Един ден всеки собственик на автомобил се сблъсква с проблема с преместването на жилище, което често се извършва с личната кола. Автомобилът е натъпкан до върха, без водачите да се съобразяват с товароносимостта, което в крайна сметка води до много неприятни последици.
Един от основните аргументи при избора на кола за много хора е количеството багаж, което побира тя. Дълбочината, широчината и капацитетът на багажника са много по-важни от системите за пасивна и активна безопасност. Причината за това пристрастяване е проста: всички логистични въпроси се падат на семейния автомобил: от елементарни стоки от магазина до преместването на покъщнината. Никой обаче не се интересува от товароносимостта.
Въпреки това, в техническата документация на всеки автомобил точката на товароносимост е ясно посочена - разликата между общата маса на автомобила и теглото му без товар. Превишаването на този показател се наказва с глоба от КАТ, но това не е най-страшното. При претоварване се нарушават много фабрични параметри: амортисьорите с пружини спират да работят правилно, управляемостта се губи и спирачният път се увеличава значително.
Един интересен експеримент с претоварен всъдеход Mitsubishi Pajero Sport (бруто тегло - 2710 кг, собствено тегло - 2095 кг, показва какво се случва ако в него се натоварят торби с цимент и други смеси с тегло от 650 кг, които безпроблемно влизат в багажника. А претоварването е само с около 30- 40 кг. Всъдеходът, който е на рама, поначало е тежък, с дизелов двигател с висок въртящ момент и възможност за задвижване на всички колела на всякакъв тип повърхност. Въпреки това, всъдеходът издържа теста с трудност.
Първо, ускорението е значително по-слабо, особено ако се появи дори едно леко изкачване. От предишната лекота при управлението на автомобила няма и следа - товарът определено се усеща. Вторият важен аспект е спирането. Няколко опита показват, че трябва да спазвате много по-голяма дистанция и да започнете да се подготвяте за спиране предварително.
Но най-неприятното и опасно упражнение е маневрирането. Всъдеходът се управлява много по-зле от обикновено, което прави невъзможен дори и малкъ слалом. Ако претоварите колата не сменяйте рязко лентата и бавно се придвижвайте към вашата дестинация. Имайте и предвид, че Mitsubishi Pajero Sport е автомобил на рама и дори е построен на базата на пикапа L200! Какво можем да кажем за обикновена лека кола?
Изкушението да пренесете всичко наведнъж, без да губите време в множество пътувания, винаги е голямо. И празнините в багажното отделение са привлекателни. Въпреки това, когато събирате вещи или транспортирате тежки товари, си струва да запомните, че най-важният показател е теглото, а не обемът. По-добре да отидете два пъти, отколкото да претоварите колата.