През март европейският автомобилен пазар най-после записа ръст. След спадовете през януари и февруари през третия месец са регистрирани 1 423 340 продажби, което е увеличение от 3,2% спрямо март 2024. По този начин първото тримесечие приключи с резултати, подобни на миналата година (3 383 986 единици срещу 3 384 614 през 2024 година).
През март Dacia Sandero загуби титлата на най-регистрирания нов автомобил в Европа от конкурента си от групата Stellantis - Peugeot 208, но все още е фаворит, когато се гледат резултатите за тримесечието. Трябва също да се отбележи, че китайските производители на автомобили продължиха да се изкачват в класацията, благодарение на предлагането на алтернативни двигатели на електрическите, които са обременени от европейски мита.
Сред десетте най-продавани автомобили през март в Европа е интересно да се отбележи, че Volkswagen Tiguan отбелязва 42% ръст на регистрациите. Peugeot 2008 и Opel/Vauxhall Corsa също постигнаха добри резултати. Това са модели, които не присъстваха в миналогодишната класация, когато челните позиции бяха окупирани от Tesla Model Y, Citroen C3 и Toyota Yaris.
Други модели също отбелязаха значителен ръст, а именно Peugeot 3008 (+60%), Seat/Cupra Leon (+28%), Jeep Avenger (+56%), Skoda Kodiaq (+34%) и Suzuki Swift (+54%). Трябва да се отбележи, че Ford Puma се завърна в Топ 10, макар и на последната позиция.
Най-продаваните автомобили в Европа през март
1. Peugeot 208 - 25 241 продажби, +7% спрямо февруари
2. Dacia Sandero - 24 577 продажби, -6%
3. Renault Clio - 23 062 продажби, -3%
4. Nissan Qashqai - 22 826 продажби, -9%
5. Volkswagen Golf - 21 553 продажби, -17%
6. Volkswagen T-Roc - 21 292 продажби, +2%
7. Opel/Vauxhall Corsa - 20 143 продажби, +8%
8. Peugeot 2008 - 19 837 продажби, +9%
9. Volkswagen Tiguan - 19 591 продажби, +42%
10. Ford Puma - 19 269 продажби, +1%
Китайските автомобили във възход, благодарение на хибридите
Сред моделите, които се откроиха, беше и MG ZS, чийто успех се дължи на пускането на пазара на новото поколение: сега се предлага изключително като пълен хибрид и вече не в електрическа версия. Сред последните новости на пазара, MG регистрира почти 9800 броя от MG3, също с хибриден двигател.
BYD регистрира 7144 бройки, от които повече от 6500 са plug-in хибриди. Renault следва плътно MG с 9330 бройки от новия Symbioz, докато Fiat/Abarth записаха 8000 единици от модела 600.
Продажбите на електрически коли също растат
Данните на JATO Dynamics за 28 пазара в региона показват, че през март са регистрирани общо 240 891 електрически превозни средства (BEV). Това е вторият най-добър резултат, регистриран някога за този тип двигатели, надминат само до декември 2022, когато регистрациите достигнаха 275 108 единици.
Въпреки общия ръст на електрическите превозни средства в Европа, Tesla (водещият световен производител на BEV по обем на продажбите през 2024 г.) регистрира 30% спад в регистрациите. Това беше един от най-значимите спадове сред 30-те най-регистрирани марки, изпреварен само от Mitsubishi (-43%), Lancia (-73%), Jaguar (-82%), smart (-65%), Maserati (-39%) и Abarth (-75%).
Спадът през март обаче беше по-малко изразен от януари (-47%) и февруари (-44%), а Model Y (-49%) и Model 3 (-14%) все още оглавяват десетте най-продавани електрически превозни средства. На трето място е Volkswagen ID.4, с ръст от 115%, но все още с 2000 бройки зад Model 3.