IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Математик обясни защо няма смисъл да се шофира със 140 км/ч по магистрала

Прост пример показва обратната зависимост между скоростта и времето

Много шофьори натискат педала на газта, когато бързат да стигнат по-бързо до местоназначението си. Логиката подсказва, че колкото по-бързо се движите, толкова по-малко време отнема пътуването. Вярно. След като обаче откриете обратната зависимост между скоростта и времето, няма да карате със 160 км/ч по магистралата, а по-скоро със законното ограничение от 140 км/ч.


скорост


Разбира се, увеличаването на скоростта носи рискове за безопасността на движението по пътищата, не само за тези, които шофират над законовото ограничение, но и за другите участници. Превишената скорост е една от основните причини за инцидентите по пътищата. Освен риска за безопасността обаче, ако шофьорите бяха наясно с малкия марж на подобрение в пробега, който съществува при увеличаване на скоростта, те нямаше да го правят.

Instagram акаунтът на Smartick обяснява обратната зависимост между скоростта и времето с много прост пример. Ако се движим с 60 км/ч, ще ни трябват 60 сек, за да изминем 1 км. Ако обаче се движим със 120 км/ч, времето за изминаване на същото разстояние ще бъде 30 сек. С други думи, отнема ни наполовина по-малко време, защото се движим два пъти по-бързо. Дотук добре.

От друга страна обаче, струва ли си да пътуваме със 160 км/ч вместо със 140 км/ч, а и да рискуваме глоба? Отговорът е "не". Когато ускорим от 20 км/ч на 40 км/ч, времето за изминаване на един километър намалява наполовина, защото увеличаваме скоростта си два пъти. Въпреки това, започвайки от 40 км/ч, с увеличаването на скоростта с 20 км/ч, времето за изминаване на един километър не намалява със същата скорост.


скорост


При 40 км/ч изминаването на един километър отнема 90 секунди; при 60 км/ч са необходими 60 секунди (30 секунди по-малко); при 80 км/ч - 45 секунди (15 секунди по-малко); при 100 км/ч - 36 секунди (9 секунди по-малко); при 120 км/ч - 30 секунди (6 секунди по-малко); при 140 км/ч - 25,7 секунди (4,3 секунди по-малко); при 160 км/ч - 22,5 секунди (3,2 секунди по-малко)…

Тоест, ако увеличите скоростта си от 140 км/ч (законното ограничение на скоростта по нашите магистрали, поне засега) до 160 км/ч, ще спестите само 3,2 секунди на километър, 32 секунди на 10 км или 320 секунди на 100 км. Това се дължи на обратната зависимост между скоростта и времето, необходимо за изминаване на разстояние.

0 от 500
  • #68
    22 rate up comment 7 rate down comment
    АК -47 ( преди 4 месеца )
    До някои разбирачи и ОНЗИ малко са те глобили и освен това е трябвало да ти вземат и книжката. Поставял си хората в изпреварените 20 автомобила във висок риск за живота им.Една спукана гума или проблем по ходовата част и ще си отидат невинни хора не дай Бог,заради егото ти или за кефа от усещането от високата скорост.Ако си на писта прави каквото искаш, но в обществото си длъжен да спазваш приетите норми, а в случая ЗДвП какъвто и да е той.
  • #67
    37 rate up comment 3 rate down comment
    Ай ай ( преди 4 месеца )
    Ми не карайте с повече от 140 и няма да имате проблеми.Никой движещ се с тази скорост и изпреварващ 4-5 тира не е длъжен да набие спирачки и да се набута между тях и после пак да ускорява заради святкащия *** комплексар.
  • #66
    9 rate up comment 43 rate down comment
    Онзи ( преди 4 месеца )
    Има места по магистралата където спокойно може да се кара и с 200км. ,но в България всичко се изопачава.Като ще гледаме от запада защо не видим и това от тях,а само простотиите копираме. Миналата седмица пътувах по магистралата от Шумен до Варна,беше абсолютно празна. За 120км съм изпреварил около 20 коли, а мен една.Карах със 170км. и след пет дена ми дойде фиш за 200лв. Е защо е нужно това нещо, някой *** политик да ми обясни.
  • #65
    16 rate up comment 34 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    като ти светкат какъв ти е проблема да ускориш в социалните медии е пълно с публикации как някой се влачи в лява лента вместо да ускори и да пропусне трафика зад него но телето си е въобразило че е в правото си защото се движи с максималната допустима скорост предвидена от закона като не можете да карате стойте си по домовете ползвайте обществен транспорт и не правете навалица по пътищата един от долните ви пита защо в германия може с 300 хората и автомобилите са същите авно е до възпитанието
  • #64
    31 rate up comment 3 rate down comment
    Бай Хой ( преди 4 месеца )
    Проблема не е 140 км аз с толкова си карам проблема е че се кара с много над 140 ....застигат светкат....май с тая която карам сега не светкат ама....със старата и на 145 светкаха....е да хвръкна че да му дам път ли....колона от тирове в дясно....и най страшното тир изпреварва тир поне 3+4 км успоредно.....
  • #63
    18 rate up comment 7 rate down comment
    Табаков ( преди 4 месеца )
    Изгубих 1 минута да прочета безсмислената статия. Да е говорим, че съдържанието няма нищо общо със заглавието.
  • #62
    21 rate up comment 17 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    В българия максималната скорост по магистралите трябва да е 120 км/ч. При нас пътищата са много криви, с много завои и наклони, просто не стават за високи скорости.
  • #61
    27 rate up comment 6 rate down comment
    Батеас ( преди 4 месеца )
    Не ми е проблем да карам в дясна лента ако трафика се движеше по магистралата с 90-100 км в час, проблема е обаче че не се движи с толкова- постоянно има хора каращи с 60-80, съответно много хора искат да изпреварят а при натоварен трафик не може да се включиш в лява лента и включването е опасно. Затова предпочитам с 130-140 в лява лента, да застигат ме бързаци но е по лесно да намалят от 160-180 до моята скорост 140, отколкото ако им изляза с 60-80 от дясна.
  • #60
    12 rate up comment 4 rate down comment
    Митко ( преди 4 месеца )
    Сменете заглавието на статията. Въобще не отговаря на съдържанието.
  • #59
    36 rate up comment 5 rate down comment
    Anordnung ( преди 4 месеца )
    За мен най-опасното при високата скорост е липсата на време за реакция. Колкото по-бързо шофира човек, толкова по-малко време има да реагира на променящата се среда. Като чета коментарите оставам с впечатление, че някои от пишещите тук имат по-добри умения от FIA-пилот и шофират коли, които се поддържат от частен екип от механици. Хора осъзнайте се, нито имате специални умения, нито колите са ви в такова състояние, че да карате над ограниченията. Късмет е, че не сте в "черната" статистика.