IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Как пълният багажник пречи на климатика

Защо има смисъл системата да работи и прозорците на колата да са отворени?

По принцип автомобилният климатик е малко по-различен от домашния. Последният винаги взима топлия въздух от помещението и насочва там охладения. Първият работи по различен начин. В повечето случаи той засмуква въздуха отвън и го охлажда. И само когато климатикът работи в режим на рециркулация - т.е. въздухът се взима от салона, той става подобен на домашния. Този режим обаче може да се използва сравнително рядко. Обемът на купето е малък и влажността на въздуха се увеличава бързо. В същото време прозорците започват да се потят, като по този начин се намалява видимостта на шофьора.


Климатик


Какво обаче се случва, когато рециркулацията е изключена? Въздухът, който се вкарва в салона от улицата трябва да има къде да излиза, в противен случай въздушното налягане в колата ще се увеличи и няма да пропусне нова порция въздух. Разбира се, всички автомобили имат отвори за изпускане на въздух от салона. Най-често те са разположени под задната броня. А решетките, които пропускат въздуха към бронята, обикновено се намират в тапицерията на багажника.

Така че, ако багажникът е натъпкан с някакви меки неща, които блокират изхода на въздуха, тогава, когато климатикът работи, влагата от въздуха ще започне да се кондензира по прозорците. Особено през есента, когато климатикът се включва не за прохлада, а за да подсуши запотените прозорци. Затова, ако багажникът ви е пълен, трябва леко да отворите прозореца (по-добре на една от задните врати), за да излезе въздухът и да спасите колата от запотяване.

Иначе, използването на климатика при отворен прозорец не е практично по няколко причини. Известно е, че както климатикът, така и отворените прозорци в автомобила увеличават съпротивлението на двигателя, а оттам и разхода на гориво макар и не с много.


Chevrolet Cruze - задна броня
При хечбека Chevrolet Cruze отворите за въздух са разположени под средната част на задната броня

За климатика и за климатроника този режим на работа не е авариен. Разбира се, компресорът ще върти непрекъснато, а климатроникът освен това ще увеличи скоростта на вентилатора, опитвайки се да охлади целия свят наоколо. Това обаче няма да повреди устройствата. Но ако шофьорът и пътникът до него насочат мощен поток от леден въздух към себе си, в стремежа си да охладят целия салон, рискуват да настинат.

По този начин излиза, че управляването на автомобила с включен климатик и отворен прозорец е целесъобразно само в един случай - ако вентилационните отвори в багажника са "затворени" от нещата, които сте натъпкали там.

0 от 500
  • #8
    6 rate up comment 3 rate down comment
    Готин ( преди 1 седмица )
    Запотени прозорци има винаги, когато външната температура е по ниска от тази в купето и разликата е над 15 градуса по Целзий, а не защото въздуха не излиза от купето. Когато отворите прозореца, влагата не изчезва защото сте изгонили влажният въздух, а защото понижавате температурната разлика.
  • #7
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Готин ( преди 1 седмица )
    Ако, написалиат статията бе виждал преди това клапите в багажника, едва ли щеше да пише подобни глупости. Другият вариант той да е прав е, въздуха да НЕ Е ГАЗ!
  • #6
    4 rate up comment 0 rate down comment
    пътешественик ( преди 1 седмица )
    до коментар #2 - - анонимен - - Има и сомалийски вариант - четирите прозореца до долу . . . . .
  • #5
    1 rate up comment 4 rate down comment
    //// ( преди 1 седмица )
    До около 5 градуса Целзий компресорът на климатика винаги се пуска. Освен ако принудително не го изключите от копчето му.
  • #4
    15 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Стътията е пълна с неверни твърдения. При работа на климатика влажността на въздуха намалява, а не се увеличава, както пише в първия параграф. Затова, когато са изпотени стъклата, климатикът се пуска на рециркулация и те много бързо изсъхват.
  • #3
    5 rate up comment 9 rate down comment
    пропов ( преди 1 седмица )
    Аз пък намирам статията за доста полезна. Научих нещо, което не съм го и подозирал. И понеже пътуваме често с натоварена кола, това е добре да го знам и да се съобразявам.
  • #2
    8 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Най-якото си е мексиканският климатик - двата джама отворени.
  • #1
    14 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    след толкова години все още се учудвам колко технически неграмотни хора препечатват някакви статии тук..... да прочетеш нещо за точка на роса примерно, пък после говори за запотяване при включен климатик и защо дори и в не толкова горещо време климатика се включва, особено в дъждовно време.....