Европа има голям проблем с дизеловите горива, като прави всичко възможно да ограничи тяхното използване. И това се отнася дори за някои сравнително по-нови превозни средства, като общото между тях е, че са замесени в скандала с манипулирани двигатели от 2015, станал известен като „Дизелгейт“.

Ако Брюксел можеше, щеше да елиминира всички дизелови автомобили и да забрани продажбата им, но това е невъзможно, защото последното поколение двигатели с такова гориво отговарят перфектно на всички ограничения за емисии и твърди частици. Производителите са се адаптирали към европейските стандарти за борба със замърсяването и са разработили технологиите, необходими за тяхното покриване.
Все още обаче голям брой дизелови автомобили, които не отговарят на минималните стандарти на целия континент, и голяма част от тях са замесени в най-големия скандал, който индустрията някога е претърпявала. „Дизелгейт“ опетни доброто име на производителите и Volkswagen не беше единственият замесен, въпреки че беше главният герой.
Истинският проблем, който Европа има с дизела, е, че няма хармонизация между всички страни членки по отношение на техническите прегледи на превозните средства. Тоест, в различните държави ограниченията за емисии варират, като на някои места те са по-либерални. Затова и властите в Брюксел искат да уеднаквят правилата за проверка, така че ако една кола не успее да премине преглед в една държава, да не може да го направи и в останалите.
В момента стотици хиляди автомобили в Германия, например, може да са „мръсни“, но в друга държава да са „чисти“. И по-строгият контрол върху твърдите частици ще доведе до тяхното спиране, като това важи особено за засегнатите от „Дизелгейт“, тъй като те са оборудвани с нов софтуер, който увеличава шансовете им да преминат технически преглед. Въпреки това се смята, че реалните вредни емисии при тях са 16 пъти по-високи от обявените от производителя.
Ефективността на метода за измерване на частиците, който ЕС иска да внедри, вече беше демонстриран в Германия. Само през миналата година там са открити неизправности в катализаторите на повече от 400 000 автомобила. Всички те обаче минават успешно проверка в държави като Швеция, Холандия и Белгия, където проверката се извърша с четене на данни с OBD конектор.
Сега под прицел са автомобили, които отговарят на стандарта за дизелови двигатели Евро 6, който е одобрен през 2009, за за влезе в сила през 2011. Германия потвърди, че само през 2024 година сервизи, оторизирани да извършват задължителни технически прегледи, са установили над 750 000 дефекта, свързани с емисиите при коли с дизелови двигатели Евро 6. При тях вредните емисии са над средните, така че премахването им от пътищата на Европа явно е само въпрос са време.


1