IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Stellantis и Renault бият тревога: без евтини автомобили пазарът ще се срине

Шефовете на двата концерна предупредиха за предстояща криза с продажбите в Европа

Главният изпълнителен директор на Stellantis - Джон Елкан, и главният изпълнителен директор на Renault - Лука де Мео, дадоха съвместно интервю за френския вестник Le Figaro, в което предупредиха за предстояща криза на европейския автомобилен пазар. Според тях строгите екологични изисквания на ЕС правят производството на масови и евтини автомобили икономически нерентабилно.


Елкан Де Мео


Все по-строгите екологични стандарти застрашават не само наличието на нови автомобили за обикновените потребители, но и самото съществуване на индустрията в региона. В условията на намаляващо търсене и нарастващи цени на модели дори от базово ниво, европейският автомобилен пазар може сериозно да се свие или да се превърне в ниша, категорични са шефовете на два от най-големите производители не само в Европа, но и в света.

Според данни на компаниите продажбите на нови автомобили в Европа (включително Обединеното кралство) през 2024 възлизат на около 15 милиона единици, докато през 2019 г. тази цифра е била на ниво от 18 милиона. Елкан и Де Мео смятат, че причината за това е политиката на ЕС, която принуждава производителите да се откажат от двигателите с вътрешно горене и да преминат към електрически автомобили, пренебрегвайки реалното търсене и възможностите на средния купувач.

Особено безпокойство буди фактът, че цената дори на най-компактните модели се е увеличила значително. Настоящата ситуация прави невъзможно производството на наистина бюджетни автомобили. Де Мео даде пример - малкият хечбек Renault 5 EV трябва да отговаря на същите стандарти за безопасност като луксозен седан с големи размери. "Как можете да изисквате същите характеристики от 3,8-метрова кола, както от 5,5-метрова кола?", попита той.

Де Мео беше подкрепен от Джон Елкан, който също така посочи абсурдността на изискванията за системите за безопасност на градските малки автомобили, които рядко се използват извън населените места.

Ръководителите на двата концерна призоваха Европейската комисия да преразгледа подходите си към регулирането и да вземе предвид жизнения цикъл на автомобилите, а не само нивото на емисиите по време на движение. Те предлагат да се въведат диференцирани правила за компактни и масови модели, за да се върнат икономическата им осъществимост.

Според Елкан настоящата 2025 година ще бъде повратна точка - китайският автомобилен пазар вече наваксва и е готов да изпревари комбинираните продажби на Европа и САЩ. И ако ЕС не промени курса, рискува да загуби статута си на глобален играч и да остане само потребител, а не производител на автомобили.


0 от 500
  • #19
    4 rate up comment 11 rate down comment
    Рено фен до 14 ( преди 7 месеца )
    Не бе се льо чисто физически бяма как Клио да има безопасността на Бмв х7 а и не е нужно в града има огранипение на скоростта.Няма как и заради това цената на Клио да стане като на х7.Няма как х7 да оцелее в сблъсък с влак по същите причини.Българите се правите на тъ пи или така ви раждат попринцип.
  • #18
    18 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 7 месеца )
    11-ти, проблема е че заявяват, но не ги слушат. От няколко години предупреждавха, казваха какви ще са последите, но в Брюксел останха глухи и доста надменно и лицемерно игнорираха чутото. Не се връзваше на партийната зелена линия. Дори когато Ауди затвори завода под носа им, не се трогнаха. Явно целта е друга..
  • #17
    15 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Тесла е новата Нокия.
  • #16
    9 rate up comment 3 rate down comment
    Q ( преди 7 месеца )
    Ще *** от безопасност и комфорт, за да може тия чичета да вземат седем цифрени заплати. Яко. Айде отивайте при Нокия.
  • #15
    8 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 7 месеца )
    ... да отрежат възнагражденията на тия ль0ль0вци първо, пък после да ми пестят от безопасност? Или това вече е "неприемливо"?! Да изчезват от пейзажа, няма да ми липсват. Има кой да ги замести. Баси печелбарщината...
  • #14
    8 rate up comment 11 rate down comment
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Аха, значи шефовете на две от най-големите к0чини в индустрията са седнали да ни обясняват колко абсурдно било лошите европейски регулатори да изискват от тях еднакво високо ниво на безопасност, както за най-скъпите, така и за най-евтините автомобили. Щото къде-къде по-важна им е печалбата, отколкото живота на плебеите, които не си гушкат по няколко милиона заплатки годишно, като тях, за да се возят в 5 метрови автомобили и да имат по няколко имения. Ми, що не вземат да...
  • #13
    7 rate up comment 24 rate down comment
    Рено фен ( преди 7 месеца )
    Единствените които мрънкат са немските тъ пи дизелджий и единстврните които ще фалират са полуперачниците от Фаусбург и Мюмюних .Рено и Пежо имат изцяло електрифицирана гама Джийп който е техен също дамо тъ пите бюрг ери искат отлагания.
  • #12
    8 rate up comment 14 rate down comment
    До 11 ( преди 7 месеца )
    Точно така е, вече десетилетие знаят, че ще дойде евро 7 и не си мърдат пръста, а само мрънкат и искат отлагане. Докато те мрънкат, останалите се развиват.
  • #11
    15 rate up comment 6 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 7 месеца )
    *** що мрънкате? Фалирайте! Представлявате 13% от БВП на Европа и вместо да си заявите позициите вие вече десетилетие седите послушни и политически коректни (и ще продължите). Като си послушен в бизнеса - умираш!
  • #10
    7 rate up comment 13 rate down comment
    Мхм ( преди 7 месеца )
    Че тия без ежемесечните държавни дотации отдавна да са погребани и забравени, хеле пък рено!