Прегряването на трансмисията е много опасно и е важно шофьорите да знаят в кои случаи рискуват да счупят скъпи агрегати. Затова е и интересно да се знае, при какви условия е възможно прегряване на скоростна кутия в зависимост от нейното устройство и начин на използване.
В случая ще стане дума за автоматична скоростна кутия и CVT, като и при двете основният източник на топлина е преобразувателят на въртящия момент. Постоянното интензивно смесване и изпомпване на работния флуид повишава температурата му до много опасни стойности. Това се случва, особено ако се шофира с спортен режим с резки ускорения.
При постоянна равномерна скорост на автомобила опасност от прегряване почти няма. В този случай блокираният преобразувател на въртящия момент почти не отделя топлина, като няма никакво значени дали скоростната кутия е автоматик или CVT. Друго нещо обаче е движението в градския условия, където движението не е равномерно и там натоварванията са различни.
И все пак – коя от тези два вида кутии прегрява по-лесно? И в двата случая това води до едно и също – скъпи ремонти. Затова е добре всеки шофьор да знае характеристиките на скоростната кутия, която използва. Както на теория, така и на практика е доказано, че вариаторът загрява по-малко от автоматичната хидромеханична скоростна кутия.
Многостепенната трансмисия непрекъснато превключва предавките нагоре и надолу. Това става с участието на автоматичните съединители (фрикциони), а както е добре известно, всички механизми, които са подложени на триене, превръщат механичната работа в топлина.
За разлика от автоматичните трансмисии, във вариатора няма предавки, а само ремъкът се движи по протежение на ролките. Той също генерира топлина по време на триене, макар и не толкова, колкото съединителите на автоматичните трансмисии. Следователно е по-лесно да прегреете автомобил с автоматична скоростна кутия, отколкото със CVT.