Индия е една от най-населените страни в света, където замърсяването на въздуха е повече от реалност. И тя използва съвсем различен подход от този в Европа, за да се справи с проблема, като просто принуждава своите граждани да сменят автомобилите си, които са на повече от 15 години.
В Европа средната възраст на превозните средства е 12 години, но в много държави тя е по-висока. В България, например, средната възраст е над 20 години, а в страни като Италия и Испания тя е близо 15 години. И проблемът не е само финансов, тъй като много хора не искат да сменят колата си по други причини. Някои, например, смятат, че по-новите коли не са толкова надеждни, тъй като имат много електроника. Всички обаче са доволни, когато автомобилът им премине успешно технически преглед и започват да мислят за неговата смяна, едва когато ремонтите започнат да стават скъпи.
Това обаче е на път да се промени, като Европа вече търси начин постепенно да премахне автомобилите с вътрешно горене от пътищата, независимо дали са стари или нови, като оправданието е намаляване на замърсяването. В същото време Индия използва друг подход, като намали по-голямата част от автомобилния си парк, който допринася най-много за прекомерното замърсяване. То се усеща най-вече в столицата Делхи – огромен мегаполис с близо 30 млн жители, ако се включат и околни райони.
Страната прилага мерки против замърсяването от три десетилетия, като започна с преминаване на автобусния парк към CNG, което тази година ще бъде заменено с електрическо задвижване. В същото време стандартите за вредни емисии стават все по-жестоки и те вече са същите като в Европа. Въпреки това, до 2010 дизелите бяха мнозинството заради значителна помощ при покупка, която по-късно беше намалена. Те обаче все още са мнозинство.
Затова и властите в Индия предприемат нов поход - бензиновите автомобили, по-стари от 15 години, и дизеловите автомобили, по-стари от 10, бяха забранени за шофиране в най-големия град в Индия. Страната също така не подновява сертификатите за емисии след достигане на тези ограничения, принуждавайки шофьорите да сменят колата си. И в случая няма обезщетения или помощи при покупка на по-нов автомобил, а всичко става по принуда.
Мярката е доста тежка, но това не притеснява властите и те засилват натиска. Така от 1 март всички бензинови коли над 15 години и дизеловите автомобили над 10 вече няма да могат да зареждат на бензиностанции, както досега. И собственикът няма да има друг избор, освен да я спре от движението.
Агенцията по опазване на околната среда в Делхи вече потвърди, че на бензиностанциите ще бъдат монтирани камери, които да разчитат номерата на колите, които ще зареждат, и така ще налагат съответната глоба на собственика за нарушаване на правилата. Възможности за нелегално зареждане със сигурност има, но докъде собственикът е готов да стигне е друг въпрос. Със сигурност това е непопулярна марка, която вероятно ще достигне до други държави. Представяте ли си обаче какво ще стане, ако тя бъде приложена и в Европа?