IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Stellantis и Renault бият тревога: без евтини автомобили пазарът ще се срине

Шефовете на двата концерна предупредиха за предстояща криза с продажбите в Европа

Главният изпълнителен директор на Stellantis - Джон Елкан, и главният изпълнителен директор на Renault - Лука де Мео, дадоха съвместно интервю за френския вестник Le Figaro, в което предупредиха за предстояща криза на европейския автомобилен пазар. Според тях строгите екологични изисквания на ЕС правят производството на масови и евтини автомобили икономически нерентабилно.


Елкан Де Мео


Все по-строгите екологични стандарти застрашават не само наличието на нови автомобили за обикновените потребители, но и самото съществуване на индустрията в региона. В условията на намаляващо търсене и нарастващи цени на модели дори от базово ниво, европейският автомобилен пазар може сериозно да се свие или да се превърне в ниша, категорични са шефовете на два от най-големите производители не само в Европа, но и в света.

Според данни на компаниите продажбите на нови автомобили в Европа (включително Обединеното кралство) през 2024 възлизат на около 15 милиона единици, докато през 2019 г. тази цифра е била на ниво от 18 милиона. Елкан и Де Мео смятат, че причината за това е политиката на ЕС, която принуждава производителите да се откажат от двигателите с вътрешно горене и да преминат към електрически автомобили, пренебрегвайки реалното търсене и възможностите на средния купувач.

Особено безпокойство буди фактът, че цената дори на най-компактните модели се е увеличила значително. Настоящата ситуация прави невъзможно производството на наистина бюджетни автомобили. Де Мео даде пример - малкият хечбек Renault 5 EV трябва да отговаря на същите стандарти за безопасност като луксозен седан с големи размери. "Как можете да изисквате същите характеристики от 3,8-метрова кола, както от 5,5-метрова кола?", попита той.

Де Мео беше подкрепен от Джон Елкан, който също така посочи абсурдността на изискванията за системите за безопасност на градските малки автомобили, които рядко се използват извън населените места.

Ръководителите на двата концерна призоваха Европейската комисия да преразгледа подходите си към регулирането и да вземе предвид жизнения цикъл на автомобилите, а не само нивото на емисиите по време на движение. Те предлагат да се въведат диференцирани правила за компактни и масови модели, за да се върнат икономическата им осъществимост.

Според Елкан настоящата 2025 година ще бъде повратна точка - китайският автомобилен пазар вече наваксва и е готов да изпревари комбинираните продажби на Европа и САЩ. И ако ЕС не промени курса, рискува да загуби статута си на глобален играч и да остане само потребител, а не производител на автомобили.


0 от 500
  • #9
    10 rate up comment 14 rate down comment
    До 3 ( преди 7 месеца )
    Напълно си прав, че много специалисти предупредиха политиците, че европейските производители не могат да произведат такива автомобили. Тези "специалисти" всъщност бяха именно от автомобилните компании, които не искат да инвестират в иновации, А вместо това товарят крайните клиенти със скъпи неефективни решения. Но пазара не търпи празни ниши, така че не се притеснявай. Ако не са европейските, то други производители ще запълнят тези ниши! Да му мислят "специалистите"
  • #8
    9 rate up comment 8 rate down comment
    до 5 ( преди 7 месеца )
    Дори размерите нараснаха в голяма степен заради изискванията за безопасност. BYD се наложи да удължи един от моделите си с 12 см за да покрие европейските изисквания.
  • #7
    28 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Рено май се усетиха че вече искат 20.000 евро за най евтиния румънски варел който просто не става за път над 20 минути. На пазара трябва да има коли за 10.000 евро и точно това беше идеята с Дачия но пуста алчност
  • #6
    18 rate up comment 4 rate down comment
    Хаха ( преди 7 месеца )
    Тесла не пусна евтин модел и вече втора година върви надолу.Нищо,че Тротитротката подвизаващ се сега като анонимен, обещаваше постоянен растеж и 20 милиона Тесла през 2030 година.
  • #5
    20 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Малките коли бяха около 3 метра, а големите и луксозни висок клас към 5. Сега с всичките неща малките уж нелуксозни коли са с размера на старите висок клас. А сегашният уж висок клас е просто по-високо купе, със немного по-дълго купе .......без думи...
  • #4
    16 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Проблемът е в изискванията за безопасност и екология. До сега винаги по-малките и евтини автомобили получаваха по-стари и опростени двигатели и системи. В момента всички трябва да получат всичко най-ново. И Реално разликата е само материала на каросерията - може би най-малкото перо. Дори екраните са с цел смъкване на цената. Мъск не го въведе този стил воден от Шведкски минимализъм.
  • #3
    23 rate up comment 10 rate down comment
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Когато калинки пишат и приемат закони, от които си нямат и представа, така се получава. Много специалисти им го казаха, но не, инат и зелена политика. И като капак - насила, напук на пазара, с цената на всичко. Жалкото е че все още има заблудени, които им се връзват и ги избират.
  • #2
    26 rate up comment 9 rate down comment
    До 1 ( преди 7 месеца )
    Не си прав. И двете марки имат евтини и малки модели. Германците и американците решиха да убият малките модели и да печелят от големи и луксозни. Форд правят тази грешка за не знам кой път и не се научиха, че пазарът в света не е Америка. Сега ФВ повтарят тази глупост, точно както беше с дизелите, електричките, екраните без бутони и т. н.
  • #1
    22 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 7 месеца )
    убаво ви беше скъпи коли с голям марджин, ами това води до фалит...