В детството ни изразът "албански реотан" означаваше тежка технологична изостаналост. След това се забавлявахме със статистиката, според която 99.8% от автомобилите в Албания бяха Mercedes втора и трета употреба. Но през 2024 именно Албания е балканската страна с най-прогресивно изглеждащ автомобилен пазар: с почти 17% дял на чистите електромобили, спрямо около 4% в България.
Volkswagen ID.4 е най-продаваният нов автомобил в Албания за миналата година, още два електрически модела са в Топ 4
Три от четирите най-продавани нови модела на албанския пазар са чисто електрически - лидерът Volkswagen ID.4, вторият BYD Yuan Plus и четвъртият VW ID.3. Челната шестица се допълва от бюджетни модели с бензинови двигатели - Fiat Tipo, Dacia Sandero и Kia Stonic. Албания е и страната с най-висок дял на китайските производители в региона - над 14 на сто.
Най-продаваните нови модели в балканските страни през 2024: първо място за Skoda Octavia в България, Сърбия, Босна и Херцеговина и Хърватия. Останалите: Румъния - Dacia Logan, Молдова - Dacia Duster, Словения - Renault Clio, Гърция - Toyota Yaris Cross, Северна Македония - Kia Sportage, Албания - VW ID.4, Турция - Fiat Egea. Все още няма окончателни данни за Черна гора и Косово
Общият брой електрически модели по албанските пътища на практика се е удвоил спрямо 2023, и достига 6378 броя. Този скок е донякъде изненадващ, защото Албания няма активна национална програма за субсидиране на електрическата мобилност. Местните власти в Тирана обаче водят PR кампании за насърчаване на електрическата мобилност, защото около две трети от целия автомобилен парк в страната (възлизащ на 959,416 автомобила) e съсредоточен именно там. Албания е подходяща територия за развитие на електромобили и по друга причина: това е една от шепата страни в света, добиващи цялата си електрическа енергия от възобновяеми източници (ВЕЦ).
Прословутите полицейски e-Golf, които не можеха да оперират извън Тирана. След колебливите стъпки в началото обаче електрификацията в Албания набра скорост
Албанското правителство започна да работи в тази посока още в средата на миналото десетилетие, макар и да не мина без някои прибързани стъпки. През 2016 например тогавашният вътрешен министър Саймир Тахири поръча флотилия от електрически VW e-Golf за нуждите на полицията в Тирана и гордо се похвали, че 100 км пробег в тях щели да струват на ведомството му "колкото едно кафе". Впоследствие се оказа, че полицейските коли могат да се ползват само в радиус от около 80-90 километра около главното управление на полицията, защото никъде другаде в страната нямаше зарядни станции за тях. През 2023 обаче правителството обяви мащабен търг за изграждане на зарядна инфраструктура в цялата страна.