IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Може ли Европа да вземе пример от Индия в борбата с мръсния въздух

В една от най-населените държави на света залагат на друг подход вместо на електрификация

Индия е една от най-населените страни в света, където замърсяването на въздуха е повече от реалност. И тя използва съвсем различен подход от този в Европа, за да се справи с проблема, като просто принуждава своите граждани да сменят автомобилите си, които са на повече от 15 години.


мръсен въздух


В Европа средната възраст на превозните средства е 12 години, но в много държави тя е по-висока. В България, например, средната възраст е над 20 години, а в страни като Италия и Испания тя е близо 15 години. И проблемът не е само финансов, тъй като много хора не искат да сменят колата си по други причини. Някои, например, смятат, че по-новите коли не са толкова надеждни, тъй като имат много електроника. Всички обаче са доволни, когато автомобилът им премине успешно технически преглед и започват да мислят за неговата смяна, едва когато ремонтите започнат да стават скъпи.

Това обаче е на път да се промени, като Европа вече търси начин постепенно да премахне автомобилите с вътрешно горене от пътищата, независимо дали са стари или нови, като оправданието е намаляване на замърсяването. В същото време Индия използва друг подход, като намали по-голямата част от автомобилния си парк, който допринася най-много за прекомерното замърсяване. То се усеща най-вече в столицата Делхи – огромен мегаполис с близо 30 млн жители, ако се включат и околни райони.

Страната прилага мерки против замърсяването от три десетилетия, като започна с преминаване на автобусния парк към CNG, което тази година ще бъде заменено с електрическо задвижване. В същото време стандартите за вредни емисии стават все по-жестоки и те вече са същите като в Европа. Въпреки това, до 2010 дизелите бяха мнозинството заради значителна помощ при покупка, която по-късно беше намалена. Те обаче все още са мнозинство.

Затова и властите в Индия предприемат нов поход - бензиновите автомобили, по-стари от 15 години, и дизеловите автомобили, по-стари от 10, бяха забранени за шофиране в най-големия град в Индия. Страната също така не подновява сертификатите за емисии след достигане на тези ограничения, принуждавайки шофьорите да сменят колата си. И в случая няма обезщетения или помощи при покупка на по-нов автомобил, а всичко става по принуда.

Мярката е доста тежка, но това не притеснява властите и те засилват натиска. Така от 1 март всички бензинови коли над 15 години и дизеловите автомобили над 10 вече няма да могат да зареждат на бензиностанции, както досега. И собственикът няма да има друг избор, освен да я спре от движението.

Агенцията по опазване на околната среда в Делхи вече потвърди, че на бензиностанциите ще бъдат монтирани камери, които да разчитат номерата на колите, които ще зареждат, и така ще налагат съответната глоба на собственика за нарушаване на правилата. Възможности за нелегално зареждане със сигурност има, но докъде собственикът е готов да стигне е друг въпрос. Със сигурност това е непопулярна марка, която вероятно ще достигне до други държави. Представяте ли си обаче какво ще стане, ако тя бъде приложена и в Европа?


0 от 500
  • #17
    3 rate up comment 2 rate down comment
    До #15 ( преди 9 месеца )
    Еми много ясно че СО2 не е проблем, то и ти издишаш СО2 цял живот, голям си замърсител значи.
  • #16
    10 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 9 месеца )
    90% от индийците карат мотоциклети или рикши, ония дето карат коли са богатите и на тях не им се отразя особенно. Мярката по скоро цели бедните да не могат да си купят кола, понеже и без това всички пътища са здръстени, да не се пречкат.
  • #15
    4 rate up comment 2 rate down comment
    До 13 ( преди 9 месеца )
    Мите, ти съвсем избуши... обора! Сега изведнъж СО2-то не било проблем?! Нали ти обясняваше, че е проблем, защото концентрацията в атмосферата му е нарастнала с една трета от 0,3 на 0,4 процента, или нещо подобно? Нали целият прогресивен свят дуднете за проблема с СО2-то и всичко се върти около него? Чакай да поседна, защото такъв пирует, дето го извъртя, не бях виждал. Ти да не си Тръмп под прикритие?
  • #14
    6 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 9 месеца )
    Не може. Проблемите на Индия а мръснуя въздух е много далеч от автомобилите. Ако ще всяка година да сменят колата, няма да се промени. Прах и мръсотия ще намалеят с изграждане на инфраструктура. Оттам нататък завуси от климат най вече. Ако вали ще е ок, но ако не пада капка, няма вариант. Погледнете Атина например за по близо
  • #13
    5 rate up comment 5 rate down comment
    Антитрол ( преди 9 месеца )
    До 12. Точно това искам да кажа. въглеродният диоксид НЕ Е ЗАМЪРСИТЕЛ. ТОЧКА.
  • #12
    6 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 9 месеца )
    По изключение те прочетох, че по изключение си нацвъкал само три реда, и по този случай ще захапя голата кукичка: А ти искаш да кажеш, че СО2-то не е ЗАМЪРСЯВАНЕ? Или, че при производството на нов автомобил не се "генерира" ЗАМЪРСЯВАНЕ от всякакъв вид, включително сажди?
  • #11
    2 rate up comment 8 rate down comment
    Антитрол ( преди 9 месеца )
    "Очевидно зарязваме идеята, че за производството на всяка нова кола се отделя ужасно много СО2, т.е. гледаме да ни е чисто под носа, а на глобално ниво, каквото такова." Правиш ли разлика между въглероден отпечатък и ЗАМЪРСЯВАНЕ?
  • #10
    6 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 9 месеца )
    Имаше един научнофантастичен разказ, в който в бъдещето, хората бяха законово задължени да пазаруват, за да не спира икономиката. Колкото "по-богат" беше човек, толкова по-малко бешее задължен да потребява и затова "най-богатите" имаха малки къщи и само по една кола. Май, май, вървим натам. Очевидно зарязваме идеята, че за производството на всяка нова кола се отделя ужасно много СО2, т.е. гледаме да ни е чисто под носа, а на глобално ниво, каквото такова.
  • #9
    4 rate up comment 1 rate down comment
    анон ( преди 9 месеца )
    Европа би направила подобно нещо само и само да си стимулира закъсалия автомобилен сектор.
  • #8
    2 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 9 месеца )
    Аз ще търкалям до 2050-та поне, да съм жив и здрав. Дотогава нещата ще са съвсем други и придвижването няма да е с коли, с нещо друго със сигурност.