IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Stellantis и Renault бият тревога: без евтини автомобили пазарът ще се срине

Шефовете на двата концерна предупредиха за предстояща криза с продажбите в Европа

Главният изпълнителен директор на Stellantis - Джон Елкан, и главният изпълнителен директор на Renault - Лука де Мео, дадоха съвместно интервю за френския вестник Le Figaro, в което предупредиха за предстояща криза на европейския автомобилен пазар. Според тях строгите екологични изисквания на ЕС правят производството на масови и евтини автомобили икономически нерентабилно.


Елкан Де Мео


Все по-строгите екологични стандарти застрашават не само наличието на нови автомобили за обикновените потребители, но и самото съществуване на индустрията в региона. В условията на намаляващо търсене и нарастващи цени на модели дори от базово ниво, европейският автомобилен пазар може сериозно да се свие или да се превърне в ниша, категорични са шефовете на два от най-големите производители не само в Европа, но и в света.

Според данни на компаниите продажбите на нови автомобили в Европа (включително Обединеното кралство) през 2024 възлизат на около 15 милиона единици, докато през 2019 г. тази цифра е била на ниво от 18 милиона. Елкан и Де Мео смятат, че причината за това е политиката на ЕС, която принуждава производителите да се откажат от двигателите с вътрешно горене и да преминат към електрически автомобили, пренебрегвайки реалното търсене и възможностите на средния купувач.

Особено безпокойство буди фактът, че цената дори на най-компактните модели се е увеличила значително. Настоящата ситуация прави невъзможно производството на наистина бюджетни автомобили. Де Мео даде пример - малкият хечбек Renault 5 EV трябва да отговаря на същите стандарти за безопасност като луксозен седан с големи размери. "Как можете да изисквате същите характеристики от 3,8-метрова кола, както от 5,5-метрова кола?", попита той.

Де Мео беше подкрепен от Джон Елкан, който също така посочи абсурдността на изискванията за системите за безопасност на градските малки автомобили, които рядко се използват извън населените места.

Ръководителите на двата концерна призоваха Европейската комисия да преразгледа подходите си към регулирането и да вземе предвид жизнения цикъл на автомобилите, а не само нивото на емисиите по време на движение. Те предлагат да се въведат диференцирани правила за компактни и масови модели, за да се върнат икономическата им осъществимост.

Според Елкан настоящата 2025 година ще бъде повратна точка - китайският автомобилен пазар вече наваксва и е готов да изпревари комбинираните продажби на Европа и САЩ. И ако ЕС не промени курса, рискува да загуби статута си на глобален играч и да остане само потребител, а не производител на автомобили.


0 от 500
  • #29
    2 rate up comment 0 rate down comment
    До рено фенченцето ( преди 1 месец )
    От 14: Аве ей, естроген, я ела пред мен така да ми говориш, да ме запомниш, небългарино. Малките коли днес са в пъти по-безопасни, отколкото преди 30 години и това НЕ искаме да се променя. Защото хората оцеляват при катастрофи. Хайде сега се върни да препрочетеш статията, че четенето с разбиране ти е неразработена настройка.
  • #28
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Оплакват се от системите за безопасност. Ами не, не искаме компромис с тях. Плебеите с ефтините коли да ***, а богаташите да ги пазим. И това че малките коли не се карат извън града, също не е истина.
  • #27
    1 rate up comment 5 rate down comment
    до 23 ( преди 1 месец )
    Само с българския ли си изкарваш хляба аф се чудех що си такъв гольовец Пробвай с къвали ще си по успешен
  • #26
    1 rate up comment 3 rate down comment
    до долния ( преди 1 месец )
    Що бе ти за къв се помисли да ми казваш кво да пиша
  • #25
    3 rate up comment 2 rate down comment
    До рено фен ( преди 1 месец )
    Абе льо льо, не се мъчи да мислиш, нежели да пишеш! Не са за теб тези занимания.
  • #24
    2 rate up comment 2 rate down comment
    Станю Глигана ( преди 1 месец )
    До Рено фен: Наченки на мисъл виждам. Ниво - никакво. Така ли ви раждат или го развивате впоследствие?
  • #23
    6 rate up comment 2 rate down comment
    Танко ( преди 1 месец )
    До#23 Рено фен.Темата е сериозна. Купи си учебник по Българска граматика и когато, дай Боже,разбереш нещо от него,можеш да ни занимаваш с "вижданията " си.
  • #22
    16 rate up comment 2 rate down comment
    Бумеранг ( преди 1 месец )
    Ами....ще се научат! Ще спаднат продажбите, ще спрат заводите, ще уволнят хора, ще секнат парите и ще се хапят за гъзот! После с подвити опашки ще се върнат обратно! А ние....ние ще си караме кочините и ще се лъжем едни други, коя от коя е по-хубава и запазена!
  • #21
    6 rate up comment 2 rate down comment
    Танко ( преди 1 месец )
    До Рено фен.Неостър,май ти е труден Българския език?
  • #20
    21 rate up comment 0 rate down comment
    Скъсани боксерки ( преди 1 месец )
    Светът все повече се глобализира. Не може в Азия една кола, струваща 10 000 евро, в Европа да е 30 000.....