеят. Давай, дерзай. Ние селяните от няколко села сме зад гърба ти.
  • #2
    4 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Петраки, любимецо мой: в първото изречение - "автомобил" М.р.; "нейните" (компоненти) Ж.р. Кога ще освободиш света и себе си от некадърността си??? :-(
  • #1
    3 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    за пореден път се убеждавам, че в евро депутатите, които дефакто ние избираме след като влязат в длъжност тотално късат връзка с реалността. Магически се впускат в една бюрократщина, магически стават спецове по всичко и разбират повече от специалистите в дадена област и бълват ли бълват директиви, коя от коя по.."умни".