IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Може ли Европа да вземе пример от Индия в борбата с мръсния въздух

В една от най-населените държави на света залагат на друг подход вместо на електрификация

Индия е една от най-населените страни в света, където замърсяването на въздуха е повече от реалност. И тя използва съвсем различен подход от този в Европа, за да се справи с проблема, като просто принуждава своите граждани да сменят автомобилите си, които са на повече от 15 години.


мръсен въздух


В Европа средната възраст на превозните средства е 12 години, но в много държави тя е по-висока. В България, например, средната възраст е над 20 години, а в страни като Италия и Испания тя е близо 15 години. И проблемът не е само финансов, тъй като много хора не искат да сменят колата си по други причини. Някои, например, смятат, че по-новите коли не са толкова надеждни, тъй като имат много електроника. Всички обаче са доволни, когато автомобилът им премине успешно технически преглед и започват да мислят за неговата смяна, едва когато ремонтите започнат да стават скъпи.

Това обаче е на път да се промени, като Европа вече търси начин постепенно да премахне автомобилите с вътрешно горене от пътищата, независимо дали са стари или нови, като оправданието е намаляване на замърсяването. В същото време Индия използва друг подход, като намали по-голямата част от автомобилния си парк, който допринася най-много за прекомерното замърсяване. То се усеща най-вече в столицата Делхи – огромен мегаполис с близо 30 млн жители, ако се включат и околни райони.

Страната прилага мерки против замърсяването от три десетилетия, като започна с преминаване на автобусния парк към CNG, което тази година ще бъде заменено с електрическо задвижване. В същото време стандартите за вредни емисии стават все по-жестоки и те вече са същите като в Европа. Въпреки това, до 2010 дизелите бяха мнозинството заради значителна помощ при покупка, която по-късно беше намалена. Те обаче все още са мнозинство.

Затова и властите в Индия предприемат нов поход - бензиновите автомобили, по-стари от 15 години, и дизеловите автомобили, по-стари от 10, бяха забранени за шофиране в най-големия град в Индия. Страната също така не подновява сертификатите за емисии след достигане на тези ограничения, принуждавайки шофьорите да сменят колата си. И в случая няма обезщетения или помощи при покупка на по-нов автомобил, а всичко става по принуда.

Мярката е доста тежка, но това не притеснява властите и те засилват натиска. Така от 1 март всички бензинови коли над 15 години и дизеловите автомобили над 10 вече няма да могат да зареждат на бензиностанции, както досега. И собственикът няма да има друг избор, освен да я спре от движението.

Агенцията по опазване на околната среда в Делхи вече потвърди, че на бензиностанциите ще бъдат монтирани камери, които да разчитат номерата на колите, които ще зареждат, и така ще налагат съответната глоба на собственика за нарушаване на правилата. Възможности за нелегално зареждане със сигурност има, но докъде собственикът е готов да стигне е друг въпрос. Със сигурност това е непопулярна марка, която вероятно ще достигне до други държави. Представяте ли си обаче какво ще стане, ако тя бъде приложена и в Европа?


0 от 500
  • #7
    2 rate up comment 5 rate down comment
    До Тинтири ( преди 9 месеца )
    Много ясно, че няма да те оставят да тровиш, защото на теб така ти е кеф. Наричай го, както искаш.
  • #6
    10 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 9 месеца )
    Два въпроса към драгата редакция:1. Колко струва една нова кола, съвсем обикновена в Индия, щом няма помощи и субсидии, та кажете, спрямо Европа?2. Колко от моделите на европейските производители за Индия се продават в Европа? И една реплика от мен, тия дето се изпогазиха по брега на реката и по гарите намачкаха децата ли намерихте да ни дадете за пример?
  • #5
    3 rate up comment 12 rate down comment
    Антитрол ( преди 9 месеца )
    Хубавото е, че е въздуха така или иначе ще се изчисти, защото всичко СЪС СИГУРНОСТ ще премине на ток. Както транспорта, така и отоплението. Политиците само могат да помогнат със скоростта на това преминаване. Както могат да я забързат с маркови и тояги, така и могат да я забавят с бюрокрацията си. Внуците ни със сигурност ще дишат по-чист въздух в градовете.
  • #4
    3 rate up comment 10 rate down comment
    Антитрол ( преди 9 месеца )
    До тинтири. Има работещи и неработещи мерки. Европа все си избира не работещите, защото набляга само на тоягата и забравя за решението с моркова, като китайците. Другия вариант е икономиката на Европа да не обича моркови. Виж как всички рипахте когато трябваше да се намалят емисиите от тецовете, като вярвахте че за целта трябва да се затворят 40% от тецовете. Само че постигнахме тази цел няколко години по-рано, защото е по-евтино да се яде зеления морков (евтиният ток) а тоягата само зимата.
  • #3
    11 rate up comment 5 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 9 месеца )
    До 1: Не става колега, животинските впрягове ще произвеждат метан - нали сега и кравите са ни големия враг, аз съм учуден и благодарен, че още ни позволяват да ядем бобец без да си ни пъхнали нещо да отчитат колко газове изпускаме, за да ни таксуват! Говорим за едни откровени безмозъчни фашисти!... а има само един начин да се отървеш от фашист... :)
  • #2
    8 rate up comment 7 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 9 месеца )
    Ама разбира се, фашизъм му е майката! Чакам европа да ми даде и инструкции за наклона на члена, че да съм в състояние безопасно да правя секс с гаджето!
  • #1
    11 rate up comment 3 rate down comment
    Иноватор ( преди 9 месеца )
    Най-добре е да върнат животинският впряг. Даже се учудвам как още не са го предложили това в Брюксел.