Топлината е не по-малко тежко изпитание за автомобила от студа. В допълнение към топлинните натоварвания под капака и вътре в триещите се компоненти и агрегати се добавя високата температура на околната среда. И в подобна ситуация се появяват различни проблеми и неизправности в работата на автоматичната скоростна кутия. А това е един от агрегатите в автомобила, който би трябва да демонстрира висока издръжливост.
Как обаче да топлината влия негативно на скоростната кутия и което е по-важно – как може да бъдат избегнати негативните последици? Факт е, че топлината е също толкова вредна за основните системи на автомобила, колкото и големите студове, маслото с лошо качество и евтините резервни части. Когато навън е +30 градуса, проблемите започват да се появяват един след друг, като сред тях често има такива със скоростната кутия, която започва да се държи странно.
Трябва да се отбележи, че повишаването на температурата на маслото в трансмисията, придружено от различни неизправности в работата на агрегата, ако се е случило преди това и не зависи от появата на топлина, е доста сериозен симптом, който обещава проблеми с кутията. А това означава само едно – скъпи ремонти.
Като цяло, има много причини за повишаване на температурата на трансмисионната течност. Сред тях е спадът в нивото на самото масло, намаляването на налягането и най-баналното - износване на течността. В резултат на такива проблеми маслото може да се нагрее над 120 градуса, което е пагубно за агрегата. Течността се разгражда още по-бързо, като увеличава износването на скоростната кутия, което води да повреда на нейните основни елементи.
Въпреки всичко това, автомобилът разполага със защита – след като усети, че нещо не е наред, електрониката обикновено поставя трансмисията в авариен режим и уведомява шофьора с активиране на предупредителна лампа на таблото. В този момент единственият вариант е да се изключи двигателя (съответно и скоростната кутия), да се повика влекач и колата да се закара в сервиз. В противен случай щетите ще бъдат сериозни и тогава спокойно може да си поръчате нова скоростна кутия.
Факт е, че в жегите течността, която циркулира в кутията, като я смазва и охлажда, губи свойствата си. Например, с повишаване на температурите вискозитетът на маслото в трансмисията се влошава, което пряко засяга триещите се заедно елементи на скоростната кутия. Съответно, тяхното износване се ускорява. Ето защо много от автоматичните трансмисии имат монтирана охладителна система. И ако тя излезе от строя или се повреди, трансмисията определено ще се загрее.
Също така, ако по някаква причина автомобилът не се движи, попаднал е в сериозно задръстване или преди това е бил подложен на огромно натоварване, активирането на лампата на таблото за прегряване е само въпрос на време. А когато прегрее двигателят, резултатът е известен и неприятен – скъп ремонт на блока или дори замяна.
Затова, ако веднъж електронната система на автомобила ви е подала сигнал за евентуален проблем, то до изясняване на причините за него не рискувайте да пътувате. Или поне не го правете в жегите. И още нещо много важно – не пренебрегвайте поддръжката. Сменете трансмисионната течност навреме и отстранявайте незабавно дори най-малкия проблем, преди той да се е превърнал в големи неприятности.