IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

ЕС променя правилата за нови коли от 2026 година

Всички автомобили трябва да са рециклират лесно и да имат цифров паспорт

До края на 2025 година Европейският съюз трябва да одобри новото законодателство за излезлите от употреба превозни средства (ELV), което ще промени радикално правилата за проектиране, продажба и изваждане от употреба на автомобили. Предложението на Европейската комисия е от 2023 година, като има за цел да актуализира действащата Директива 2000/53/ЕО, тъй като тя която вече не отговаря на настоящите екологични и технологични предизвикателства.


рециклиране


Целта е двойна - да се укрепи кръговата икономика в автомобилния сектор и да се намали неконтролираното разпространение на употребявани превозни средства, които излизат от официалните вериги за обработка. Според оценките на Комисията всяка година около 6,6 милиона превозни средства напускат европейския автопарк, като 3,5 милиона изчезват, без да се може да се проследи бъдещето им. И няма как да се знае дали се рециклират безопасно или продължават да се използват при опасни условия.

Един от най-важните моменти в предложението е въвеждането на задължителен сертификат за рециклируемост за всички нови превозни средства, пуснати на европейския пазар. Всеки модел ще трябва да демонстрира преди продажбата, че е проектиран по начин, който позволява ефективно разглобяване, разделяне на материалите и възстановяване на повторно използваеми или опасни компоненти. С други думи, автомобилът може да се продава в ЕС само ако е доказано рециклируем.

Производителят ще бъде задължен да предостави подробни данни за използваните материали, възможното наличие на опасни вещества (като олово, кадмий, живак или шествалентен хром) и методите, предвидени за обезвреждане в края на жизнения му цикъл. Този подход има за цел да насърчи създаване на по-устойчиви и модулна конструкция, като се отчита пълния жизнен цикъл на превозното средство от фазата на проектиране.

Новаторската същност на предложението се съдържа в член 25, с който се установява така нареченият "цифров паспорт на превозното средство" — електронна система за проследяване на всяко превозно средство. Този инструмент ще се захранва от централизирана европейска база данни и ще съдържа актуална информация за:

Използвани материали и компоненти

Работи по поддръжка и ремонт

Промени в собствеността

Всякакви структурни повреди

Време и начин на изхвърляне

Системата ще бъде достъпна за националните органи, оторизираните центрове за ремонт, но също така и за потребителите и купувачите, което значително ще подобри прозрачността на пазара на употребявани стоки и ще възпре незаконните практики. Освен това цифровият паспорт ще улесни навременното идентифициране на излезлите от употреба превозни средства, като гарантира правилното им обезвреждане.

Друг стълб на новия регламент е принципът на разширена отговорност на производителя (EPR), който вече е възприет в други сектори. Производителите на автомобили вече няма да носят отговорност само за производството и продажбата на автомобила, но и за края на живота му. Това ще доведе до задължението за финансиране на операциите по събиране, третиране и рециклиране, както и за активно сътрудничество с центровете за разрушаване за подобряване на екологичните показатели на сектора.

Освен това се въвежда задължението за производителите да предоставят стандартизирани технически инструкции за правилното разглобяване на превозните средства, включително насоки за безопасно отстраняване на батерии, течности, въздушни възглавници и електронни компоненти.

Комисията изчислява, че прилагането на новото законодателство ще доведе до годишно намаление с 12,3 милиона тона CO₂, увеличаване на процента на рециклиране на пластмаси от 25 % на 60 % и създаване на нови възможности за заетост във веригата за оползотворяване. Пътят към това обаче няма да бъде без препятствия.

Браншовите асоциации, особено тези на производителите и дистрибуторите, обаче изразяват загриженост относно разходите за съответствие и бюрократичната сложност, свързана с новото сертифициране и управление на цифровите паспорти. В същото време фирмите за рециклиране призовават за повече яснота относно това как ще бъдат разпределени икономическите и оперативните отговорности.


0 от 500
  • #10
    1 rate up comment 2 rate down comment
    До 9 ( преди 5 месеца )
    Тв брюкселските тикви никога не са имали такава.
  • #9
    4 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Пак крайният потребител ще е прецакан, вече и двойно. ЕС вече изгубиха мярката..
  • #8
    6 rate up comment 1 rate down comment
    Койчо ( преди 5 месеца )
    Май ЕС закъса за суровини,но не си го признават доректно,а увъртат.
  • #7
    17 rate up comment 1 rate down comment
    Скъсани боксерки ( преди 5 месеца )
    То е ясно, че цените на новите ще се вдигнат с едни 10%, ама е крайно време всяка кола да има електронно досие със свободен достъп и да изчезнат 20 годишните "уникат на 120 000 км."!
  • #6
    16 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Четете така. Ликвидираме всички средни и дребни фирми, които се занимават с НЕЩО по колите. Ликвидираме сивия сектор. Остават само големите и официалните, които ни връщат процент кеш, за добрия закон. Само те ще имат достъп до досието, и ще могат да добавят събития в него. От нищо дигаме цените, и увеличаваме печалбата на едрите, които ни се отплащат подобаващо.
  • #5
    8 rate up comment 5 rate down comment
    Японеца ( преди 5 месеца )
    Този съюз каза тръмп има твърде много регулации и бюрократи, не може да се работи с него. Дрън, дрън и пак дрън, следна разпад
  • #4
    16 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    На теория е хубаво, на практика ме съмнява. Вероятно ще доведе до оскъпяване най-малкото заради увеличаването на бюрокрацията и бумащината. Никога, ама никога, не трябва да се забравя с какво е постлан пътя към ада.
  • #3
    8 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Еми пак едни пари играят, някой да не си мисли че от Е* ги е грижа за избирателите или околната среда.Но схемата е доста очевидна..
  • #2
    11 rate up comment 4 rate down comment
    Най-накрая ( преди 5 месеца )
    Да има цифрово досие, не че лично на мен ми върши работа, защото си купувам чисто нова кола или кола на до 1 година макс, задължително от официален дилър. 5 години по-късно или 120х км продавам, като между временно поддържам според спецификациите. Това работи безотказно за последните 12-13 години. После продавам колата в рамките на 1 месец на цена над средната и обикновенни първия който дойде да я гледа купува. Много ме кефи как по квартални сервизи почват тежко д проверяват и после омекват ;)
  • #1
    22 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Грешите, не производителя а клиента ще заплати и за това.