Проблемите на Tesla продължават да растат и това определено насърчава растежа на китайските марки в Европа. Данните за продажбите на нови автомобили през февруари, публикувани от JATO Dynamics, потвърждават тази тенденция - китайските автомобилни производители достигнаха 19 800 регистрации на електрически превозни средства с батерии (BEV), изпреварвайки Tesla с 15 700 единици.
Като цяло продажбите на електрически превозни средства са се увеличили с 26% до 164 000 единици, което е рекорд за месец февруари. Пазарният дял на Tesla обаче намаля до 9,6% - най-ниското ниво през последните пет години, поради значителния спад в регистрациите на Model Y (-56%) и Model 3 (-14%).
Едно частично обяснение за това е пристигането на обновения модел Y „Juniper“, който беше представен през януари тази година, но не беше наличен веднага в Европа. Съвсем естествено е купувачите да искат да изчакат новия SUV. Другата причина за спада са действията на шефа на Tesla – Илон Мъск, който си спечели много врагове с действията си, след като влезе в администрацията на американския президент Доналд Тръмп.
Всички тези цифри са част от контекста на общ упадък. През февруари в Европа са регистрирани 966 300 автомобила, което е с 3% по-малко в сравнение със същия месец на миналата година. Основната причина е спадът в продажбите в Германия, Италия, Белгия, Холандия, Швейцария и Ирландия. Следователно от началото на годината намалението е 2% (1 962 850 единици).
Остава да видим дали новият модел може да промени положението, но промените в Juniper не са толкова много, докато в същото време китайските марки засилват атаката си срещу Tesla. Продажбите на BYD са нараснали с 94% до 4436 бройки, Polestar е нараснал с 84% до 2405, а новодошлият XPeng регистрира 1034 продажби, което представлява увеличение от 259% спрямо февруари 2024.
Най-добре представящата се марка по отношение на продажбите на електромобили обаче е VW, чиито регистрации скочиха със 180 процента до 19 600 единици. Моделът ID.4 на германската марка беше третият най-продаван EV (6172 бройки, +150%) след Model 3 (8790, -56%) и Model Y (6834, -14%), а ID.7 и ID.3 на VW бяха на пето и шесто място, разделени от ID.4 от Renault 5, което спечели наградата „Автомобил на годината“ в Европа.
В същото време групата Renault записва най-голям ръст на общите продажби на нови автомобили през февруари – 12%. Това се дължи на факта, че френският производител има три модела в Топ 10. Начело на класацията продължава да бъде Dacia Sandero е 21 604 доставени бройки, следван от Citroën C3 (18 540), чието ново поколение вече е широко достъпно, и Renault Clio (18 330).
Топ 10 на най-продаваните модели в Европа:
При производителите френската тгрупа обаче остава на трета позиция със 106 590 бройки. Лидер е VW Group – 249 403 продажби, следван от Stellantis със 155 263 единици.
Топ 10 на най-продаваните производители в Европа: