Главният изпълнителен директор на Stellantis - Джон Елкан, и главният изпълнителен директор на Renault - Лука де Мео, дадоха съвместно интервю за френския вестник Le Figaro, в което предупредиха за предстояща криза на европейския автомобилен пазар. Според тях строгите екологични изисквания на ЕС правят производството на масови и евтини автомобили икономически нерентабилно.
Все по-строгите екологични стандарти застрашават не само наличието на нови автомобили за обикновените потребители, но и самото съществуване на индустрията в региона. В условията на намаляващо търсене и нарастващи цени на модели дори от базово ниво, европейският автомобилен пазар може сериозно да се свие или да се превърне в ниша, категорични са шефовете на два от най-големите производители не само в Европа, но и в света.
Според данни на компаниите продажбите на нови автомобили в Европа (включително Обединеното кралство) през 2024 възлизат на около 15 милиона единици, докато през 2019 г. тази цифра е била на ниво от 18 милиона. Елкан и Де Мео смятат, че причината за това е политиката на ЕС, която принуждава производителите да се откажат от двигателите с вътрешно горене и да преминат към електрически автомобили, пренебрегвайки реалното търсене и възможностите на средния купувач.
Особено безпокойство буди фактът, че цената дори на най-компактните модели се е увеличила значително. Настоящата ситуация прави невъзможно производството на наистина бюджетни автомобили. Де Мео даде пример - малкият хечбек Renault 5 EV трябва да отговаря на същите стандарти за безопасност като луксозен седан с големи размери. "Как можете да изисквате същите характеристики от 3,8-метрова кола, както от 5,5-метрова кола?", попита той.
Де Мео беше подкрепен от Джон Елкан, който също така посочи абсурдността на изискванията за системите за безопасност на градските малки автомобили, които рядко се използват извън населените места.
Ръководителите на двата концерна призоваха Европейската комисия да преразгледа подходите си към регулирането и да вземе предвид жизнения цикъл на автомобилите, а не само нивото на емисиите по време на движение. Те предлагат да се въведат диференцирани правила за компактни и масови модели, за да се върнат икономическата им осъществимост.
Според Елкан настоящата 2025 година ще бъде повратна точка - китайският автомобилен пазар вече наваксва и е готов да изпревари комбинираните продажби на Европа и САЩ. И ако ЕС не промени курса, рискува да загуби статута си на глобален играч и да остане само потребител, а не производител на автомобили.