IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Какво се случва, ако включите режим P или R по време на шофиране?

Понякога водачите си правят опасни експерименти с автоматичната скоростна кутия

Всеки шофьор вероятно си мисли какво би се случило, ако по време на пътуване с автомобил с автоматични скорости превключи на режим P (паркинг) или още по-лошо – на R (задна скорост). Разбира се, не всеки се осмелява да направи подобен експеримент, но понякога нещата се случват случайно. Водачът се обърква и случайно попада на грешната позиция на скоростна кутия. Какво означава това за трансмисията?


скоростна кутия


Има ли „защита от глупаци“?

Старите „автоматици“, които са с хидравлично задвижване, вече почти не се срещат по пътищата. Те нямат защита срещу случайно превключване и е напълно възможно за се активира задна скорост по време на движение. В такъв случай колелата блокират, а трансмисията получава сериозен удар, като има опасност за повреда по части на кардана, на скоростната кутия и други механизми. Двигателят обаче не спира, тъй като преобразувателят на въртящия момент може да абсорбира много енергия в себе си.

Съвременните автоматични кутии имат цялостна защита, която разчита на софтуерни блокажи. Те са електронно управлявани и защитени. Дори някой от шофьорите да обърка предавките и да натисне селектора на заден ход, нищо опасно няма да се случи. Това обикновено става на лоши пътища, когато шофьорът иска да премести лоста на скоростната кутия от L на D, но случайно попада на R. В този случай електрониката няма да позволи да се включи задна предавка. По правило, тя се включва с помощта на хидравлични блок-клапани, които се управляват от електронен блок. Като цяло, електрониката няма да позволи проблеми.

Превключване на задна предавка при механични скорости

На механичната кутия, поне теоретично, такова включване е възможно. Или по-скоро не включването, а неговият опит. При много ръчни 5-степенни скоростни кутии задната позиция се задава след най-високата предавка. При опити за превключване от „пета“ на „четвърта“ може да де случи точно това. Тогава се чува такова хрущене и пращене, че инстинктивно ръката хвърля селектора обратно в неутрална позиция.


скоростна кутия


За пълно включване е необходимо да се синхронизира въртенето на входящия, междинния и изходящия вал. Зацепването и предаването на въртящия момент се осъществява с помощта на зъбни колела. И ако валът със зъбни колела се върти с висока скорост в една посока, тогава е невероятно трудно да се включи предавката, отговорна за заден ход. Зъбите ще се скърцат, ще се счупят, но няма да има пълно зацепване. За да направите това, е необходимо да спрете въртенето на изходящия вал и едва след това да преместите лоста в режим R.

Чупене на автоматик с едно движение

При добро желание можете да счупите автоматичната кутия по различен начин. А именно, когато режимът P (паркинг) е включен неправилно. За разлика от избора на режими на движение, кутията е фиксирана в режим P с помощта на механично задвижване. От селектора излиза кабел, който повдига и спуска фиксатора на вала. Той, на свой ред, с куката си попада в жлебовете и застопорява вала. Там няма електроника.


скоростна кутия


Следователно, ако включите режим P по време на движение, тогава ще се чуе пукнатина, което ще покаже, че фиксаторът все още се опитва „да хване“ вала. Металът ще се разпадне и в трансмисията ще попаднат стружки, което представлява реална заплаха за механизма. Като цяло ще трябва да се ремонтира заключващият механизъм на вала, както и пълна смяна на маслото, за да се отстранят металните частици.

Има и изключения

При някои автомобили фиксаторите са толкова здрави, че застопоряват вала и карат колелата да блокират. Колата поднася до пълно спиране. Това е опасно, особено при превозни средства с предно предаване, тъй като управлението на автомобила е нарушено. Такива механични „брави“ има на популярните модели като Kia Rio и Hyundai Solaris, както и на автомобили с популярния френски 4-степенен "автомат" DP0 / DP2 и DP8, който се използва от марките Renault, Citroen, Peugeot. Подобни фиксатори се поставят на много модели на Nissan, Volkswagen, Mitsubishi Dodge, Jeep и дори на 15 годишни Mercedes-Benz C-Class.

0 от 500
  • #8
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Пепо ( преди 2 години )
    Това и на ладите не може да го направиш
  • #7
    13 rate up comment 1 rate down comment
    Народ ( преди 2 години )
    "тогава ще се чуе пукнатина". Господин Петре, поредната прекрасна статия, преписана от чужд сайт. Браво!
  • #6
    7 rate up comment 0 rate down comment
    Газко Уазков ( преди 2 години )
    Пак ме заболя главата!... Според тези писания е много лесна работа да строшиш кутия....Аз съм на 51,целият ми живот е минал покрай автомобили, но единственият случай, за който мога да говоря от първо лице е с една ръчна кутия на Калибра турбо. Пичът карал на трета до прекъсвач, искал да мине на четвърта, ама набил втората...
  • #5
    6 rate up comment 23 rate down comment
    Японец ( преди 2 години )
    Японските коли са ужасни ***!!!Особено тайота
  • #4
    5 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    DSG-то е по същия начин. Караш на задна, превключваш на директна, докато колата не спре напълно, директна не се включва. Грешка не дава, но и не превключва
  • #3
    13 rate up comment 17 rate down comment
    До долния ( преди 2 години )
    Ти в нова кола качвал ли си се? Случайно да имаш бегло понятие за някакви технически характеристики на който и да било нов автомобил. До скоро на японска кола беше лукс да имаш повече от 5 степенна автоматична кутия. Ако японска кола ми харесва повече на тест драйв, дали нямаше да купя нея, а карам немска. Относно въглищата, никога не съм имал дизел, няма и да имам. Качи се на нещо нормално освен на 30годишния ти сивик и тогава ще даваш акъл за коли.
  • #2
    15 rate up comment 20 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Японците били назад. Каза немският въглищар.
  • #1
    18 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Абсолютно нищо няма да стане, ако колата е на около 5 години, или по-нова. Джойстика, или с каквото се превключват скоростите не е механично свързан, а електронно. За това просто дава грешка и не може да стане нищо на кутията. Така е на всички немски модели, японците обикновено са малко назад, така че не съм сигурен за тях. По принцип всичко което е със ZF, Айсин или jatko, не трябва да се повреди, защото всичко им е електроника.