IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Как пълният багажник пречи на климатика

Защо има смисъл системата да работи и прозорците на колата да са отворени?

По принцип автомобилният климатик е малко по-различен от домашния. Последният винаги взима топлия въздух от помещението и насочва там охладения. Първият работи по различен начин. В повечето случаи той засмуква въздуха отвън и го охлажда. И само когато климатикът работи в режим на рециркулация - т.е. въздухът се взима от салона, той става подобен на домашния. Този режим обаче може да се използва сравнително рядко. Обемът на купето е малък и влажността на въздуха се увеличава бързо. В същото време прозорците започват да се потят, като по този начин се намалява видимостта на шофьора.


Климатик


Какво обаче се случва, когато рециркулацията е изключена? Въздухът, който се вкарва в салона от улицата трябва да има къде да излиза, в противен случай въздушното налягане в колата ще се увеличи и няма да пропусне нова порция въздух. Разбира се, всички автомобили имат отвори за изпускане на въздух от салона. Най-често те са разположени под задната броня. А решетките, които пропускат въздуха към бронята, обикновено се намират в тапицерията на багажника.

Така че, ако багажникът е натъпкан с някакви меки неща, които блокират изхода на въздуха, тогава, когато климатикът работи, влагата от въздуха ще започне да се кондензира по прозорците. Особено през есента, когато климатикът се включва не за прохлада, а за да подсуши запотените прозорци. Затова, ако багажникът ви е пълен, трябва леко да отворите прозореца (по-добре на една от задните врати), за да излезе въздухът и да спасите колата от запотяване.

Иначе, използването на климатика при отворен прозорец не е практично по няколко причини. Известно е, че както климатикът, така и отворените прозорци в автомобила увеличават съпротивлението на двигателя, а оттам и разхода на гориво макар и не с много.


Chevrolet Cruze - задна броня
При хечбека Chevrolet Cruze отворите за въздух са разположени под средната част на задната броня

За климатика и за климатроника този режим на работа не е авариен. Разбира се, компресорът ще върти непрекъснато, а климатроникът освен това ще увеличи скоростта на вентилатора, опитвайки се да охлади целия свят наоколо. Това обаче няма да повреди устройствата. Но ако шофьорът и пътникът до него насочат мощен поток от леден въздух към себе си, в стремежа си да охладят целия салон, рискуват да настинат.

По този начин излиза, че управляването на автомобила с включен климатик и отворен прозорец е целесъобразно само в един случай - ако вентилационните отвори в багажника са "затворени" от нещата, които сте натъпкали там.

0 от 500
  • #18
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Никата ( преди 4 години )
    Някой си е проспал часовете по физика: Колега автор - У вас по тая логика като пуснеш климатика и след 2часа трябва да е баня а дивана да е жакузи?! Влагата кондезира по ламелите на изпратиелното тяло (Cold/Low Pressure Radiator) с Т по-ниско от това на купето, и от там се стича към дренажната система, Hot/Hi Pressure Радиатора е с Т по-високо от атмосферното и там не протича процес на кондензация.
  • #17
    13 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Нека писателят да включи климатика в колата си и да погледне от коя страна се изпотява стъклото :), като цяло или няма кола или няма климатик човека.
  • #16
    8 rate up comment 2 rate down comment
    тодор ( преди 4 години )
    пълни глупости
  • #15
    8 rate up comment 3 rate down comment
    ФАНТОМ ( преди 4 години )
    До съдателя на снатията от коя лудница те изгониха че знаеш ли че заведох иск срещу автора на статията
  • #14
    1 rate up comment 3 rate down comment
    Незнайко ( преди 4 години )
    Уточнявам -влагата кондензира по
  • #13
    16 rate up comment 1 rate down comment
    Незнайко ( преди 4 години )
    Глупости на търкалета.Климатика изсушава въздуха в купето при рециркулация. Влагата се отделя от изпарителя и се отвежда извън купето от дренажната тръба.А мислете преди да пишете.
  • #12
    10 rate up comment 1 rate down comment
    Незнайко ( преди 4 години )
    Глупости на търкалета.Климатика изсушава въздуха в купето при рециркулация. Влагата се отделя от изпарителя и се отвежда извън купето от дренажната тръба.А мислете преди да пишете.
  • #11
    10 rate up comment 0 rate down comment
    Иван ( преди 4 години )
    Пълни глупости пълен празен багажник климатика си работи перфектно...И кой *** написа тази *** статия. Ами нали завода производител е сметнал че може са има пълен багажник.
  • #10
    4 rate up comment 2 rate down comment
    Т ( преди 4 години )
    Статията не струва толкова че като не знаеш нищо ще научиш грешно много неща и после ще се позоваваш на тази статия. Единственото вярно нещо е , че има клапи за излизаюия въздух. Аз в затоплената от слънцето кола , веднага спускам прозорците включвам климатика и газ щото няма време , при скорости до 50-60 си карам на отворени прозорци . Над 60км/ч вдигам прозиорците след около 10 мин, след като купето понижи температурата до околната среда от 50-60 градуса по Целзий. Със здраве!
  • #9
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Име ( преди 4 години )
    Статията е пълна с верни твърдения и всички сте прави