Терминът "CVT", съкращение от Continuously Variable Transmission (безстепенна трансмисия), вече обърква много шофьори, така че естествено, автомобилните производители трябваше да добавят нов обрат. Ето я e-CVT или електронната безстепенна трансмисия. Виждали сте я в хибридни спецификации и може би дори сте я чували да бръмчи под капака на Toyota Prius или Honda Accord Hybrid. Има обаче уловката - това всъщност изобщо не е CVT в традиционния смисъл.
Конвенционалната CVT скоростна кутия използва ремъци или ролки, за да предложи безкраен брой предавателни числа, за да балансира мощността и скоростта, от които се нуждае автомобилът. Идеята е плавно и ефективно подаване на мощност без никакви резки превключвания. Увеличавате оборотите и колата просто тръгва. Без избор на предавки, без вибрации при превключване, просто плавно возене. Има много автомобили, които я използват, а дори и някои, за които може би не знаете, са оборудвани със CVT.
Електронната безстепенна скоростна кутия (e-CVT) обаче изобщо няма ролки или ремъци. Това е съвсем различно устройство, което се среща предимно в хибриди и вместо да превключва физически предавки с хардуер, той комбинира мощността на електромоторите и бензиновия двигател чрез софтуер и планетарни зъбни колела. Звучи фалшиво? Не е. Определено обаче е различно.
Най-голямата разлика между традиционната CVT и е-CVT трансмисия е начинът, по който те работят. Обикновените CVT трансмисии променят механично предавателното число, използвайки шайби, които се разширяват и свиват с ремък, движещ се между тях. Така те поддържат двигателя в идеалния му диапазон на мощност, балансиран за икономия на гориво и плавно ускорение. Все едно някаква много интелигентна, безстепенно променлива велосипедна скоростна кутия.
E-CVT не прави нищо такова. Вместо това, тя използва планетарна предавка, сдвоена с два електромотора и ДВГ. Системата постоянно анализира скоростта, действията на водача и мощността на двигателя, за да избере оптимално предавателно число за условията. Резултатът е система без ремъци или вериги, като по този начин значително се подобрява издръжливостта и надеждността, като същевременно е лека, въпреки че системата изисква допълнително охлаждане. В хибридните системи на Toyota, например, ДВГ и електромоторът работят чрез устройство за разделяне на мощността, което определя къде отива тя и кога. Това е версията на e-CVT на Toyota.
Ако e-CVT дори не е CVT в традиционния смисъл, защо се държи като такава? Отговорът се свежда до усещането при шофиране. И двете осигуряват плавно ускорение и поддържат двигателя в оптимален диапазон на оборотите, за да подобрят ефективността или да увеличат мощността под товар. За обикновения шофьор, тя все още се усеща като CVT, защото онзи ужасен ефект на гумена лента е все още налице, тъй като няма традиционните точки на превключване на конвенционалната скоростна кутия. Така че оборотите може да звучат несвързани със скоростта на пътя.
Ето го обаче и козът - тъй като e-CVT разчитат на електромотори и компютърно управление, те често са по-отзивчиви от CVT трансмисиите с ролкови механизми. Те са по-икономични, ускоряват по-бързо и имитират по-добре усещането на конвенционална трансмисия, когато е необходимо, с възможност за вградена функция за секвенциално превключване. Така че следващия път, когато чуете някой да отхвърля e-CVT като просто поредната безсмислена трансмисия, вече ще знаете. Това не е просто CVT, а съвсем различен начин на задвижване.